• Anonym (Indra)

Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!

har en underbar liten tjej på nyblivna tre år...allt hade varit underbart om det inte vore för några saker... för ca ett halvår sedan gjorde förskolan oss uppmärksamma på att vår dotter inte lekte som de andra barnen. DÅ var jag inte så orolig utan tänkte mer att "hon är ju så liten fortfarande, de andra i gruppen är minst ett halvår äldre". MEN, efter ett samtal igår visade det sig att det inte har blivit så mycket bättre. Jag är SÅ orolig nu för att hon ska autism eller något liknande...därför vänder jag mig till er föräldrar som har barn med autism. Dels undrar jag om den är grav eller lite lättare, och hur det upptäcktes. Var det ni själva eller förskolan som började misstänka något?

Det jag märker med vår dotter är:
    * väldiga raseriutbrott
    * hänger upp sig på detaljer ibland, tex om vi fikar och jag delar en bulle så blir det ett rejält vredesutbrott och gråt (verkar vara för att bullen på något sätt förlorar sin form)
    * pratar inte riktigt som de andra, ställer väldigt sällan frågor, mer påståenden
    * leker inte så mycket med de andra barnen (om ja, så endast korta stunder), leker hellre själv eller tittar på när de andra leker
    * skuttar gärna omkring
    * har jätteproblem med att få på sig vissa kläder, hänger upp sig på klädesplagg och blir nästan panisk, gråter, skriker och slåss. Värst är det med galonbyxor och gummistövlar av någon anledning
    * när man frågar vad hon har gjort under dagen på förskolan så har hon svårt för att återberätta
    * däremot har hon många intressen, och har inga problem med att sitta länge och koncentrera sig på saker och ting

Men ibland är det bättre, hon pratar mer, är glad flera dagar i sträck utan utbrott, kan ibland tåla att bullen delas utan att hon verkar bry sig.

hoppas det är någon som svarar i tråden, för jag är så orolig och ledsen just nu så jag bara gråter inombords

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 10:08
    Hon gillar heller inte att ha kläder på sig, gråter och säger att det kliar, gör ont lite här och var på kroppen (väldigt stressande för oss som föräldrar)

• Svar på tråden Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!
  • Anonym (bca)

Det låter i stort sett som min brorsdotter på snart 3 1/2. Har aldrig misstänkt att hon är autistisk.

Min egen dotter har högfungerande autism. Hon var dock äldre när hennes problem visade sig. 

Viktigt för dig att inse att livet med ett handikappat barn kan vara helt fantastiskt och inte alls behöver betyda något annat än att det kan bli lite jobbigare än för andra, men i slutändan blir det bra för de allra flesta.
    Min dotter har tagit studenten från en vanlig gymnasieklass och letar nu jobb för att om ett år eller två plugga vidare.

Gråt en skvätt till om du behöver. Sen torkar du tårarna och inser att du har en helt fantastisk dotter, som visserligen har ett ilsket humör (   ), men som är alldeles, alldeles underbar. OM det visar sig att hon har ett funktionshinder så får ni ta tag i det tillsammans och lösa det på bästa sätt. (Ett gravt autistiskt barn beter sig förresten inte som din dotter så OM det skulle visa sig vara autism så är det av den lindrigare sorten.)

Ett tips är att köpa boken "Explosiva Barn" av Ross W Greene. Där beskriver han väldigt lättläst och lättförståeligt VARFÖR barnen gör som de gör och vad man som förälder kan göra för att hjälpa.

Kram.            

• Anonym (Indra)
    Anonym (bca) skrev 2012-10-19 10:03:54 följande:
    Det låter i stort sett som min brorsdotter på snart 3 1/2. Har aldrig misstänkt att hon är autistisk.

Min egen dotter har högfungerande autism. Hon var dock äldre när hennes problem visade sig. 

Viktigt för dig att inse att livet med ett handikappat barn kan vara helt fantastiskt och inte alls behöver betyda något annat än att det kan bli lite jobbigare än för andra, men i slutändan blir det bra för de allra flesta.
    Min dotter har tagit studenten från en vanlig gymnasieklass och letar nu jobb för att om ett år eller två plugga vidare.

Gråt en skvätt till om du behöver. Sen torkar du tårarna och inser att du har en helt fantastisk dotter, som visserligen har ett ilsket humör (   ), men som är alldeles, alldeles underbar. OM det visar sig att hon har ett funktionshinder så får ni ta tag i det tillsammans och lösa det på bästa sätt. (Ett gravt autistiskt barn beter sig förresten inte som din dotter så OM det skulle visa sig vara autism så är det av den lindrigare sorten.)

Ett tips är att köpa boken "Explosiva Barn" av Ross W Greene. Där beskriver han väldigt lättläst och lättförståeligt VARFÖR barnen gör som de gör och vad man som förälder kan göra för att hjälpa.

