• Anonym (Kajsa)

Inför familjerätten!

Hur kan jag förbereda mig mentalt till familjerätten? För att göra historien kort. Har flytt från mannen pga våld för med 2 småbarn. Har nu blivit kallad till familjerätten för att disskutera boende och umgänge.

Har papper på från tingsrätten att jag är boendeföräldern. Däremot blev det ingen dom av umgänget. Pappan hotar mig fortfarande men gör det dolt. Skriver vänligen i sms meddelande. Hotar barnen. Barnen har berättat i samtal om psykiskt/ fysik misshandel efter vi har flytt. då de har varit med pappan.

Vad händer nu med vår säkerhet? Får jag gå in och skydda barnen efter dom från familjerätten. eller kan jag åka dit för egenmäktigt förfarande av barn; om det skulle behövas.

Kan fr ändra tingsrättens dom om boendefrågan?

Tacksam för svar!

K    

• Svar på tråden Inför familjerätten!
  • Anonym (förstår inte)

Du har en dom från Tingsrätten där du tilldömts boendet av barnen, har jag förstått rätt där?
    Familjerätten kan inte besluta någonting gällande barnens boende eller umgänge. Det enda de kan göra är att hjälpa föräldrar som är överrens att upprätta ett avtal gällande umgänge. De kan inte döma någonting eller bestämma någonting utan föräldrarnas samtycke. Det kan endast ske via en dom i tingsrätten.
    Jag förstår inte varför ni inte fick en dom gällande hur umgänget skulle se ut?

Jag tycker du ska förbereda ett förslag på umgänge där du inte motsätter dig att pappan träffar barnen, men att du önskar att det sker bestämda tider under övervakande. Ha tydliga punkter i ditt avtal som du önskar få hjälp med att upprätta. Var saklig och korrekt utan personliga anklagelser, ta absolut inte upp något som det inte finns bevis för och försök hålla dig lugn och sansad. Tala inte direkt till pappan utan berätta neutralt hur du önskar få det att fungera och vad du tror kan bli en bra lösning. Undvik alla former av anklagelser utan håll dig enbart till rena fakta. Han kommer vilja avbryta men du har rätt at tala till punkt och det kommer även han få göra.
    När det blir hans tur att prata så sitt tyst och lyssna, avbryt absolut inte utan håll dig helt lugn oavsett hur upprörd du känner dig eller om han ljuger.
    Känner du att det spårar ur på grund av att någon av er tappar behärskningen be att ni avslutar och boka en ny tid. (Om bara han tappar behärskningen och börjar skrika så är det dock en fördel för dig)

Undvik att ha någon som helst muntlig kontakt med pappan utan sköt allt via e-post så att det finns dokumenterat. Det finns även en app till mobilen där du kan spela in alla samtal (den startar automatiskt så du behöver inte fumla under tiden) Total Recall heter den jag använt mig av då min före detta hotade och terroriserade mig efter flytt. 

Kom ihåg att det är barnens rätt att ha umgänge med båda sina föräldrar så motarbeta inte. Det kan hända att pappan i det här fallet behöver hjälp att hantera umgänget och det kan då vara att någon är med om det finns en fara för barnens hälsa. 

• Anonym (Kajsa)

Tack för ditt fina svar. Jag var inte så påläst när jag fick klartecken att flytta hem. Var för naiv helt enkelt. fick en mindre bra person som gjorde vårdnadsutredningen. Denna person ville inte titta på några bevis alls. Just under den perioden så skötte vi umgänget själv. Då fick jag ingen respons att jag minskade umgänges tiden. Innan den sista misshandeln på barnet hade han dem fred-månd varannan helg. Nu när ex skaffade sig en ny kvinna så vände det hela. Han vill ha 50%. Misstänker att då slipper han betala underhåll.

