Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-19 10:43:06 följande:
Det känns som att du behöver få klart för dig vilka rättigheter du har som förälder och din advokat verkar faktiskt inget vidare om han/hon inte informerar om det och hjälper dig med hur du ska agera?
Du har polisanmälningar och hans anmälan till soc som lagts ner osv. osv. Allt detta tillsammans är ju anledningar nog till att ökat umgänge är olämpligt.
Dessa 2 timmar är ingenting och ni kommer förmodligen inte bli ett dugg klokare bara mer osams. Som vi tidigare sagt så stålsätt dig på att vara lugn och sansad. Poängtera att pappan i dagsläget har 6 timmars umgänge och anledningen till att barnen inte gynnas av fler timmar är deras uttalande om missförhållanden under tidigare vistelser. Därför önskar du att fortsatt umgänge var övervakat så att barnen kände sig trygga och att ni successivt kan öka umgänget om ni ser att allt fungerar som det ska och barnen mår bra av det.
Tala ingenting om växelvis boende och om han nämner det så påtala att det inte är möjligt med övervakat umgänge vid växelvis boende.
Återigen, familjerätten bestämmer ingenting, om de inte anser att ni kommer kunna enas så kan de inte göra någonting alls för att hjälpa er, de kommer säga att för att komma fram till en lösning måste någon av er stämma den andre för att få en dom i tingsrätten.
I detta fallet är det pappan som vill ha ökat umgänge eller växelvis boende då är det HAN som får stämma dig för att få en dom på det.
Gör klart för pappan att all kontakt ska ske skriftligt via e-post eller sms. Han kommer att ringa för ofta så kan dessa män (och kvinnor med för den delen) inte hålla sig då de måste få ur sig sin ilska på något sätt och han kommer vilja skrämma dig till tystnad. Försök att blockera dig och inte vara mottaglig för hot eller manipulationer, men nollkontakt är faktiskt det allra bästa. Som jag sa tidigare så se till att spela in alla hans samtal mellan er två. Oavsett om han är trevlig i rösten eller ej, det han säger kan visa sig att komma till användning senare. Det är därför det är oerhört viktigt att det finns bevis skriftligen eller inspelade.
Tack för svaret.
Pratade nu med soc. Hon är inte så glad att jag inte ser till barnens bästa. Jag ville ha ut handlingar från journalanteckningar för att se vad det är skrivet i. Tidigare har det varit fakta fel i utredningarna. Hot som inte tas upp i utredningar. Soc, struntar i hur rädd jag är för honom. Jag har inte fått ett konkret hot som de ser det på 2 år. Då hotade han mig i rätten. Han kom vid ett obevakat ögonblick med knytnäven i luften. Jag kom ur vinkeln i rätt ögonblick och kom snabbt ifrån.
De vill inte skriva att jag tillhör kap.5 11§ SoL. Vad tjänar det till får jag tillsvar.
Så detta läkarintyg där det står att jag är rädd inför dessa förhandlingar att våga yttra mig vart jag står. Jag kommer att ha hjälp av kvinnojouren som kommer att berätta vad jag vill. Men det är ju mina ord som kommer fram. De andra läkarintygen jag har lämnat står det inte något nämt i varken journalanteckningar eller utredningar.
Idag var det en av X medhjälpare som spionera på mig på vägen till skolan med barnen. Jag känner igen bilen såg vem det var. Soc, vet detta men de anser att det inte är ett hot. De får väl vara vart de vill. Jag berättade hur det var vid tr. Då var det telefonterror och den personen var här och hälsade på. Ville inte gå fast jag sa det.
Soc säger att X har inte gjort några närmande så tänk att han inte gör det den här gången heller. Händer det något så får vi ta det då. Det är tack vare att jag håller mig borta från honom. Inga telefonsamtal sedan jag flydde. Jag träffar honom endast då jag är piskad. Annars samarbetar jag inte med honom och övriga mynigheter.
Tack för att ni finns.