Infertilitet pga kopparspiral?
Hej :)
Är ny här och hoppas att jag kan få lite hjälp ang. rubriken.
Jag är en stolt mamma till en sprallig solstråle på snart 3 år :)
Är otroligt sugen på att få ett småsyskon till min son men det verkar inte funka som det ska...?
Anledningen att jag tar upp kopparspiral är för att jag har haft en magkänsla av att det är något som inte stämmer i min "verkstad".
Redan första dagen hade jag problem med min kopparspiral. Satte in den två månader efter att jag hade fött min son och det var för snart tre år sedan. Det var en Nova T 380.
I början hade jag ont och det kändes som "sammandragningar varvat med värkar" ( kan inte relatera till någon annan smärta än just detta)
Vet att gyn sa att man kan ha molande mensvärk ett tag efter insättningen och trodde väl att det berodde på det. Och mycket sant försvann "sammandragningarna och värkarna" ett tag, men dom kom tillbaka och försvann i stort sett till och från. Hade så ont att jag fick åka in till akuten där dom gjorde ett VuL men självklart såg dom inget och trodde att mina trådar var för långa så de stack inuti min underliv, därav smärtan så de klippte trådarna till minimum.
Trodde att detta kunde funka för mig och åkte hem. Detta var då två månader efter att jag hade satt in kopparspiralen.
Jag kunde inte ha sex för så fort min sambo "bottnade" skrek jag av smärta. Jag kunde stå och laga mat och vika mig dubbelt av smärta. Tänk dig att du får en kniv rakt genom din livmodern och genom äggledaren, sån smärta hade jag av och till i ett halvår. Sen tröttnade jag då jag inte kunde umgås lika mycket med min son då jag till större delen låg i fosterställning i sängen med en vetekudde.
Dom plockade ut spiralen strax innan jul 2010 och vi har försökt sen januari 2012 att få barn.
Jag är 24 så åldern ska inte ha någon betydelse för fertiliteten, min son är gjord på första försöket utan regelbundet sex och nu kan jag inte bli gravid utan får missfall efter missfall. Vissa gånger tror jag att jag har räknat fel men kollar kalendern och då var mensen för tidig med 4-7 dagar.
Jag och min sambo har försökt med alla ställningar och ägglossningstest men inget verkar funka.
Läste lite på nätet ang koppaspiral och infertilitet de som har skrivit har fått en ärr bildning på livmodern (tror jag de stod?) som gör att de inte kan få barn.
Jag är orolig att det kan vara så för mig också då jag hade problem med den under tiden de satte inne.
Finns det någon som har/haft samma problem som mig eller vet någon som har/haft samma problem.
Tacksam för svar