Därför ser jag en stark oro hur vi skall komma överrens då han idag endast får ha barnen 6 h varannan vecka. Han kallar det för umgängessabortage. Ex har även anmält mig att jag är så sjuk och barnen behöver ha rutiner och struktur. Han ville ha dem eller barnen skulle bli lvu placerade. Denna anmälan har han nu tagit tillbaka. Exakt vad det stod i anmälan vet jag inte för jag har inte fått sätt anmälan.

Vad innebär ordet överrens i familjerätten?    

• Anonym (förstår inte)

Att vara överrens enligt familjerätten är att ni båda gemensamt kan besluta hur umgänget exempelvis ska se ut, att båda föräldrarna kan gå med på att skriva under på ett gemensamt beslut. Ni verkar inte vara där riktigt ännu.

Familjerätten kan som sagt inte bestämma att pappan ska ha barnen 50% det har de inte befogenhet till, om pappan vill ha det måste han stämma dig och gå vidare till tingsrätten.
    Jag poängterar dock att det är jätteviktigt att du inte motarbetar pappans umgänge med barnen. 
    Skriv gärna ner på papper hur det fungerat hittills,  vad som inte fungerat hittills osv.
    Varför du anser att en så stor omställning som varannan vecka inte skulle vara bra för barnen osv.
    Var ödmjuk och ärlig och uppriktig och framför allt saklig, ge förslag på olika lösningar och var samarbetsvillig.

Om han menar att du motarbetat honom och saboterat hans umgänge så förklara att du vill ha ett ordnat umgänge som sker på barnens villkor för barnens bästa. Poängtera att du vill vara överens om umgänget, inte att det bara är på en förälders villkor. Minimera din egen önskan och tala för barnens bästa hela tiden.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med en advokat, kanske kan du få en timmes gratis konsultation det kan hjälpa dig att få nya infallsvinklar! 

• Anonym (förstår inte)
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-17 16:06:28 följande:
    Att vara överrens enligt familjerätten är att ni båda gemensamt kan besluta hur umgänget exempelvis ska se ut, att båda föräldrarna kan gå med på att skriva under på ett gemensamt beslut. Ni verkar inte vara där riktigt ännu.

Familjerätten kan som sagt inte bestämma att pappan ska ha barnen 50% det har de inte befogenhet till, om pappan vill ha det måste han stämma dig och gå vidare till tingsrätten.
    Jag poängterar dock att det är jätteviktigt att du inte motarbetar pappans umgänge med barnen. 
    Skriv gärna ner på papper hur det fungerat hittills,  vad som inte fungerat hittills osv.
    Varför du anser att en så stor omställning som varannan vecka inte skulle vara bra för barnen osv.
    Var ödmjuk och ärlig och uppriktig och framför allt saklig, ge förslag på olika lösningar och var samarbetsvillig.

Om han menar att du motarbetat honom och saboterat hans umgänge så förklara att du vill ha ett ordnat umgänge som sker på barnens villkor för barnens bästa. Poängtera att du vill vara överens om umgänget, inte att det bara är på en förälders villkor. Minimera din egen önskan och tala för barnens bästa hela tiden.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med en advokat, kanske kan du få en timmes gratis konsultation det kan hjälpa dig att få nya infallsvinklar! 

Jag glömde en sak!
    Be att få en kopia av anmälan som han gjorde och sedan tog tillbaka, det kan inte vara rätt att du inte får ta del av den? Jag vet att det är svårt att ta tag i saker för man är arg, ledsen och uppgiven, men se till att kontakta socialtjänsten och berätta att du vill ta del av denna anmälan. Jag kan inte förstå att du inte har fått information om det hemskickat när du blev anmäld?
  • slemtorsk i din bralla

Familjerätten är en instans inom socialtjänsten till att börja med och ingen rättslig instans. De har inga juridiska rättigheter och kan således INTE riva upp några beslut fattade av tingsrätt, inte heller tvinga dig till något.

Det man gör på familjerätten är samarbetssamtal, kommer man inte överens där så brukar man ta saken vidare till tingsrätt.

