• MorAnna79

Ni som ger ersättning

till era bebisar hur förbereder ni flera måltider? Så det är smidigt att värma och ge när det är dags för matning?! Tänker på er som inte ger färdigblandad ersättning...

• Svar på tråden Ni som ger ersättning
  • La Lola

Näe, jag gjorde bara en måltid i taget.
    Tog ju bara nån minut.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-10-23 18:02:49 följande:
    Näe, jag gjorde bara en måltid i taget.
    Tog ju bara nån minut.
    Läste fel..trodde frågan var om man förberedde flera måltider.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emeraldy

Vi har en vattenkokare där man kan välja gradantal. Vi kokade upp vatten på morgonen och sen när det var dags att blanda värmde vi upp vattnet till lagom temperatur och blandade ersättningen. Gick supersnabbt

• Tow2Mater

Hade kanske 6 flaskor färdigblandade i kylen varje dag, värmde sen i flaskvärmare vid behov.

• Tow2Mater

Men "färdigblandad" menar jag ju egenblandad, inte sån man koper redan färdigblandad...

• rosentagg

Jag kokar upp 4 dl i en kanna och blandar i ersättning, sedan
    ställer jag det i kylen, med lock på.
    Nä det e dax för mat häller jag upp lagom mängd i nappflaska
    och micrar.
    Däremellan (nätter och så) får han färdig ersättning.
    Har fått veta att det går alldeles utmärkt att hålla färdigblandad ersättning
    i kylen i högst ett dygn. Detta av barnläkare, som själva gör så.

För övrigt är min son ett matvrak... =D   

• AnnaLovisa

När vår son var mindre (typ under 6 mån) så kokade vi vattnet och hällde i en kanna med lock för att svalna sen tog vi ur den.Vi bytte vattet ett par gånger om dagen. Nu tar vi kallvatten direkt ur kranen och micrar liiiiite grann. Han dricker nämligen sin ersättning rumstempererad (dvs pissljummen). Portionerna förberedde vi i en "vällingdoserare", typ världens mest ovärderliga pryl när man flaskmatar (är även superpraktisk sen för grötportioner när man är bortrest någon dag och inte vill ta med hela förpackningen).
    Man behöver inte koka kommun-vatten, men vi gjorde det för att det kändes bättre i mammahjärtat.

• Something01

Ja brukar koka vatten i vatten kokaren å sen häller ja upp färdigt i några flaskor, å låter de svalna. Sen tar ja bara en flaska å häller i pulver å värmer. Köpte nyligt en vällindoserare å den är faktisk guld värd. På natten kör vi färdig blandade tetror, men bara för att man får dom sjukt mkt billigare i finland. 

• Paincake

När sonen åt ersättning hade jag doserat upp kokat vatten i nappflaskor som jag ställde i kylen. Därefter mikrade jag vattnet och hällde i pulver. Var jag förutseende hade jag doserat upp pulver i förhand så jag slapp räkna mått mitt i natten.

Efter några månader läste jag på om flaskmatning på livsmedelsverkets hemsida och fann att kommunalt vatten inte behövde kokas innan och att flaskor diskade i diskmaskin var ekvivalent med att koka dem. Det sparade en hel del tid, kan jag säga.

• Emeliie89

Har en shaker som jag gör full. Sen har jag den i kylen och häller upp i flaska när hon ska äta :) jättesmidigt. Speciellt på natten. Men man får ju inte förbereda för mycket för det håller sig ju inte hur länge som helst.

Svar på tråden Ni som ger ersättning