• mucklis

Pelletskamin driftkostnad?

Hej!
    Jag har spanat in ett hus som precis fått en ny pelletskamin installerad. Har aldrig bott i ett hus som värms upp av just pellets så är osäker på kostnader. Huset är ca 100 kvm och två våningar, isolering vet jag inget om ännu. Tänkte fråga er som eldar med pellets, hur mkt ligger er kostnat på per år? Jag har förväntat mig runt 2000 kr/månad, låter det rimligt?

Tacksam för svar! =)

• Svar på tråden Pelletskamin driftkostnad?
  • Toppen9

Vårt hus är 200 kvadrat (100 uppe, 100 inredd källare) och vi har en rätt gammal panna. Driftkostnaden är ca 32.000 kr/år för oss dvs ca 2700 i månaden.

• Adonis

Jag skulle säga att 2.000 kr per månad i snitt låter högt. Jag hade ett rätt gammalt hus på över 200 kvadrat. Pelletskostnaden var ca 18.000 kr per normalår samt sotare ca 1.000 kr. Pellets är generellt billigare än t ex fjärrvärme.

• Adonis
    Toppen9 skrev 2012-10-23 21:01:58 följande:
    Vårt hus är 200 kvadrat (100 uppe, 100 inredd källare) och vi har en rätt gammal panna. Driftkostnaden är ca 32.000 kr/år för oss dvs ca 2700 i månaden.

Låter skitdyrt såvida du inte i driftkostnad räknar allt. Dvs vatten, el, sophämtning, försäkring etc...
  • mucklis

Hm.. verkar vara ganska olika driftkostnader =/ Är det mycket arbete med underhållet?

• Linda5

Men nu verkar det som TS har en pelletskamin o inte en pelletspanna. Pelletskaminen styr du ju lite själv hur mycket du vill elda. Om du inte har den kopplad till varmvattnet så blir det billigare än med pelletspanna.
    2000:-/månad låter högt tycker jag om du menar i snitt.  

• Adonis

Sota ur pannan en gång i veckan när det är som kallast och en gång i månaden när det är varmare. Tar 10 min. Sen är det ju beställa hem och lasta in pellets. Fylla på varannan/var tredje dag men inget som stör tycker jag.

• Adonis

Ska kanske förtydliga att jag pratar om pelletsbrännare till panna. Som även värmer upp vattnet och vattenburen golvvärme.

• mucklis
    Linda5 skrev 2012-10-23 21:11:44 följande:
    Men nu verkar det som TS har en pelletskamin o inte en pelletspanna. Pelletskaminen styr du ju lite själv hur mycket du vill elda. Om du inte har den kopplad till varmvattnet så blir det billigare än med pelletspanna.
    2000:-/månad låter högt tycker jag om du menar i snitt.  
    Hur mkt skulle den dra om den var kopplad till varmvattnet? Tror nämligen att kaminen är den enda värmekällan. Är det vanligt att det är så? Har läst lite om att man oftast inte använder kamin för uppvärmning av hela huset.
    Adonis skrev 2012-10-23 21:12:02 följande:
    Sota ur pannan en gång i veckan när det är som kallast och en gång i månaden när det är varmare. Tar 10 min. Sen är det ju beställa hem och lasta in pellets. Fylla på varannan/var tredje dag men inget som stör tycker jag.
    Låter ju inte direkt jobbigt =)

• Linda5
    mucklis skrev 2012-10-23 21:19:36 följande:
    Hur mkt skulle den dra om den var kopplad till varmvattnet? Tror nämligen att kaminen är den enda värmekällan. Är det vanligt att det är så? Har läst lite om att man oftast inte använder kamin för uppvärmning av hela huset.

Låter ju inte direkt jobbigt =)

Ingen aning. Var i landet bor du?
  • mucklis
    Linda5 skrev 2012-10-23 21:21:33 följande:
    Ingen aning. Var i landet bor du?
    I halland så klimatet är ju inte direkt kallt
  • AnnaGreta 378

Vi har ett hus på 250 kvadratmeter ung. Vi räknar med en tusenlapp i månaden om vi slår ut det på ett år.
    Vi är sparsamma och har precis satt på värmen för säsongen.

• Linda5

Ring sotarn på orten o hör med honom om han har lite koll. Vissa är jätteduktiga. Dom flesta har ju gått utbildning och då ska dom vara duktiga men tyvärr finns det även icke kompetenta sådana som i alla brancher.

• mucklis
    AnnaGreta 378 skrev 2012-10-23 21:26:19 följande:
    Vi har ett hus på 250 kvadratmeter ung. Vi räknar med en tusenlapp i månaden om vi slår ut det på ett år.
    Vi är sparsamma och har precis satt på värmen för säsongen.
    Oj, det lät ju inte farligt =) Ja, man får nog tänka sig för om man vill spara pengar. 1000 kr i månaden kan jag definitivt leva med.
    Linda5 skrev 2012-10-23 21:27:19 följande:
    Ring sotarn på orten o hör med honom om han har lite koll. Vissa är jätteduktiga. Dom flesta har ju gått utbildning och då ska dom vara duktiga men tyvärr finns det även icke kompetenta sådana som i alla brancher.
    Ja, ska ringa och höra. =)

Tack så jättemkt allihopa! Fler får gärna fylla på med sina kostnader så jag kan göra ett slags "medelvärde" på vad det möjligtvis kan kosta.
  • Linda5
    mucklis skrev 2012-10-23 21:35:27 följande:
    Oj, det lät ju inte farligt =) Ja, man får nog tänka sig för om man vill spara pengar. 1000 kr i månaden kan jag definitivt leva med.

Ja, ska ringa och höra. =)

Tack så jättemkt allihopa! Fler får gärna fylla på med sina kostnader så jag kan göra ett slags "medelvärde" på vad det möjligtvis kan kosta.

Tänk på att det är skillnader på panna o kamin. Tydligen så skiljer det mycket från kamin till kamin också.
    Vi har hög pellets kostnad för jag har 23 grader innomhus året runt o duschar gärna 20-30 min. Vår förbrukning ligger på ca: 1500/månad och vi har pelletsbrännare på en vanlig panna CTC.
    Borde inte bli jättedyrt men det är bra att du räknar högt så blir det inga tråkiga nyheter utan glada när pengarna är kvar.  
  • mucklis
    Linda5 skrev 2012-10-23 21:41:13 följande:

Tänk på att det är skillnader på panna o kamin. Tydligen så skiljer det mycket från kamin till kamin också.
    Vi har hög pellets kostnad för jag har 23 grader innomhus året runt o duschar gärna 20-30 min. Vår förbrukning ligger på ca: 1500/månad och vi har pelletsbrännare på en vanlig panna CTC.
    Borde inte bli jättedyrt men det är bra att du räknar högt så blir det inga tråkiga nyheter utan glada när pengarna är kvar.  
    Oki. 1500 tycker jag faktiskt inte är så farligt så jag blir glad när du skriver att du tycker det är hög kostnad. =) Då kan man alltså spara en hel del. Duschar själv i runt 10 min och är inte direkt kall av mig så antar att jag kanske inte kommer behöva bränna på så mkt. Men ska definitivt kolla upp märket på kaminen så jag kan räkna lite mer exakt.
Svar på tråden Pelletskamin driftkostnad?