• Gaytjej

Bits!

Lilltjejen på dryga 7 månader har fått två små tänder i nederkäken. Sylvassa..
    Med dem har hon nu lyckats bita mig under/efter amning så att jag hållt på att flyga genom taket. Har dessutom ofrivilligt skrämt den lilla stackaren genom att skrika högt och ta tag i henne. Hon bits inte inte medan hon ammar aktivt, utan det är när hon tagit en paus och liksom sträckt sig och lutat sig lätt bakåt samtidigt som hon klämmer ihop gommarna med sanslöst styrka... Gaah! Det har gått så snabbt så jag har inte hunnit förekomma henne och nu sitter jag som på nålar under amning.

Ni som upplevt detta, vad hände..? Fortsatte de bitas eller gav det med sig?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Bits!
  • mamalikola

Min yngste har också bitit mig ett par gånger, det går i perioder. Jag satt redo att lossa hans grepp så fort det blev risk för bitning... Efter nån dag så slutade han, sen har det upprepats när det kom fler tänder tyvärr.

• sbeckman

Båda mina barn gjorde det, och det gjorde så ont att jag skrek till, sen hände det inte igen. Det var ju inte meningen att de skulle bli rädda, men antagligen så blev dom det. Man kan sätta ett finger i mungipam så dom öpnnar munnen.

• vargaa

Mina gjorde/gör likadant. Dottern provade till och från en tid, sonen har varit mindre bitig. Jag lärde mig ganska snabbt att det sker främst vid bushumör och när barnet inte är jättehungrigt. Min son har bara bitit när han precis ska amma. Om jag är osäker på honom brukar jag ta fram böstet men precis inte stoppa in det i munnen för att se om han gör tungrörelsen som barn gör när de suger. Om han gör det vet jag att han inte kommer att bita. Då är han i sugläge. :)

Annars skriker jag också rakt ut när det händer. Barnet blir kanske ledset men det är bara att trösta. Båda mina barn har blivit avskräckta av att jag skrikit. Med sonen hände det en gång att han bet igen när han fick bröstet efter bett så till slut gick jag ut och gav honom lite smörgås istället som han kunde tugga på. Det gick bra, sen kunde jag amma honom lite senare istället.

Jag ammade dottern till 15 månader och jag hade inga problem med bitande när hon blev större. Det var bara just där mellan 6 mån och kanske 10 mån och inte ofta, bara några enstaka gånger.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Bits!