Bra "läsa själv bok" för 6-åring
Kan någon tipsa om en bok som ni vet uppskattats av 6-åringar som nyss lärt sig läsa och själva vill ljuda sig igenom boken? Det är till min systerson som fyllt år.
Kan någon tipsa om en bok som ni vet uppskattats av 6-åringar som nyss lärt sig läsa och själva vill ljuda sig igenom boken? Det är till min systerson som fyllt år.
Det finns fina böcker som min tjej läser.
En heter Kattas Ungar av Margareta Nordqvist och är i en serie med "extra lätt att läsa" skrivet högst upp. Dessa är med endast versaler.
Sen finns nästa steg som heter "lätt att läsa" med både gemener och versaler.
Tack för tips! Jag tänkte kolla i bokhandeln också, ofta har de bra koll, men lite andra erfarenheter från föräldrar till barn är alltid bra.
Det finns ju ett par lätt-att-läsa-serier. Jag har en 4,5-åring som läser och han började med extra-lätt-att-läsa-serien i våras. Det är enbart versaler, men framför allt så är de ganska lite text om de är helt nybörjare. Har de börjat känna igen ordbilder i kombination med att ljuda så är lätt-att-läsa-böckerna mer lagom, men klart mer text. I extra-lätt-att-läsa-serien finns två kategorier: en som handlar om djur (kattas ungar bland annat) och en om pojkarna Axel och Omar. Min kille har gillat båda. Han läser lätt-att-läsa-serien nu också, men orkar inte alltid så länge. Som sagt mer text . Har han precis lärt sig så tipsar jag om extra-lätt-att-läsa-serien:
www.bonniercarlsen.se/Lararrummet/Vara-lasnivaer/Extra-Latt-Att-Lasa/