• Gadget

Bra "läsa själv bok" för 6-åring

Kan någon tipsa om en bok som ni vet uppskattats av 6-åringar som nyss lärt sig läsa och själva vill ljuda sig igenom boken? Det är till min systerson som fyllt år.

• Svar på tråden Bra "läsa själv bok" för 6-åring
  • Callan

Det finns fina böcker som min tjej läser.
    En heter Kattas Ungar av Margareta Nordqvist och är i en serie med "extra lätt att läsa" skrivet högst upp. Dessa är med endast versaler.
    Sen finns nästa steg som heter "lätt att läsa" med både gemener och versaler. 

• Gadget

Tack för tips! Jag tänkte kolla i bokhandeln också, ofta har de bra koll, men lite andra erfarenheter från föräldrar till barn är alltid bra.

• Flickan och kråkan

Det finns ju ett par lätt-att-läsa-serier. Jag har en 4,5-åring som läser och han började med extra-lätt-att-läsa-serien i våras. Det är enbart versaler, men framför allt så är de ganska lite text om de är helt nybörjare. Har de börjat känna igen ordbilder i kombination med att ljuda så är lätt-att-läsa-böckerna mer lagom, men klart mer text. I extra-lätt-att-läsa-serien finns två kategorier: en som handlar om djur (kattas ungar bland annat) och en om pojkarna Axel och Omar. Min kille har gillat båda. Han läser lätt-att-läsa-serien nu också, men orkar inte alltid så länge. Som sagt mer text . Har han precis lärt sig så tipsar jag om extra-lätt-att-läsa-serien:

www.bonniercarlsen.se/Lararrummet/Vara-lasnivaer/Extra-Latt-Att-Lasa/

Svar på tråden Bra "läsa själv bok" för 6-åring