• aussibaby

Sluta nattamma 7 månaders?

Hejsan,
    Min dotter är 7.5 månad och sover i en spjälsäng i anslutning till vår säng. Tidigare har hon sovit där merparten av natten och vaknat 2-3 gånger för att amma och då blivit kvar i vår säng från kanske 3-5 tiden då jag liggammar och somnar medan hon äter.
    Hittills har varken hon eller jag haft problem med detta, men de senaste veckorna har hon börjat sova mycket oroligare. Hon vaknar varje till varannan timme hela nätterna och somnar bara om ifall  jag ammar henne. 

Nu vill jag ha hjälp och råd från er som tagit er ur en liknande sits och återfått nattsömnen.
    Hur gjorde ni?

Jag funderar på att sluta nattamma henne då jag vet att hon knappast behöver det för maten utan endast för närhet, vilket är okej ett par gånger per natt men inte funkar såhär.
    När slutade ni nattamma? Hur funkade det? Slutade uppvaken då?

Jag har hört att det inte är bra att sluta nattamma i samband med separationsfasen så jag tänkte att det kanske är bra att sluta nu innan den inträffar. Vad tycker ni? Har någon läst experttips om detta och i så fall var?

Mycket tacksam för råd. 

• Svar på tråden Sluta nattamma 7 månaders?
  • Toppen9

Tar hon napp?
    Iså fall kan du ju stoppa i den i munnen och låta henne ligga nära dig när hon vaknar och vill snutta. Så gjorde jag med min son och det fungerade bra. Då får de närheten ändå.
    Det går ju även att testa utan att ha napp men då kanske det är svårare.

• Ville och Agnes

Så hade vi med dotter. Hon hade alltid sovit bra men helt plötsligt började om vakna hela tiden.
    Vi kom fram till att hon blev störd av oss. D
    Satte in henne i eget tum och från första natten sov hon som vanligt igen.

• Ville och Agnes

Ska väl tillägga att hon inte heller kunde somna om utan att snutta.

Men när hon fick eget rum så ville hon inte länge ha.

• Dr Mupp

Har hon börjat sova oroligt så kan det vara att hon faktiskt redan börjat komma in i separtionsfasen, eller att hon är i en tillväxtperiod och faktiskt behöver amma mer på nätterna för att växa ordentligt. Nattamning är det som ökar mjölkmängden bäst. Att sluta amma i en sån sitution är väldigt dumt och kommer med största sannolikhet sluta i en massa onödigt skrikande. 

Men vill du ändå sluta amma på natten så räkna med att du istället kanske måste ge ersättning på natten. Långt ifrån alla 7 månaders klarar sig utan att äta på nätterna. Tron om att barn med viss ålder eller viss vikt inte behöver äta på nätterna är en kvarleva från 4 timmars schemat. Märkligt att denna myt får fortsätta, men jag antar att det är bekvämt att ta till det när man väljer att tvinga barn till nått de kanske inte alls är mogna för.

Enklaste sättet att sluta nattamma är att sova med BH och tajt tröja. Så bebisen inte kommer åt bröstet och sen helt enkelt trösta på annat sätt när bebisen vaknar. Kan bli mycket vaggande och gående innan den slutar be om bröstet, men genom att ändå vara där så vet bebisen att den iaf inte är övergiven. Blir det mycket skrik och bebisen inte somnar om så får man ge ersättning eller nått för att vara säker på att bebisen inte är hungrig. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rottistjej

Jag slutade nattamma min dotter för 2 veckor sen. Hon är 7 1/2 mån. Jag ger henne välling om hon vaknar på natten istället och sen jag började med det så sover hon mycket bättre. Nu äter hon max 1 gång på natten, oftast så sover hon hela natten till 5 , innan så kunde det bli 2-3 gånger per natt. Jag tror att i mitt fall så blev hon inte mätt på min mjölk.

Dricker din dotter välling? 

• aussibaby

Tack så mycket för era svar. Det känns skönt att veta att andra har/har haft det likadant. Dottern har aldrig tagit flaska så bra. Hon kan få i sig 60ml eller så på kvällen, men de gånger jag försökt med välling eller ersättning efter att hon somnat för natten har hon blivit jättearg/ledsen och jag har ammat istället. Tyvärr tar hon heller inte napp. Hon suger på tummen ytterst sporadiskt. Jag har egentligen inget emot att amma ett par gånger per natt utan jag undrar mest om hon kanske somnar om själv utan mig de andra gångerna om jag inte ammar. Tycker att det är mysigt att sova nära, så jag vill inte flytta ut henne egentligen men har hört flera säga att de sover bättre en bit ifrån ibland. Jag får inte känslan av att vi väcker henne, men det kanske är så ändå. Är det nån som lyckats att bara amma någon gång per natt eller är det allt eller inget som gäller?

• Devinsmammi

Testa ge välling och vatten. De tar ca 2-3 nätter innan de blir bra. Men man får försöka hålla ut och inte ge med sig

• aussibaby

Vad menar du med välling och vatten? Istället för att amma? Hur många gånger? Varje gång hon gnäller?

Svar på tråden Sluta nattamma 7 månaders?