• M i l l a n

Hjälp mig inför förlossningen...rädd!

Har 2 dagar kvar till beräknad förlossning. Har hela tiden då det närmar sig börjat bli mer och mer rädd och nervös. Är trots allt omföderska och har klarat av det förr. Men minns inte så mycket då det var 13 år sen sist. Men nu fast jag är äldre och mer erfaren, så känner jag mig räddare än någonsin inför det jag har framför mig. Det är inget jag sagt till barnmorskan, då min rädsla har börjat trappats upp bara nu den senaste veckan. Mina 2 första barns förlossningar gick bra, men var väldigt intensiva och ganska snabba. Ingen tog mer än 5 timmar. Är nog mest rädd för smärtan, men vill samtidigt inte använda epidural. Vill inte att allt ska avstanna eller kompliceras pga epiduralen. Usch! Kan någon peppa mig? Behöver lite uppmuntrande ord. :(

• Svar på tråden Hjälp mig inför förlossningen...rädd!
  • Nordanvinden08

Pepp pepp pepp!!! Snart kommer din lilla plutt som du längtar sååå mkt efter:)))
    Tycker du ska skriva ner det du känner i ett Förlossningsbrev och lägga det längst fram i journalen som du ger dem när du kommer in. Om du själv har svårt att prata då be din man att påminna dem att läsa det.
    Jag fick mitt andra för två månader sedan och jag skrev ner det jag oroade mig för. Bm som jag fick var super och pratade med mig och lugnade mig.:) Ont gör det...men vilket resultat:)
    Alla väljer såklart själva men jag har tagit epudural båda gångerna och det stoppade inte upp mina förlossningar(8 och 6h). Första gången tog den inte men andra gången hjälpte den rejält:)
    Lycka till nu:) Snart har du knyttet på magen:)

• Kamillan

Har du läst: föda utan smärta?? Den hjälpte mig jätte mycket o med hjälp av andning o avslappning fick jag en fantastisk förlossning!! Andning, andning,andning är mitt bästa tipps!!!

• Kamillan

Tillägger att jag aldrig haft någon bedövning under mina två förlossningar fösta tog fyra timmar och min andra kom jag in 20 minuter innan prinsen kom ut..... Nu väntar jag mitt tredje barn och om jag skulle behöva bedövning så tänker jag absolut ta det!!! Men andningen hjälper mig jätte mycket!!

• M i l l a n

Tack för all er peppning och tips. Har läst lite på nätet om dyktekniken som boken "föda utan smärta" handlar om. Men det känns som att jag inte kommer hinna läsa boken nu i slutet. Men det kanske finns någon bra hemsida där man kan läsa mer? Bra tips om att skriva ner om min rädsla i mitt förlossningsbrev. Får också försöka flytta fokus framåt, till att se det lilla knyttet som man snart har i famnen.

• mammas4killar

TS, när det sätter igång kommer det vara världens naturligaste grej, känner igen det där med att vara nervös och ändå har jag fött 5 barn. Allt kommer bara flyta på när värkarna börjar, du kommer inte att ha tid att känna dej rädd. du kommer ha fullt upp med värkarbetet.

Lycka till med din lilla bebbeSkrattande 

• M i l l a n

Tack för all stöttning och pepp. Födde tidigt imorse en fin liten flicka, och allt gick bra. Rädslan gick att hantera genom att ta sig igenom förlossningen värk för värk. Sen var personalen på Södra BB fantastisk. De hjälpte mig verkligen genom detta. :)

• mammas4killar
    M i l l a n skrev 2012-10-25 17:38:14 följande:
    Tack för all stöttning och pepp. Födde tidigt imorse en fin liten flicka, och allt gick bra. Rädslan gick att hantera genom att ta sig igenom förlossningen väGrattrk för värk. Sen var personalen på Södra BB fantastisk. De hjälpte mig verkligen genom detta. :)

GrattisSkrattande Vad duktig du var! 
  • skanetjej75
    M i l l a n skrev 2012-10-23 18:27:01 följande:
    Har 2 dagar kvar till beräknad förlossning. Har hela tiden då det närmar sig börjat bli mer och mer rädd och nervös. Är trots allt omföderska och har klarat av det förr. Men minns inte så mycket då det var 13 år sen sist. Men nu fast jag är äldre och mer erfaren, så känner jag mig räddare än någonsin inför det jag har framför mig. Det är inget jag sagt till barnmorskan, då min rädsla har börjat trappats upp bara nu den senaste veckan. Mina 2 första barns förlossningar gick bra, men var väldigt intensiva och ganska snabba. Ingen tog mer än 5 timmar. Är nog mest rädd för smärtan, men vill samtidigt inte använda epidural. Vill inte att allt ska avstanna eller kompliceras pga epiduralen. Usch! Kan någon peppa mig? Behöver lite uppmuntrande ord. :(

