• älskarminfamilj

Mindre mjölk på em och kvällen ?

Har en dotter på 4 veckor och igår och idag från em (ca 15.00) till kvällen (ca 23) så har hon varit/är väldigt gnällig.
    Undrar om det är för att hon inte blir riktigt mätt? Hon vill tutta väldigt ofta, typ en gång i timmen men fram mot em blir hon bara irriterad vid bröstet känns det som..

Har man mindre mjölk på em/kvällen eller vad händer ???

• Svar på tråden Mindre mjölk på em och kvällen ?
  • TvåTrollungar

Det är nog mer en regel att ammade barn hänger vid bröstet på eftermiddag/ kväll. Det finns de som påstår att mjölken blir tunnare på kvällen men jag har ingen egen erfarenhet av det då ni mjölk alltid varit tunn. Däremot var min son väldigt snuttig på kvällen och från 18-19 tiden tills vi la oss satt jag i princip med brösten framme, han kanske somnade till 20-30 minuter åt gången och sen ville han snutta igen.

• älskarminfamilj
    TvåTrollungar skrev 2012-10-23 19:18:17 följande:
    Det är nog mer en regel att ammade barn hänger vid bröstet på eftermiddag/ kväll. Det finns de som påstår att mjölken blir tunnare på kvällen men jag har ingen egen erfarenhet av det då ni mjölk alltid varit tunn. Däremot var min son väldigt snuttig på kvällen och från 18-19 tiden tills vi la oss satt jag i princip med brösten framme, han kanske somnade till 20-30 minuter åt gången och sen ville han snutta igen.

ok... men grejen är den att hon blir irriterad vid vröstet eftrr 5 min.. så duger det inte längre.. hon vill ju ha bröstet ändå..
    Skitsvårt att veta vad som hon vill :(
  • TvåTrollungar

Du menar att hon snuttar typ 5 min och sen släpper och skriker/ gnäller och sen ändå vill ha bröstet igen? Eller, hur gör hon? känns lite luddigt hur hon kan vilja ha de men samtidigt inte! Kan du beskriva mer exakt hur hon gör/ beter sig?

• TvåTrollungar

Om hon gör så som den bilden jag får upp efter erfarenhet kan de antingen bero på att hon bara vill snutta men att de kommer massa mat som hon inte vill ha eller så vill hon driva på mer mjölk, genom att släppa och ta nytt tag efter en stund triggar hon både produktion och utdrivning.

• pigglet

Det är ju supervanligt att de är missnöjda och vill amma hela kvällarna. Maratonamning har vi alla i perioder, ett sätt för barnet att öka produktionen.

Mina 3 barn har varit missnöjda på kvällarna, det har kännts som att mjölken inte räcker till. Brösten känns helt tomma efter någon timmes konstant amning, bebisen känns fortfarande ungrig och irriterad.
    Det är bara att härda ut. Det tar ett tag innan produktionen har ställt om sig. Börjar man ge ersättning så minskar produktionen i stället för att öka.

Jag har hört att en tupplur på eftermidagen kan öka produktionen på kvällen. Kan ju vara värt att testa!     

• älskarminfamilj
    TvåTrollungar skrev 2012-10-23 19:48:23 följande:
    Du menar att hon snuttar typ 5 min och sen släpper och skriker/ gnäller och sen ändå vill ha bröstet igen? Eller, hur gör hon? känns lite luddigt hur hon kan vilja ha de men samtidigt inte! Kan du beskriva mer exakt hur hon gör/ beter sig?

ja, precis så!
  • skogsvitter

Mjölken är fetare på eftermiddagen/kvällen och därför kan det visserligen upplevas som att man har mindre mängd, men egentligen blir bebisen snabbare mätt.

Det du beskriver låter mer som att bebisen behöver snutta av andra orsaker än just mat, och kanske dessutom blir irriterad just för att det kommer mat när bebisen egentligen inte vill ha. Testa med lillfingret istället, eller om ni föredrar napp kan ni prova med det. Dock är det ett oerhört vanligt beteende hos nyfödda och jag vill nog säga att det är mer regel än undantag att de blir mer oroliga och snuttiga på kvällarna. Ofta kan det vara magen som ställer till det, en rap eller en fis på tvären osv.

• skogsvitter

Menar alltså att testa låta bebisen suga på lillfingret istället för bröstet. Och ge så maximalt med närhet som möjligt, kura ihop dig med bebisen och försök skapa en "trygg bubbla" rent fysiskt när hon suger, även om hon inte ammar.

• älskarminfamilj
    skogsvitter skrev 2012-10-23 21:15:39 följande:
    Menar alltså att testa låta bebisen suga på lillfingret istället för bröstet. Och ge så maximalt med närhet som möjligt, kura ihop dig med bebisen och försök skapa en "trygg bubbla" rent fysiskt när hon suger, även om hon inte ammar.
    Ja, de kanske blir bättre..
    Nappen dissar hon efter ett tag så :/ Men vi bär och vaggar hela tiden när hon är så :) 
Svar på tråden Mindre mjölk på em och kvällen ?