Kram.            
    Åh, stort tack för ditt svar! Jag ska kolla upp den där boken också. Vi ska på samtal till BUP nästa vecka så får vi se vad de säger/tror. Men självklart känner man oro som föräldrar när man får vibbar av att ens barn skulle vara annorlunda. Speciellt i dagens samhälle där det verkar vara ännu vanligare med mobbing, och ännu större krav på att passa in socialt. Håller fortfarande tummarna för att det ovan är något som ska försvinna med tiden, men om inte så gäller det bara att bearbeta chocken och vara ännu mer kärleksfull som förälder.
  • Anonym (bca)
    Anonym (Indra) skrev 2012-10-19 10:07:33 följande:
    Åh, stort tack för ditt svar! Jag ska kolla upp den där boken också. Vi ska på samtal till BUP nästa vecka så får vi se vad de säger/tror. Men självklart känner man oro som föräldrar när man får vibbar av att ens barn skulle vara annorlunda. Speciellt i dagens samhälle där det verkar vara ännu vanligare med mobbing, och ännu större krav på att passa in socialt. Håller fortfarande tummarna för att det ovan är något som ska försvinna med tiden, men om inte så gäller det bara att bearbeta chocken och vara ännu mer kärleksfull som förälder.

Min dotter har aldrig någonsin blivit mobbad av andra barn för sitt funktionshinder, men tyvärr har många (inte alla) av de vuxna i skolan inte begripit sig på hennes funktionshinder och därigenom sagt och gjort saker som kan uppfattas som mobbning.
    Så var vaksam på personalen - även den på förskolan.

Lycka till hos BUP     
  • Anonym (normal)

Men herregud, ungen är helt normal. Det är du som är outbildad gällande barn. Det där med bullen exempelvis är ett tecken på kastrationsångest som Freud kallade det. Att barn inte leker med andra barn vid 2,5 beror på att det är först i 3 årsåldern som barns sociala jag utvecklas. 

Kan inte alla dessa mammor på familjeliv sluta tro att ungarna har en diagnos?!

• Anonym (bca)
    Anonym (normal) skrev 2012-10-19 10:23:39 följande:
    Men herregud, ungen är helt normal. Det är du som är outbildad gällande barn. Det där med bullen exempelvis är ett tecken på kastrationsångest som Freud kallade det. Att barn inte leker med andra barn vid 2,5 beror på att det är först i 3 årsåldern som barns sociala jag utvecklas. 

Fast det är ju personalen på förskolan som tagit upp detta mer än en gång med föräldrarna.
    Men de kanske också bara jagar diagnoser...? 
  • hymafr
    Anonym (normal) skrev 2012-10-19 10:23:39 följande:

OM man har ett funktionshinder så underlättar det enormt om man får en diagnos så fort som möjligt.

Jag kan tänka mig att det är så många "diagnosbenägna" på FL helt enkelt för att de som har "normala" barn inte skriver och frågar om sina barn. 
  • Anonym (normal)

När min son var fyra år sade förskolepersonalen att han var "en liten man" och inget barn. Hade inga intressen som de andra barnen hade, lekte inte med andra barn, satt mest och tittade ut genom ett fönster.

Denne son gick ut med högsta betyg och läser idag på handels. Han är fotbollsdomare på fritiden och tränar yngre barn. Han har också ett mycket rikt socialt liv och 500 vänner på facebook. Förskolepersonal har inte alltid rätt. De vill att alla barn ska vara stöpta i samma form. LIKRIKTNING. 

• Anonym (Indra)

Jag är varken outbildad när det gäller barn, eller "nojjig" av naturen.

Men jag vore en idiot till förälder om jag INTE tog förskolans oro på allvar... du som klagar på mig kanske tillhör kategorin som helt skulle skita i det?

Däremot är jag outbildad i området autism, och därav min trådstart... det är ju inte bekräftat än att mitt barn har det (isåfall torde det handla om en mild form), MEN, det är en mängd olika punkter som de har tagit upp som gäller det sociala, och det ÄR inte helt normalt för åldern att en treåring inte konverserar någonting med sina jämnåriga...DET gör mig orolig.

• Anonym (Indra)
    Anonym (Indra) skrev 2012-10-19 10:37:00 följande:
    Jag är varken outbildad när det gäller barn, eller "nojjig" av naturen.

Men jag vore en idiot till förälder om jag INTE tog förskolans oro på allvar... du som klagar på mig kanske tillhör kategorin som helt skulle skita i det?

Däremot är jag outbildad i området autism, och därav min trådstart... det är ju inte bekräftat än att mitt barn har det (isåfall torde det handla om en mild form), MEN, det är en mängd olika punkter som de har tagit upp som gäller det sociala, och det ÄR inte helt normalt för åldern att en treåring inte konverserar någonting med sina jämnåriga...DET gör mig orolig.
    när hon kommer till förskolan på morgonen och de andra barnen redan är ute på gården och ropar "Hej -----!"så tittar hon inte ens om dem, tittar bara rakt fram som om hon inte hade noterat att de ens finns (och ännu mindre att de sagt något). Vi föräldrar har väldigt svårt att få ögonkontakt med henne...det är ofta allmänt svårt att få kontakt (eller snarare: få de svar man vill på enkla frågor).
  • Anonym (Indra)

vår dotter har ett jättestort ordförråd, men det är som att hon inte vet hur hon ska använda det. Trots att hon ibland kan prata långa helt perfekta meningar, så kan hon inte återberätta för mig när jag frågar vad de har gjort på förskolan under dagen (hon nämner inte en endaste grej).

Svar på tråden Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!