Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!
har en underbar liten tjej på nyblivna tre år...allt hade varit underbart om det inte vore för några saker... för ca ett halvår sedan gjorde förskolan oss uppmärksamma på att vår dotter inte lekte som de andra barnen. DÅ var jag inte så orolig utan tänkte mer att "hon är ju så liten fortfarande, de andra i gruppen är minst ett halvår äldre". MEN, efter ett samtal igår visade det sig att det inte har blivit så mycket bättre. Jag är SÅ orolig nu för att hon ska autism eller något liknande...därför vänder jag mig till er föräldrar som har barn med autism. Dels undrar jag om den är grav eller lite lättare, och hur det upptäcktes. Var det ni själva eller förskolan som började misstänka något?
Det jag märker med vår dotter är:
* väldiga raseriutbrott
* hänger upp sig på detaljer ibland, tex om vi fikar och jag delar en bulle så blir det ett rejält vredesutbrott och gråt (verkar vara för att bullen på något sätt förlorar sin form)
* pratar inte riktigt som de andra, ställer väldigt sällan frågor, mer påståenden
* leker inte så mycket med de andra barnen (om ja, så endast korta stunder), leker hellre själv eller tittar på när de andra leker
* skuttar gärna omkring
* har jätteproblem med att få på sig vissa kläder, hänger upp sig på klädesplagg och blir nästan panisk, gråter, skriker och slåss. Värst är det med galonbyxor och gummistövlar av någon anledning
* när man frågar vad hon har gjort under dagen på förskolan så har hon svårt för att återberätta
* däremot har hon många intressen, och har inga problem med att sitta länge och koncentrera sig på saker och ting
Men ibland är det bättre, hon pratar mer, är glad flera dagar i sträck utan utbrott, kan ibland tåla att bullen delas utan att hon verkar bry sig.
hoppas det är någon som svarar i tråden, för jag är så orolig och ledsen just nu så jag bara gråter inombords
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 10:08
Hon gillar heller inte att ha kläder på sig, gråter och säger att det kliar, gör ont lite här och var på kroppen (väldigt stressande för oss som föräldrar)