älskarminfamilj skrev 2012-10-27 08:15:12 följande:
Jag menar mer eftersom det blev mer än vanligt igår, att hon kanske är känslig på föränmdringar.
Fast.. sen sov hon ju inte mer på hela dagen!? Det är klart för lite för en nyfödd
även om de sover .. 2-3 timmar (?) på förmiddagen! Min ena dotter (som inte hade kolik) sov som nyfödd 3-4 timmar i sträck, vaknade och åt och somnade sedan om nästan omgående igen! Vi bar henne i bärsjal eller bärsele och hon sov mer eller mindre hela dagarna i den medan vi gjorde allt annat och fick vardagen att flyta på. Hon hade däremot ett lite längre vakenpass på kvällen innan hon somnade för natten.
Äldsta dottern hade däremot kolik och hade jättesvårt att sova på dagarna, sov nästan alltid för lite. Vi fick aldrig reda på
varför hon skrek så mycket, men något störde ju henne uppenbarligen och gjorde så att hon inte fick ro att sova tillräckligt. Det blev en ond cirkel, övertrötthet och överstimulering gjorde ju knappast saken bättre.
Min poäng är att det är jätteviktigt att förstå att bebisar
ska sova massor som nyfödda och bara vara vaken korta korta stunder för mat, så att man utifrån den kunskapen ger förutsättningar för bebisen att kunna somna om snabbt igen
även om bebisen sovit en hel fm. Vissa har ju svårare att somna än andra, som kan somna precis varsomhelst och hursomhelst.