• älskarminfamilj

Hur lång tid tar det att nå ut till bröstmjölken?

Har en tjej på 4 veckor här hemma som bara gråter idag. har hållt på sen ca 14.00.
    Är det någon som vet hur lång tid det tar för saker som JAG har ätit att gå ut till bröstmjölken?

Börjar känna mig lite smått desperat snart, vet inte vad jag ska göra :(
    Tänkte om hon fått ont i magen av någon jag ätit idag.. Åt några bitar choklad vid lunch.. =/

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att nå ut till bröstmjölken?
  • ummabdilleh

det kan ju handa att hon har kolik eller bara vill vara nara dig

• skogsvitter

Vad gör du för att trösta då?
    Några bitar chocklad är inget farligt för bebisen men är hon allergisk mot komjölk kan det såklart bli reaktioner. Det kan komma både direkt och flera dagar senare.

• älskarminfamilj
    skogsvitter skrev 2012-10-26 20:08:29 följande:
    Vad gör du för att trösta då?
    Några bitar chocklad är inget farligt för bebisen men är hon allergisk mot komjölk kan det såklart bli reaktioner. Det kan komma både direkt och flera dagar senare.

Vi har provat allt, blöjbyte, vyssja, amma, napp, sjunga,, det enda som fick henne att somna var en promenad i vagnen, vaknade dock så fort v kom in igen.. :(
  • Azi

Om hon bara har sovit en stund i vagnen så är det mer troligt att hon är övertrött än att hon reagerat på chokladen.
    Försök att släcka ner så mycket som möjligt och dämpa ljud omkring er. Bär henne nära eller amma till sömns om det går.

~*rabiat*~
  • skogsvitter
    Azi skrev 2012-10-26 20:45:10 följande:
    Om hon bara har sovit en stund i vagnen så är det mer troligt att hon är övertrött än att hon reagerat på chokladen.
    Försök att släcka ner så mycket som möjligt och dämpa ljud omkring er. Bär henne nära eller amma till sömns om det går.
    Håller helt med i detta.
  • älskarminfamilj
    skogsvitter skrev 2012-10-26 20:55:16 följande:
    Håller helt med i detta.

Hm.. Jag var inne på det lite oxå, men hon har sovit nästan hela fm pga att jag var nere på stan..
    Kan de bli övertrötta om de sover för mycket kanke.. ?

Hon har lugnat ner sig nu iaf.. det blev lite bättre efter hon sov den stunden i vagnen när sambon var ute med henne, nu har jag lagt henne för kvällen (förhoppningsvis) :) :P
    Det återstår att se.. :)
  • skogsvitter
    älskarminfamilj skrev 2012-10-26 21:29:18 följande:

Hm.. Jag var inne på det lite oxå, men hon har sovit nästan hela fm pga att jag var nere på stan..
    Kan de bli övertrötta om de sover för mycket kanke.. ?

Hon har lugnat ner sig nu iaf.. det blev lite bättre efter hon sov den stunden i vagnen när sambon var ute med henne, nu har jag lagt henne för kvällen (förhoppningsvis) :) :P
    Det återstår att se.. :)
    Hm fast hon är liksom nyfödd, hon ska sova större delen av dygnet!! De kan inte bli övertrötta av att sova för mycket, de kan öht inte sova för mycket förutom då om de sover över måltiderna så att de inte får äta. Därför finns riktlinjer kring att nyfödda bör äta minst var fjärde timme. Blir de för slöa och inte orkar äta så blir såklart resultatet att de sover för mycket, men det är ju inte fallet hos er för då skulle hon inte orka skrika. En 4-veckors kanske bara orkar vara vaken 15-45 minuter vissa gånger och behöver sedan sova igen.
  • älskarminfamilj
    skogsvitter skrev 2012-10-26 22:38:43 följande:
    Hm fast hon är liksom nyfödd, hon ska sova större delen av dygnet!! De kan inte bli övertrötta av att sova för mycket, de kan öht inte sova för mycket förutom då om de sover över måltiderna så att de inte får äta. Därför finns riktlinjer kring att nyfödda bör äta minst var fjärde timme. Blir de för slöa och inte orkar äta så då blir såklart resultatet att de sover för mycket, men det är ju inte fallet hos er för då skulle hon inte orka skrika. En 4-veckors kanske bara orkar vara vaken 15-45 minuter vissa gånger och behöver sedan sova igen.
    Jag menar mer eftersom det blev mer än vanligt igår, att hon kanske är känslig på föränmdringar.
  • skogsvitter
    älskarminfamilj skrev 2012-10-27 08:15:12 följande:
    Jag menar mer eftersom det blev mer än vanligt igår, att hon kanske är känslig på föränmdringar.
    Fast.. sen sov hon ju inte mer på hela dagen!? Det är klart för lite för en nyfödd även om de sover .. 2-3 timmar (?) på förmiddagen! Min ena dotter (som inte hade kolik) sov som nyfödd 3-4 timmar i sträck, vaknade och åt och somnade sedan om nästan omgående igen! Vi bar henne i bärsjal eller bärsele och hon sov mer eller mindre hela dagarna i den medan vi gjorde allt annat och fick vardagen att flyta på. Hon hade däremot ett lite längre vakenpass på kvällen innan hon somnade för natten.

Äldsta dottern hade däremot kolik och hade jättesvårt att sova på dagarna, sov nästan alltid för lite. Vi fick aldrig reda på varför hon skrek så mycket, men något störde ju henne uppenbarligen och gjorde så att hon inte fick ro att sova tillräckligt. Det blev en ond cirkel, övertrötthet och överstimulering gjorde ju knappast saken bättre.

Min poäng är att det är jätteviktigt att förstå att bebisar ska sova massor som nyfödda och bara vara vaken korta korta stunder för mat, så att man utifrån den kunskapen ger förutsättningar för bebisen att kunna somna om snabbt igen även om bebisen sovit en hel fm. Vissa har ju svårare att somna än andra, som kan somna precis varsomhelst och hursomhelst.
  • Filuren83

Min lilla har också varit så där skrikig ibland, sex veckor gammal. Visst har det knipit i magen då och då men när hon varit sådär otröstlig så har jag kommit fram till att hon är övertrött och behöver få sova. Igår var en sådan dag när hon var vaken väldigt mycket på eftermiddagen och även fram mot kvällen. Hon sov en halvtimme och var sedan vaken igen och blev sedan ledsen. Det tog lång tid att få henne att komma till ro men det var helt klart det som behövdes. Runt 1-2 timmar kan hon vara vaken innan hon behöver sova igen.

Jag håller alltså med om att det mest troligt är trötthet som gjorde det. Fortsätter det så skulle jag utesluta mjölken och se om det blir bättre.

Svar på tråden Hur lång tid tar det att nå ut till bröstmjölken?