Umgängesstöd under övernattning?
Finns det? Skulle jag kunna lämna barnet till ug-föräldern tillsammans med en övervakare? Jag har barnet på heltid och behöver lite avlastning men kan tyvärr inte lämna ensam till ug.
Finns det? Skulle jag kunna lämna barnet till ug-föräldern tillsammans med en övervakare? Jag har barnet på heltid och behöver lite avlastning men kan tyvärr inte lämna ensam till ug.
Är det då inte bättre att fråga om du kan få en stödfamilj till barnet? Då och då, kanske någon helg i månaden eller så?
Vad innebär stödfamilj och var hittar man det?
ug förälder är vad jag antar umgängesförälder eller?? dvs barnets mamma eller pappa??
Varför skulle det behövas finnas en övervakare litar du inte på att den andra föräldern kan ta hand om sitt barn eller??
Man frågar om det på soc. I kommunen där man bor.
Det kan finnas omständigheter som gör att umgeängesföräldern inte är lämplig att umgås ensam med barnet Alla föräldrar är inte automatsikt lämpliga för att dom får barn
ok jo det förstår jag men en umgänges förälder har alltså bara umgänge med sitt barn och inte är typ en helgförälder?? för isåfall tyckte jag det va lite konstigt att det behövs en övervakare då ts har barnet och inte när den andra föräldern har barnet..
Erbjuds inte för barn under 3 år..
Jag förstår att du vill ha avlastning men umgängets avsikt är inte avlastning för boföräldern, tyvärr. Om du ska få genom nåt sånt bör du i så fall lägga upp ett förslag på att för barnets skull öka umgänget till att gälla även övernattningar för att stärka deras relation. Ett sånt argument skulle kunna fungera.
Utökat umgänge löser tyvärr inte problemet. Jag tänker inte gå in på detaljer. Ni får helt enkelt lita på det jag säger, utan närmare information. Jag ska ringa imorgon och kolla upp stödfamilj. Släkt finns men de bor inte i samma stad och har fullt upp i sina liv. De avlastar någon timme ibland men det är jobbigt att aldrig få en helt vanlig ledig dag eller kväll. Vi har ett välordnat liv och vi har inga problem, jag vill bara få vara något annat än bara mamma någon enstaka gång. Jag tror inte att vi blir prioriterade för stöd tyvärr.. Känns som att man ska ha problem för det?
Det kan nog hända att man kanske måste ha "problem", men det har ni ju också, eftersom att du säger att den andra föräldern inte kan ha hand om barnet själv.
Annars får du försöka att få tag på en bra barnvakt, då och då.