• Anonym

Är så trasig i själen.

Vi hade kämpat i lite över 4 års tid innan jag blev gravid första gången. Kontakten med gyn mynnade oftast ut i att jag var så ung så att det inte borde vara något problem med mig.
    Jag lät mig köras över. För 7 år sedan föddes min älskade pojke, och vi började direkt kämpa med syskon.

3 år senare blev vi gravida igen. Lillebror föddes. Storebror som då var 4 år gammal togs hastigt ifrån oss inom månader från lillebrors födelse... .
    Redan innan sorgen var vi säkra på att vi vill ha minst 2 barn till och detta förstärktes av förlusten.

Nu är lillebror 3 år, sorgen av storebror bearbetad, men sorgen över att inte bli gravid växer mer och mer.
    Sedan lillebror föddes går jag på privat gyn. Vi har kollat hormonprover mm men det är inga fel på mig. Diskuterade PCO men efter flera kollar så konstateras att det inte är så.
    Inga fel på mannen heller, snarare tvärtom. Allt ser riktigt bra ut.
    Jag testar med ÄL-tester och äter dubbeldos pergotime sedan hela TIO försök tillbaka. Är inte det ovanligt mycket??

Alla läkare som varit inbladade menar att t.ex IVF inte är ett alternativ eftersom jag blivit gravid "utan problem" tidigare.
    Jag är inte en bra mamma till lillebror längre, då jag gråter mig igenom dagarna. Jag är en flerbarnsmamma i hjärtat och oavsett om inte storebror hade
    tagits ifrån oss så hade det varit ett precis lika stort hål tror jag. Jag minns särskilt de 3½ åren efter att storebror föddes tills vi blev gravida igen. Det gjorde
    också otroligt ont.

Fler med liknande?
    Solskenshistorier? Stämmer det verkligen att 80% av pergotimarna blir gravida inom de första 3 gångerna. Är det någon här som fått så
    många pergoförsök som jag?

• Svar på tråden Är så trasig i själen.
  • mowgli

Hej!

Ja du, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Varför funkar det inte? Jag vet inte varför det inte funkar för oss, vi sitter i en liknande sits, fast jag är över 40. (vilket väl förklarar saken).

Vad jag reagerade på i din trådstart är att du skriver att du äter pergo på 10:e månaden. Det låter ju inte klokt. Särskilt om du HAR bra egen ägglossning.

En av tre kvinnor som äter pergo förlorar sin ägglossningsflytning, så för var tredje kvinna kan faktiskt pergo försvåra att bli gravid, dvs det blir svårare (eller omöjligt) för spermierna att simma in i livmodern.

Några får dessutom tunnare slemhinna av pergo. Du kanske själv har märkt om nåt av detta stämme rpå dig? I så fall ska du nog skippa pergon. 

Dessutom är depression en vanlig biverkning av pergo.

Och du ska veta att du kan ALLTID välja att gå privat och själv bekosta IVF om du vill. Det kan inte läkarna neka dig bara för att du har blivit gravid förut. Du blir det ju inte nu. Men om man har barn så får man inte det bekostat av landstinget, så man får betala själv.

Hoppas det löser sig för er! 

• Anonym

Tack för svaret. Jag vet egentligen inte om jag har egen ägglossning, ägglossningstesterna visar en riktigt svag stegring utan pergotime och ultraljuden visar blåsor, men även när jag kommer på ultraljud efter "äl" så finns blåsorna kvar, så man kan tro att jag ska ägglossning igen dagarna därpå.

Mår faktiskt väldigt bra av pergon i övrigt, mindre finnar, mindre humörsvängningar osv. När jag varit utan pergo i 2 månader börjar jag må sämre igen och blir så deprimerad att jag pratar om att lägga in mig på psyk, har inte alls lust att umgås med folk och är allmänt fel. Så jag är samtidigt väldigt glad att jag har pergon.

Vi har kollat på vad IVF kostar här, och kommit fram till att vi skulle ha råd med 1, max 2 försök. Skulle vi behöva 2 eller fler så har vi inte ekonomi att göra ordning ett rum till den lille, inte råd med ny bil osv. Det skulle försämra förutsättningarna på flera olika plan. Jag tycker det är värt det, men inte mannen.

• Vinter78

Hej "Anonym"!
    Jag är i samma sits som du. Har en pojke som är 9, har förlorat lillebror för ett år sedan. Han blev 1,5 år. Vi har nu försökt i 8 månader. Äter nu Pergotime trots att jag har egen ägglossning. Får se om du hjälper.
    Du får gärna skriva till mig om du vill.
    Kramar

• Anonym

Ett litet tips bara. Om man har egen bra ägglossning stiger morgontemparturen minst 0.2 grader efter ägglossningen.

Svar på tråden Är så trasig i själen.