Ta inte epidural!!!!!! Får du den felsatt kan du få skador på kota, nervskador och diskskador!!! På mig försökte dom 2 ggr sammanlagt en halvtimme, gick inte och det var det värsta på hela förlossningen!!! Ingen smärtlindring under tiden, sedan ville dom göra ett tredje försök på en kota högre upp som min mamma avbröt.... Jag har haft ont och knappt kunnat gå direkt efter förlossningen och har haft en känsla av att det var den som gjorde det... På sjukhuset har dom dock hänvisat till min ålder, 37 år och andra förlossningen... Nu har jag fått bekräftat av 2 sjukgymnaster, att det är vanligt med skador när den blir felsatt!!!! Jag har skada på kota 14 nu!!! Kan knappt gå, har konstan ont, äter 4 alvedon om dagen och kan inte bära min bebis... Han är bara 5 månader och har så ont att jag inte ens orkar hålla honom när jag ammar!!!!! En tjej på Skavlan blev förlamad från midjan och nedåt efter felsatt epidural... ¨Får man den rätt så funkar den, men får dom inte den rätt så har du skador för livet!!! Och försäkringen täcker inte denna skada!!!
  • katja1
    skanetjej75 skrev 2013-01-22 00:13:25 följande:

Ta inte epidural!!!!!! Får du den felsatt kan du få skador på kota, nervskador och diskskador!!! På mig försökte dom 2 ggr sammanlagt en halvtimme, gick inte och det var det värsta på hela förlossningen!!! Ingen smärtlindring under tiden, sedan ville dom göra ett tredje försök på en kota högre upp som min mamma avbröt.... Jag har haft ont och knappt kunnat gå direkt efter förlossningen och har haft en känsla av att det var den som gjorde det... På sjukhuset har dom dock hänvisat till min ålder, 37 år och andra förlossningen... Nu har jag fått bekräftat av 2 sjukgymnaster, att det är vanligt med skador när den blir felsatt!!!! Jag har skada på kota 14 nu!!! Kan knappt gå, har konstan ont, äter 4 alvedon om dagen och kan inte bära min bebis... Han är bara 5 månader och har så ont att jag inte ens orkar hålla honom när jag ammar!!!!! En tjej på Skavlan blev förlamad från midjan och nedåt efter felsatt epidural... ¨Får man den rätt så funkar den, men får dom inte den rätt så har du skador för livet!!! Och försäkringen täcker inte denna skada!!!
    Tråkigt det som hände dig men tjejen i den här tråden har nog fött för länge sedan om du ser på datumet. 
  • M i l l a n

SkaneTjej75: Fick mitt barn i oktober förra året. Men tack ändå för ditt råd. Det kan hjälpa andra som läser. :)

• katja1
    M i l l a n skrev 2013-01-22 21:55:46 följande:
    SkaneTjej75: Fick mitt barn i oktober förra året. Men tack ändå för ditt råd. Det kan hjälpa andra som läser. :)
    Hur gick förlossningen? Om du vill dela med dig :)
  • M i l l a n

Det gick bra, tack vare lyhörd och en jättebra barnmorska. Hade med mig ett förlossningsbrev, där jag skrivit ner bla det jag var rädd för. Vilket främst var smärtan i krystningsskedet. Barnmorskan hjälpte mig med att hitta den smärtlindring som passade bäst för mig. Det professionella bemötandet och den lugna miljön fick mig också att slappna av och det gjorde nog att allt gick över förväntan.

• katja1
    M i l l a n skrev 2013-01-23 09:23:42 följande:
    Det gick bra, tack vare lyhörd och en jättebra barnmorska. Hade med mig ett förlossningsbrev, där jag skrivit ner bla det jag var rädd för. Vilket främst var smärtan i krystningsskedet. Barnmorskan hjälpte mig med att hitta den smärtlindring som passade bäst för mig. Det professionella bemötandet och den lugna miljön fick mig också att slappna av och det gjorde nog att allt gick över förväntan.
    Vad roligt att höra :) 
  • skanetjej75
    M i l l a n skrev 2013-01-22 21:55:46 följande:
    Grattis!!! Jag såg det när jag skrivit, men hoppas som sagt att andra kanske läser och inte tar det som självklart att välja epidural utan ser till att det faktiskt finns risker... Kram
Svar på tråden Hjälp mig inför förlossningen...rädd!