• sivie

ont ont ont

i fredags ammade jag min 8månaders dotter.. nu gör de ont i bara ena bröstet.. vill knappt hålla i henne för hon kommer åt hela tiden. kan man få mjölkstockning nu? har försökt att pumpa men de gör ont.. kan de över av sig själv och hur lång tid kan de ta?

tack på förhand 

• Svar på tråden ont ont ont
  • alvisen
    sivie skrev 2012-10-21 16:54:13 följande:
    i fredags ammade jag min 8månaders dotter.. nu gör de ont i bara ena bröstet.. vill knappt hålla i henne för hon kommer åt hela tiden. kan man få mjölkstockning nu? har försökt att pumpa men de gör ont.. kan de över av sig själv och hur lång tid kan de ta?

tack på förhand 

Om man bara slutar tvärt måste man väl pumpa ur lite och minska successivt?
    Let them have their world - we'll create our own.
  • Lantistant

Ja, du kan ha fått mjölkstockning. Håll bröstet varmt, värmekudde, duscha varmt. Du ska nog försöka trappa ner amningen inte sluta tvärt. Försök att handmjölka ur om det är svårt att pumpa eller låt barnet amma, Mjölkstockning går inte över av sig själv, du kan få feber och bli riktigt dålig. Ring amningshjälpen de är jättebra på att informera.

• Minion

Japp, det är mjölkstockning.

Jag skulle rekommendera dig till att återuppta amningen för tillfället för du måste kunna tömma bröstet ordentligt för att bli av med stockningen, vilket inte går genom att pumpa. Trappa sen ned amningen successivt för att till slut sluta helt och hållet. Dom flesta brukar oftast göra just så här för att slippa mjölkstockning.

• Hoppfull84

om du bara låter bli att amma/pumpa från det bröstet så blir trycket mycket värre och det kommer bli mycket svårare för bröstet att bli bra igen. amma oftare istället så bröstet inte är så fyllt och massera lite försiktigt(stryk mjukt bröstet från det onda stället i riktning mot bröstvårtan) i duschen och mjölka ur lite. håll brösten varma och stryk försiktigt från det onda stället in mot bröstvårtan medan bebisen ammar för att lösa upp proppen.  det var de tipsen jag fick på amningsmottagningen när jag hade stockningar.

blir det inte bättre inom 2 dagar så åk in till sjukan för att kolla så du inte fått en infektion i bröstet. (det fick jag, men trodde det var en extremt envis stockning, efter 4 dagar konstaterade de att jag hade en infektion och inte en stockning som  blivit till en bröstböld som de fick tömma med nål, inte skoj)

• sivie

tack för råden.. har pumpat o nu är de bättre.. 
    bröstböld lät inte skoj alls.. jätte rädd för nålar så jag hoppas att de lägger sig.. 

Svar på tråden ont ont ont