• stingrocka

Vad bör min femåring ha lärt sig innan skolstart?

Sonen börjar förskoleklass nästa höst, vad ska han kunna då?

Har ju fattat det här med att han ska kunna torka sig själv efter toabesök, kunna duscha själv, klä på sig själv och så..det känns ju rätt självklart.

Men sen då? Hur pass mycket ska man pränta in det här med att de inte får gå iväg från skolgården, inte följa med kompisar som vill hitta på hyss etc..jag tycker det är jättesvårt att dra gränser, och de är ju trots allt barn. Vill ju inte skrämma upp i onödan, 

¨Så, tar tacksamt emot alla synpunkter!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-17 10:57
    Tänkte också om någon har lite synpunkter på det här med hur man förklarar på bästa sätt att de inte får gå iväg med främmande människor. På förskolan använder de ordet "barntjuvar", jag tycker det låter lite hårt och konstigt.fäldigt skrämmande...men vill ha synpunkter på både bra och dåliga saker att tänka på!! Tack!
  • Svar på tråden Vad bör min femåring ha lärt sig innan skolstart?
  • cosinus

För mina barn har det inte varit ett problem alls. Skolgården är rätt stor och skrämmande i början och 6-åringarna brukar hålla sig runt sin del av gården. Är det några som kommer på att dra iväg längre i slutet på 6-års så är det ff inom skolområdets gränser.

Jag tycker både personalen på 6-års och senare på fritids har jättebra koll. Varje dag när jag kommer så kan dotterns fritidsfröken peka ut exakt var hon är och då är hon ändå ett lungt barn i 2:an som verkligen inte behöver vaktas.

Jag tycker inte de behöver kunna så mycket till sexårs förutom det du skriver om toa, dusch och sånt. Sen är det eg det sociala som är viktigt men det har ju de flesta barn i sig hur man uppför sig mot kompisar och resten kommer.

• Callan

Det där med gränser löser personalen.
    Viktigare att han vet att man ska lyssna på vad de vuxna säger så han följer deras regler.
    Detta gäller ju både ute och inne på "lektion" med att sitta still och inte störa de andra osv. 

• strojes

Jag tycker inte det egentligen är något de "ska kunna" innan 6-års (utöver det du nämner i ts). På 6-års får de lära sig sitta still och lyssna på fröken men det är fortfarande mycket lek. Det är ju en förberedelse inför den "riktiga" skolan. Det kan skilja sig en del mellan olika kommuner och skolor hur de har lagt upp arbetet i förskoleklassen (6-års).
    Om ni vet redan nu var han kommer att gå kan ni kanske gå dit och prata med fröken för att fråga lite hur de jobbar eller så kanske de har öppet hus i januari/februari inför skolvalsperioden.

• Stjärnfall76

dden typen av gränser sätter personalen och det ger sig själv av uppfostran hemifrån tycker jag. visst kan de hitta på bus, emn ofta inte i den åldern....

Min erfarenhet är att det rä bra för barnen att kunna läsa nr de börjar skolan och räkan lite, för det är så muycket nytt ändå, och de flesta kan läsa när de börjar ettan nu för tiden. Det verkar så i alla fall.  

• BBB

Vårt barn började nollan nu i höst. Och jag vet inte om det var något mer som man behövde kunna än det du sa.

Det som var toppen i denna klassen var att alla bjuder alla på födelsedagskalasen. Oavsett om man bor i hus eller lägenhet. Det har varit helt fantastiskt. Så var det inte på dagis.

Se till att man har det i ryggmärgen att man ska fråga "vill du vara med?" till kompisar som inte har någon att leka med. Att vara med och skapa en fin grupp/klass. Det är det viktigaste skulle jag säga.

• nytt eller gammalt

Hehe..kommer ihåg på informationen inför sonen skolstart (alltså till fskklass). En pappa frågade om barnen förväntas kunna äta med bestick...? (Ja det var en man som såg någorlunda normal ut men som ställde så många konstiga frågor att pedagogerna såg ut som att de funderade över om de skulle börja fila på en anmälan till soc i förväg)

Det vill jag alltså lägga till, bra om barnet vet vad sked, gaffel och kniv är och hur man använder det Skrattande 

• K med lilla E

Gå eller åk till skolgården och lek på sommarlovet några gånger så lär han sig hur allt ser ut innan det är fullproppat med barn. Så gjorde vi så att dottern  inte var helt nollställd med miljön när hon började, men allt annat som du tänker på löser sig av självt!

• stingrocka
    K med lilla E skrev 2012-12-17 10:13:33 följande:
    Gå eller åk till skolgården och lek på sommarlovet några gånger så lär han sig hur allt ser ut innan det är fullproppat med barn. Så gjorde vi så att dottern  inte var helt nollställd med miljön när hon började, men allt annat som du tänker på löser sig av självt!

Jättebra tips! 

Vi har varit där flera ggr, sonens dagis ligger bara några meter bort så även hans avdelning har varit där och hälsat på!! Jättebra!

• Anne69

På min dotters skola är de jättenoga med att lära barnen alla regler som gäller där. Och det du pratar om omfattas av detta. Var gränserna går, var barnen får vara osv. Så när terminen väl börjar kan du väl avsätta någon dag eller två för inskolning och vara med? Då lär du dig också och kan förstärka och bekräfta detta hemma.

Om sonens dagis ligger i närheten har de säkert någon samverkan med skolan (det ska de enligt läroplanen). Fråga dem hur de tänkt med detta för femåringarna. Min dotter var på besök i skolan 3 ggr i våras (medan hon ännu gick i förskolan) och fröknarna besökte dem också i förskolan en gång. 

Svar på tråden Vad bör min femåring ha lärt sig innan skolstart?