• Anonym

Byta dagis utan att fråga mig med....

Mitt x har nyligen bytt dagis på ett av våra barn för det passade hans familjeförhållande bättre, det är i samma by som tidigare, men när jag ringde rektor igår och begärde upplysningar om hur en flytt på det viset kan gå genom utan min vetskap så sa hon att det kunde man visst.
    Men hallå, jag är inte ens informerad (ja, pappans skylldighet jag vet) än mindre har jag fått information om det nya dagiset, eller skrivit några papper.

Kan de flytta ett barn utan att jag som vårdnadshavare är tillfrågad, kan man verkligen bara byta dagis på det viset utan att det skrivs ett minsta lilla papper och hennes "journal",  IUP, den ska ju godkännas av båda föräldrarna för att få flyttas, så har det varit med de andra barnen när de skulle börja skolan.

• Svar på tråden Byta dagis utan att fråga mig med....
  • FrökenKanSjälv

Om barnet bor hos pappan och det bara är han som behöver barnomsorg för att kunna arbeta, ja då får han ensam ta beslut om förskoleplats.

Skolverket skriver om det här på sin hemsida.

• Brumma

Jo, min man, som är umgängesförälder men som har delad vårdnad, har aldrig blivit tillfrågad gällande placering av förskola eller skola. Det finns ingen anledning till det, då det är boendeföräldern som påverkas mest av det valet. Känns som om enda anledningen att lägga sig i det vore att försvåra för umgängesföräldern..

• Anonym

jag har barnen på heltid förutom vh och jag har ansökt om både dagis och skola utan pappans underskrift. han utnyttjar ju inget av dessa.

Svar på tråden Byta dagis utan att fråga mig med....