• Beatrice32

Hur bör en lärarinna klä sig?

Det enkla och trevliga svaret på denna fråga är att alla får klä sig som de vill, men det är inte så enkelt.
    Till en början påstår jag att lärarinnor generellt klär sig alldagligt/propert och att det finns en sådan förväntan.
    Är möjligheten att få elevernas respekt mindre om jag klär mig kvinnligt - var går i så fall gränsen?

Exempel på hur jag gärna klär mig på jobbet (lärare på högstadiet).  

Ok klädstil för en lärarinna?

• Svar på tråden Hur bör en lärarinna klä sig?
  • Beatrice32

Ok, bra -

men för att eventuellt få igång en diskussion.
    Såhär har jag inte valt att gå till jobbet - skulle jag kunna göra det?

• Sunt förnuft

Hmm.. svårt att se på den lilla bilden, men strumpbyxorna ser lite "för utmanande" ut för att ha som lärare framför en högstadieklass?

• OppositeYou

Det ser bra ut tycker jag. Personligen tycker jag att en lärare får se ut hur som helst så länge de inte har något som drar till sig för mycket uppmärksamhet. Eleverna ska fokusera på lärandet och inte haka upp sig på någon detalj, som tex:
    djup urringning
    uppknäppt skjorta
    ovårdat hår
    stark parfymdoft
    stark svettlukt

• Majsan70

Så länge personen ifråga klär sig som hon tycker hon så lägger jag inga värderingar i detta. Sen går väl urringat o skinkkorta kjolar bort skulle jag tro. Ungefär som inom vård och omsorg.
    Första exemplet var så tråkigt o grätt o klockorna stannade härhemma.

• Beatrice32

Smaken är ju olika. Jag har kollegor som klär sig tråkigare än i första exemplet men jag håller med om att det är lite strikt - men det är väl just förväntan på en lärarinna som jag svarar upp mot antar jag. Det finns de som tycker att en sådan kjol är för kort och för utmanande. 
    Smaken olika som sagt. 

• Blivandemamman

Det är helt okej! Jag skulle bli väldigt glad om min lärare skulle klä sig så! Det blir genast mycket hemtrevligare eller vad man ska säga! ;)

• Beatrice32

Jag hade kanske tänkt att någon moralisk person skulle ha åsikter om att en lärarinna bör klä sig ordentligt med tanke på yrkesuppdraget - den åsikten har jag mött förut. Men min klädstil verkar bedömas som ok, hemtrevlig eller tråkig - jag som tyckte att jag i alla fall ansträngde mig lite. 
    Slänger in två bilder till om någon vill kommentera lämplig lärarinneklädsel.

Klänningar jag haft på jobbet

• Blivandemamman
    Beatrice32 skrev 2012-10-30 18:06:32 följande:
    Jag hade kanske tänkt att någon moralisk person skulle ha åsikter om att en lärarinna bör klä sig ordentligt med tanke på yrkesuppdraget - den åsikten har jag mött förut. Men min klädstil verkar bedömas som ok, hemtrevlig eller tråkig - jag som tyckte att jag i alla fall ansträngde mig lite. 
    Slänger in två bilder till om någon vill kommentera lämplig lärarinneklädsel.

Klänningar jag haft på jobbet

Skitsnygga kläder!
    Men jag tycker att det viktigaste är att man inte liksom kommer i mjukisbyxor med en tråkig t-shirt till. Förstår du ungefär hur jag tänker? 

• Beatrice32

Ansträngning räknas?
    Köper jag rakt av i så fall! 

Svar på tråden Hur bör en lärarinna klä sig?