• smula86

Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?

Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?

Jag helammar med amningsnapp och tycker att det verkar krångligt att amma offentligt med den.
    Nu är min bebis bara 10 dagar gammal så det är fortfarande väldigt tidigt. Men jag tänker om man är ute, eller hemma hos någon så vore det bra att kunna ge flaska med bröstmjölk. Jag tänker inte byta några mål mot ersättning utan detta gäller endast urpumpad mjölk

Sedan har jag tusen andra frågor angående detta, men detta är den första frågan.

Han tar amningsnappen jättebra, vanliga nappen jättebra samt att jag provade att ge honom med flaskan, bara lite för att se vad han sa, och den tog han jättebra också.
    Han har ett stort sugbehov tydligen :) 

• Svar på tråden Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?
  • Minlillaninja

Jag gav min lilla flaska med bröstmjölk när hon var 9 dagar första gången, eller ja, min sambo, så jag skulle få sova mer än 1h åt gången :)
    Funkade super och hon ammar fortfarande (5månader).

• Coyote

Det kan du ge tidigt, men se till att ha en flaska som bebisen får jobba lite med, Medela Calma är superbra.

• Brumma

Klart du kan börja med det nu - det finns ju många barn som tar flaska från dag ett. Ammade min son men tror vi började ge pumpad mjölk på flaska (så att pappan kunde få mata oxå) när han var två-tre veckor. Vi använde MAM flaskor men har du amningsnapp finns säkert ngt som är likt.

• smula86

Tack så mycket för svar! Vad skönt, det gör att man känner sig lite friare när man får besök eller besöker någon! Men jag har lite frågor. Hur gör ni rent flaskor som inte kan kokas? Jag har köpt pumpen från Apoteket Mam och de flaskorna får inte kokas. Hur gör ni när bebisen vaknar och är jättehungrig och mjölken står i kylen, det tar ju ett tag att göra ett vattenbad och värma flaskan. När ni går ut, är flaskan redan uppvärmd då eftersom man inte får micra mjölken?

• smula86

Kanske borde starta ny tråd ang de andra frågorna, men skriver ett puffinlägg här ;)

• Coyote

Du kan absolut micra mjölken, inga problem! Urpumpad mjölk kan förvaras i rumstemperatur upp till sex timmar, så om du ska ut kan du pumpa ur direkt innan du går och förvara mjölken i en kylväska, utan isklampar alltså. ;)

• straw2008

Mit tips är att introducera flaskan så fort som möjligt för att få en chans att hon ens ska ta den.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Smulan 89

Jag började när sonen var 2 dagar. Då var mina bröstvårtor såriga och det var pest och pina att amma. Efter det varvade jag mellan flaska, amningsnapp och bara bröstet. Var aldrig några problem.

• emmajonsson1

Jag har också en fråga angående att ge bröstmjölk på flaska hur mycket ger ni varje gång ?? :)

• straw2008
    emmajonsson1 skrev 2012-10-30 07:00:15 följande:
    Jag har också en fråga angående att ge bröstmjölk på flaska hur mycket ger ni varje gång ?? :)

till barnet är mätt. Jag har svårt att ange mått men nyfödd 30 ml kanske ? Vid 3 mån dricker de väl minst 200 ml per "måltid"
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Hur tidigt kan man ge bebisen flaska med bröstmjölk?