Att ni inte fick dom på umgänget kan bero på att man ansåg att ni som två vuxna borde kunna komma överens om detta på egen hand, kanske med hjälp av familjerätten, som alltså är socionomer, inte jurister.

I övrigt tycker jag du fick finfina råd.

• Anonym (Kajsa)

Tack för era fina svar.

Jag har inte fått sett anmälan på mig. soc låssas att den inte finns då den är tillbakadragen. Lika polis oroanmälan. Heter den § 12? Polisens frågor är just om barnen får tillräckligt med skydd. Jag har bett att få dem munligt samt skriftligt men det händer inget där.

Kan jag hänvisa vad barnen har berättat i utredningarna. Då blir det inget pajkastning.

Det jag mest är orolig för att de tvings fram något som jag senare inte kan stå för. Att mitt och barnens skydd minskas. Att våldet tar fart igen efter fr. Det gjorde det i förra gången. Jag skulle tystas i inte vara så kaxig. vet inte hur många polisanmälningar det blev tillslut. Alla dessa lades ner nästan på en gång.

Jag har en bra advokat. Men taxan tickar på snabbt.           

• Anonym (Kajsa)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-17 16:19:44 följande:
    Familjerätten är en instans inom socialtjänsten till att börja med och ingen rättslig instans. De har inga juridiska rättigheter och kan således INTE riva upp några beslut fattade av tingsrätt, inte heller tvinga dig till något.

Det man gör på familjerätten är samarbetssamtal, kommer man inte överens där så brukar man ta saken vidare till tingsrätt.

Att ni inte fick dom på umgänget kan bero på att man ansåg att ni som två vuxna borde kunna komma överens om detta på egen hand, kanske med hjälp av familjerätten, som alltså är socionomer, inte jurister.

I övrigt tycker jag du fick finfina råd.
    Vi har fått 2 timmar på oss i fr. Måste vi komma överrens?
    Kan familjerätten låta ärendet gå vidare till tingsrätten?  Säger man då det till fr eller skall man hålla tyst om det?

Jag kämpar för att ta om det här ärendet till tr. Tidigare hade jag inte så mycket bevis som jag har idag med läkarintyg, trappa samtal.   

• slemtorsk i din bralla

Den enda som kan ta det till TR är du eller pappan. Fr har ingen juridisk rätt till något utan ät enbart medlare. De kan upprätta umgängesavtal dock ... Två timmar är ju inget, ni träffas o pratar och så kan man boka nya tider om man tror att det kan leda nån vart.

• Anonym (***)

Hej TS,

Det viktigaste av allt när ni träffar fr är att DU tar det lugnt. Det kommer säkert han också att göra, han kommer att vara manipulativ och låta påvisa att du saboterar umgänget med barnen. Låt honom prata!

Du ska vara mycket sakligt. Säg som det är, att idag är det 6 timmars umgänge varannan vecka och att redan dessa timmar gör dig orolig och att du hade önskat att dessa var övervakade. Att DU inte motsätter dig utökat umgänge men att du vill att det ska vara övervakat på grund av vad barnen sagt i tidigare utredningar och för att barnen ska känna sig trygga. Vill han något annat får han stämma dig.

Säkert är... efter ert möte hos fr kommer hans hot att öka. Spela in samtal som du har fått råd om tidigare men säg inget till honom. Du har rätt att använda inspelade samtal i tex rätten när du själv medverkar. Du har alltså ingen rätt att spela in honom när han pratar med någon annan men rätt att spela in samtal mellan dig och honom. I detta läget - jag vet det låter knäppt - är det bra om hoten ökar och blir värre.

Jag förmodar att ni har gemensam vårdnad. I fall där föräldrar har samarbetssvårigheter eller hot förekommer kan man ansöka om enskild vårdnad. Kom ihåg att det är annan sak än umgänget - MEN du får då rätt att tex flytta med barnen utan hans godkännande. Dock har han fortfarande rätt till umgänge.

