• MC01

Adoptera från Nigeria

Jag och min man ska adoptera ett barn från Nigeria.
    Vi vill gärna ha så mycket info som möjligt om hur resan och vistelsen i landet kommer att se ut.
    Hur har ni som adopterat upplevt det?
    Väntetiden är ju upp till ett år så vad kan man förbereda innan man fått barnbesked?
    Tacksam för alla tips vi kan få

• Svar på tråden Adoptera från Nigeria
  • JP01

Hur långt i processen har ni kommit, har ni påbörjat ansökan eller står ni i sverigekön? Vi har fått bb och väntar på vårt rb så jag kan tyvärr inte berätta så mycket om resan ännu. Men man kan säga att det skiljer sig ganska mycket åt från resa till resa. Men man behöver vara ett bra tag i Nigeria, upp till 10 veckor tror jag det är nu. Beroende på vart i landet adoptionen sker så bor man olika. På vissa ställen är det hotell, på andra kan man hyra del i ett hys eller liknande. Man får hjälp med sånt. Man går oftast barnet tidigt när man kommit ner, som regel inom några dagar och sedan har man barnet under resterande tiden.

Vi valde att inte förbereda så mycket innan barnbeskedet det kändes svårt med tanke på att vi inte visste hur gammalt barnet skulle vara så var det svårt att ställa i ordning barnkammare och sånt. Man kan förbereda en del praktiskt som köpa myggnät och sånt.

• MC01

Vad kul att ni har fått barn besked Hur gammal är eran son/dotter?
    Vi har skickat in alla papper och foton till AC nu.

Hur lång tid tog det från att ansökan kommit till Nigeria tills att ni fick barnbesked? Har förstått att det är väldigt olika hur lång tid det tar innan man får åka ner, från det att man fått barnbesked.  Upp till 6mån har jag hört, vet ni vad det beror på? När man väl fått barnbesked vill man väl åka så fort som möjligt kan jag tro.

Inte så lätt att förbereda något som har med barnet att göra innan man vet ålder, men får väl kolla upp vaccin och regler när det gäller försäkringskassan så länge  

Svar på tråden Adoptera från Nigeria