Behöver en motivationskompis (sockerberoende)
För nästan två år sedan funderade jag över vad det var som fick mig att vara kroniskt dålig i maten, ständig magkatarr och övervikt (74kg till 157cm).
Jag konstaterade att under en period då jag uteslöt animaler under en månads tid, var den period då jag mådde som bäst.
Jag blev tvärt vegan, gick ner 20kg på 6 månader (åt vad jag ville, när jag ville, ytterst lite motion).
I höstas slutade jag snusa, vilket nog var det sämsta jag kunde göra, då snuset ersattes med godis (ca 0,5kg per dag). Gick snabbt upp 15kg. Av och påade nya VLCD-dieter. vilket resulterade i okontrollerat hetsätande kvällstid.
Nu väger jag 58 (där några kilo är vattenvikt pg.a analkande mens), och jag vill inget hellre än att inte falla offer för lösviksgodiset.
Jag hittar på lama ursäkter, och maken vill undvika mitt humör och ordnar godis till mig, fastän jag bett honom att inte göra det.
Nu kan jag inte lägga skulden på den stackaren, då jag har PMS (och nyligen fått utskrivet citalopram som ska jas mellan ÄL och mens för att minska besvären).
Vi är hyffsat fattiga och har inte råd att gå till tandläkaren, vilket jag behövt till följd av mitt godismissbruk.
Jag har börjat snusa igen för att dels kontrollera min aptit, och dels skära ner på rökningen (vilket fungerar).
Jag intervalltränar hemma på cykel, och cyklar av ca 1000kcal/dagen. Jag satsar på att äta 1200- max 1500kcal/dagen, för att få en så bra viktnedgång som möjligt, utan att riskera blodsockerfall.
Men när man känner sig svag, och maken inte ger en varken motivation eller stöd, hade man behövt någon som är i samma situation, för att motivera och peppa varandra att ge fan i de här snabba kolhydraterna.
För min del spelar det ingen roll om du är köttätare, LCHF'are eller har någon diet som inte överrensstämmer med min, men jag vill varken propagera eller höra propagerande kring en diet som inte överrensstämmer med mig. Man kan givetvis tipsa varandra om bra alternativ, recept osv, men respekten för individens kosthållning och tro till denna måste ändå vidhållas.
Jag är 27 år gammal, bor på landet med min jämnåriga man och tre galna katter, hobbycyklist, älskar att sticka (även om jag är helt novis), laga mat, pyssla, lyssna på musik, glo på film, mode, vetenskap, näringslära.
Älskar också naturen och bor intill en helt underbar skog.
Om du bor i närheten, kan man kanske ses om det visar sig att vi gillar varandra och kommer överrens.
Känns väldigt lökigt att lägga ut en kontaktannons såhär, men jag tänkte 'varför inte?'
Finns det någon som skulle vilja bli min sundhetsvän? =)