• Anonym (förstår inte)

Det känns som att du behöver få klart för dig vilka rättigheter du har som förälder och din advokat verkar faktiskt inget vidare om han/hon inte informerar om det och hjälper dig med hur du ska agera?

Du har polisanmälningar och hans anmälan till soc som lagts ner osv. osv. Allt detta tillsammans är ju anledningar nog till att ökat umgänge är olämpligt.
    Dessa 2 timmar är ingenting och ni kommer förmodligen inte bli ett dugg klokare bara mer osams. Som vi tidigare sagt så stålsätt dig på att vara lugn och sansad. Poängtera att pappan i dagsläget har 6 timmars umgänge och anledningen till att barnen inte gynnas av fler timmar är deras uttalande om missförhållanden under tidigare vistelser. Därför önskar du att fortsatt umgänge var övervakat så att barnen kände sig trygga och att ni successivt kan öka umgänget om ni ser att allt fungerar som det ska och barnen mår bra av det.
    Tala ingenting om växelvis boende och om han nämner det så påtala att det inte är möjligt med övervakat umgänge vid växelvis boende.

Återigen, familjerätten bestämmer ingenting, om de inte anser att ni kommer kunna enas så kan de inte göra någonting alls för att hjälpa er, de kommer säga att för att komma fram till en lösning måste någon av er stämma den andre för att få en dom i tingsrätten.
    I detta  fallet är det pappan som vill ha ökat umgänge eller växelvis boende då är det HAN som får stämma dig för att få en dom på det.

Gör klart för pappan att all kontakt ska ske skriftligt via e-post eller sms. Han kommer att ringa för ofta så kan dessa män  (och kvinnor med för den delen) inte hålla sig då de måste få ur sig sin ilska på något sätt och han kommer vilja skrämma dig till tystnad. Försök att blockera dig och inte vara mottaglig för hot eller manipulationer, men nollkontakt är faktiskt det allra bästa. Som jag sa tidigare så se till att spela in alla hans samtal mellan er två. Oavsett om han är trevlig i rösten eller ej, det han säger kan visa sig att komma till användning senare. Det är därför det är oerhört viktigt att det finns bevis skriftligen eller inspelade. 

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-19 10:43:06 följande:
    Det känns som att du behöver få klart för dig vilka rättigheter du har som förälder och din advokat verkar faktiskt inget vidare om han/hon inte informerar om det och hjälper dig med hur du ska agera?

Du har polisanmälningar och hans anmälan till soc som lagts ner osv. osv. Allt detta tillsammans är ju anledningar nog till att ökat umgänge är olämpligt.
    Dessa 2 timmar är ingenting och ni kommer förmodligen inte bli ett dugg klokare bara mer osams. Som vi tidigare sagt så stålsätt dig på att vara lugn och sansad. Poängtera att pappan i dagsläget har 6 timmars umgänge och anledningen till att barnen inte gynnas av fler timmar är deras uttalande om missförhållanden under tidigare vistelser. Därför önskar du att fortsatt umgänge var övervakat så att barnen kände sig trygga och att ni successivt kan öka umgänget om ni ser att allt fungerar som det ska och barnen mår bra av det.
    Tala ingenting om växelvis boende och om han nämner det så påtala att det inte är möjligt med övervakat umgänge vid växelvis boende.

Återigen, familjerätten bestämmer ingenting, om de inte anser att ni kommer kunna enas så kan de inte göra någonting alls för att hjälpa er, de kommer säga att för att komma fram till en lösning måste någon av er stämma den andre för att få en dom i tingsrätten.
    I detta  fallet är det pappan som vill ha ökat umgänge eller växelvis boende då är det HAN som får stämma dig för att få en dom på det.

