Jocke 67 skrev 2012-10-16 11:30:51 följande:
Jag är nyinflyttad till Fagersjö , med son 6 år ska börja 6 årsverksamhet .
Jag är ensamstående med ett barn speciella behov , troligen inom autism spektrum ej diagnostiserad.
Till frågan är Fagersjö skolan rätt skola för min son?
Får man god hjälp i skolan med resurs och spec undervisning ?
Är det god föräldra , skol samverkan och förståelse för denna problematik barn med autism eller ADHD ?
Vilken förskolegrupp , fritids ska jag välja som är bäst lämpad ,som har erfarenhet av barn med speciella behov?
Vi har där vi bodde en mycket bra förskola där sonen hade resurs och extrapedagog och det fungerade bra
Även om sonen fick utbrott och rymde bland annat tacklade man det bra och han fungerade väl i gruppen
Hoppas på svar från föräldrar angående erfarenhet av denna skola och gärna ifrån er med barn med speciella behov vad är er erfarenhet ?
Min erfarenhet är att det förekommer både mobbning,särbehandling,kränkningar i den skolan inte bara mot barn
utan föräldrar till barn med speciella behov eller extra behov om det låter bättre.
Tyvärr får barn med med ADHD eller autism ingen anpassad skolgång med resurs eller annan hjälp utan slängs ut i gruppen att klara sig bäst de kan vilket ju medför att de far illa.
Ledningsgruppen på skolan är inte speciellt behjälplig mot föräldrarna snarast aroganta och i stället för att stötta familjer så orosanmäler de helst för att som rektorer och även hälsoteamet säger det kostar för mycket pengar för skolan ,så har man bollat bort problemet.
Flera föräldrar jag känner har tagit ut sina barn från denna skola med ADHD och autism ,de klarar ej av dessa barn och föräldrarna får ta oerhört mycket ansvar i skolgången.
Jag råder dig att ta kontakt med Aspberger center eller Autism upplysningen för förslag till rätt skola i närheten.
Skriv för guds skull inte in honom där i Fagersjöskolan ,speciellt som du är ensamstående med barn
Hoppas du hittar en annan skola