Ni som haft för mycket mjölk och blockammat - snälla se hit för att ge råd!
För ca 2 veckor sedan så började min tös krångla vid bröstet. Hon bökade, låg inte still, tog ett par tag och började sen skrika. Detta gjorde att amningen inte längre var så mysig och det kändes inte hållbart i längden. Jag märkte att hon pga detta svalde mycket luft vid amningen och även då jag rapade henne efter varje amning så blev hon kinkig och det var tydligt att hon fått magknip. På BVC gav de oss rådet att börja med Minifom men provade det en vecka utan att se någon effekt så det har vi slutat med.
I förra veckan kontaktade jag amningsmottagningen och efter att pratat en stund kom vi fram till att jag har för mycket mjölk så det är anledningen till hennes beteende vid amningen. Mjölken sprutar antagligen in i munnet på henne och hon hinner inte svälja att detta blir obehagligt för henne. Stackarn! Jag fick rådet att ligga ner vid amning för att minska flödet samt att blockamma för att få ner produktionen. Detta har jag nu gjort i 3 dagar och undrar när jag kommer se effekt av det? Jag ammar 2 ggr på samma bröst innan jag byter och det hinner då gå 9h då hon brukar äta varje 3:de timme ca. Jag är rädd för mjölkstockning och vet inte hur länge jag kan pausa ett bröst. Hennes bajs har blivit grönaktigt för ca 1 vecka sedan och detta är ju också ett tecken på att jag har för mycket mjölk då hon inte hinner få i sig den tjocka och feta mjölken. Dock låter jag henne bara äta från ett bröst i taget och hon ligger ca en halvtimme vid bröstet. Hur länge ska hon äta för att få i sig den feta mjölken? Jag låter henne alltid få äta klart men hon släpper aldrig bröstet utan avslutar alltid amningen med att snutta så det är inte alltid lät att veta när hon är mätt och nöjd.
Nu blev detta väldigt rörigt,sorry, men jag ville försöka få med all vettig info kring vår amning.
Ni som varit i samma sits snälla kom med råd och tips på hur det löste sig för er. Jag vill så gärna amma och att det ska vara en njutsam stund - för både henne och mig! Nu kämpar jag på att få ner produktionen och längtar till jag åter ser det senapsgula bajset i blöjan som hon hade i början.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-29 11:23
Jag kan tillägga att hon är 7,5 veckor gammal.