Gör klart för pappan att all kontakt ska ske skriftligt via e-post eller sms. Han kommer att ringa för ofta så kan dessa män  (och kvinnor med för den delen) inte hålla sig då de måste få ur sig sin ilska på något sätt och han kommer vilja skrämma dig till tystnad. Försök att blockera dig och inte vara mottaglig för hot eller manipulationer, men nollkontakt är faktiskt det allra bästa. Som jag sa tidigare så se till att spela in alla hans samtal mellan er två. Oavsett om han är trevlig i rösten eller ej, det han säger kan visa sig att komma till användning senare. Det är därför det är oerhört viktigt att det finns bevis skriftligen eller inspelade. 
    Tack för svaret.

Pratade nu med soc. Hon är inte så glad att jag inte ser till barnens bästa. Jag ville ha ut handlingar från journalanteckningar för att se vad det är skrivet i. Tidigare har det varit fakta fel i utredningarna. Hot som inte tas upp i utredningar. Soc, struntar i hur rädd jag är för honom. Jag har inte fått ett konkret hot som de ser det på 2 år. Då hotade han mig i rätten. Han kom vid ett obevakat ögonblick med knytnäven i luften. Jag kom ur vinkeln i rätt ögonblick och kom snabbt ifrån.

De vill inte skriva att jag tillhör kap.5 11§ SoL. Vad tjänar det till får jag tillsvar.

Så detta läkarintyg där det står att jag är rädd inför dessa förhandlingar att våga yttra mig vart jag står. Jag kommer att ha hjälp av kvinnojouren som kommer att berätta vad jag vill. Men det är ju mina ord som kommer fram. De andra läkarintygen jag har lämnat står det inte något nämt i varken journalanteckningar eller utredningar.

Idag var det en av X medhjälpare som spionera på mig på vägen till skolan med barnen. Jag känner igen bilen såg vem det var. Soc, vet detta men de anser att det inte är ett hot. De får väl vara vart de vill. Jag berättade hur det var vid tr. Då var det telefonterror och den personen var här och hälsade på. Ville inte gå fast jag sa det.

Soc säger att X har inte gjort några närmande så tänk att han inte gör det den här gången heller. Händer det något så får vi ta det då. Det är tack vare att jag håller mig borta från honom. Inga telefonsamtal sedan jag flydde. Jag träffar honom endast då jag är piskad. Annars samarbetar jag inte med honom och övriga mynigheter.

Tack för att ni finns.             
  • Anonym (Kajsa)

Om anmälan om mig från X skall jag få reda på vad det står när utredningen är färdig. Får soc göra så. Han vill att lvu plasera barnen. Om jag förstår detta rätt. Eller att han får ta över boendeförälder.

• Anonym (förstår inte)

Jag tror tyvärr att det är korrekt att soc kan hindra dig från att ta del av utredningen tills den är klar, då kommer du få ta del av allt. 
    Tycker dock att det är en märklig attityd av den kontakten du har där, finns det möjlighet att byta kontakt? Det handlar om något så viktigt som dina barn...

Gällande pappan så verkar det märkligt, han strider alltså för att få barnen LVU-placerade? Det är väl verkligen inget som är för barnens bästa och jag har svårt att tro att han skulle kunna vinna något sådant i en domstol såvida inte barnen verkligen far illa. Han har ju valt helt fel väg att gå, om barnen är lvyu-placerade kanske hans chans till umgänge till och med minskar?   Otroligt korkat, när han faktiskt skulle kunna ha en chans att få åtminstone utökat umgänge. 

Du har dokumenterat tidigare hot och du har stöd med kvinnojouren, känn dig trygg i det. Ta del av vilka rättigheter du har och använd dem, försök att bara tänka logiskt och inte fastna i jobbiga minnen och rädsla för misslyckanden hur jobbigt det än känns. Nu är ni här mitt i det jobbiga och hur utgången blir kan man inte veta, men man kan göra sitt yttersta att kämpa för sin rättighet och sina barns rättigheter.

Svar på tråden Inför familjerätten!