• Jocke 67

Fråga angående Fagersjöskolan

Jag är nyinflyttad till Fagersjö , med son 6 år ska börja 6 årsverksamhet   .
    Jag är ensamstående med ett barn speciella behov , troligen inom autism spektrum ej diagnostiserad.
    Till frågan är Fagersjö skolan rätt skola för min son?
    Får man god hjälp i skolan med resurs och spec undervisning ?
    Är det god föräldra , skol samverkan och förståelse för denna problematik barn med autism eller ADHD ?
    Vilken förskolegrupp , fritids ska jag välja som är bäst lämpad ,som har erfarenhet av barn med speciella behov?
    Vi har där vi bodde en mycket bra förskola där sonen hade resurs och extrapedagog och det fungerade bra 
    Även om sonen fick utbrott och rymde bland annat tacklade man det bra och han fungerade väl i gruppen 
    Hoppas på svar från föräldrar angående erfarenhet av denna skola och gärna ifrån er med barn med speciella behov vad är er erfarenhet ?

• Svar på tråden Fråga angående Fagersjöskolan
  • Jojje71
    Jocke 67 skrev 2012-10-16 11:30:51 följande:
    Jag är nyinflyttad till Fagersjö , med son 6 år ska börja 6 årsverksamhet   .
    Jag är ensamstående med ett barn speciella behov , troligen inom autism spektrum ej diagnostiserad.
    Till frågan är Fagersjö skolan rätt skola för min son?
    Får man god hjälp i skolan med resurs och spec undervisning ?
    Är det god föräldra , skol samverkan och förståelse för denna problematik barn med autism eller ADHD ?
    Vilken förskolegrupp , fritids ska jag välja som är bäst lämpad ,som har erfarenhet av barn med speciella behov?
    Vi har där vi bodde en mycket bra förskola där sonen hade resurs och extrapedagog och det fungerade bra 
    Även om sonen fick utbrott och rymde bland annat tacklade man det bra och han fungerade väl i gruppen 
    Hoppas på svar från föräldrar angående erfarenhet av denna skola och gärna ifrån er med barn med speciella behov vad är er erfarenhet ?

Min erfarenhet är att det förekommer både mobbning,särbehandling,kränkningar i den skolan inte bara mot barn 
    utan föräldrar till barn med speciella behov eller extra behov om det låter bättre.
    Tyvärr får barn med med ADHD eller autism ingen anpassad skolgång med resurs eller annan hjälp utan slängs ut i gruppen att klara sig bäst de kan vilket ju medför att de far illa.
    Ledningsgruppen på skolan är inte speciellt behjälplig mot föräldrarna snarast aroganta och i stället för att stötta familjer så orosanmäler de helst för att som rektorer och även hälsoteamet säger det kostar för mycket pengar för skolan ,så har man bollat bort problemet.
    Flera föräldrar jag känner har tagit ut sina barn från denna skola med ADHD och autism ,de klarar ej av dessa barn och föräldrarna får ta oerhört mycket ansvar i skolgången.
    Jag råder dig att ta kontakt med Aspberger center eller Autism upplysningen för förslag till rätt skola i närheten.
    Skriv för guds skull inte in honom där i Fagersjöskolan ,speciellt som du är ensamstående med barn 
    Hoppas du hittar en annan skola 

• lilla mamma

Jag är ensamstående med ett barn som har asperger/ADD. Jag skulle rekomendera dig att välja en annan skola. I Fagersjöskolan finns det ingen kunskap om dessa funktionshinder. Skolan tycker bara att det är kostsamt och jobbigt med dessa barn.Dom vill inte anpassa något eller samarbeta kring barnet.

• Båttjejen7
    lilla mamma skrev 2012-11-05 13:42:07 följande:
    Jag är ensamstående med ett barn som har asperger/ADD. Jag skulle rekomendera dig att välja en annan skola. I Fagersjöskolan finns det ingen kunskap om dessa funktionshinder. Skolan tycker bara att det är kostsamt och jobbigt med dessa barn.Dom vill inte anpassa något eller samarbeta kring barnet.
    Det är min familjs erfarenhet också tyvärr ,det är kostsamt ,jobbigt att tillgodose barnen med olika behov stöd och hjälp även vi föräldrar bemöts på ett under all kritik sett arrogant ifrån de som styr, jag rekomenderar heller ej denna skola det är särbehandling av föräldrar,barn från olika hem och mobbning hör till vardagen .
    Mina döttrar har gått där vår kontakt var väldigt tråkig redan i förskoleklassen , personalen hittade massa fel på oss som föräldrar och möten med rektor personal där vi fick höra  alla fel om oss ,även dottern var det hundra fel på vikt , talade för lite sen m.m
    De ville starta en utredning om det psykiska  .
    Möte med skolans psykolog bestämdes och psykologen var otrevlig under det korta mötet.
    Senare utan att jag eller familjen blev informerad , så fick vi tid till möte skolan och  socialen
    De hade orosanmält oss på helt lösa grunder och utredningar startades ,socialen går ju på skolans linje att det var fel på oss.
    Vi tog ut döttrarna därifrån och trots att vi förföljdes av rykten och rent skvaller därifrån så har vi fått bevis för att vi är bra föräldrar jag och min man och dottern trivs i nya skolan där hon möts av respekt och för den hon är
    Dottern blev dåligt behandlad av såväl personal som barn i skolan Fagersjö.
    Så sök till annan skola ta noga reda på skolans rykte och sök på nätet på skolan ,gå på öppet hus m.m.
    Lycka till !

• tigermamman1974

Jag bor också i Fagersjö och har ett barn med språkstörning och Dyspraxi. Har varit medveten om skolans problem och ska därför söka plats på annan skola.

Någon som har erfarenhet av Skönstaholms-, Magelungs-, Sjöängs- eller Hökarängsskolan? Tack!

• tigermamman1974

Hej Jocke! Jag är intresserad av vilken skola Du valde och om Du är nöjd. Ska skicka ansökan på fredag och det är svårt. Jättetacksam om Du svarar!

Svar på tråden Fråga angående Fagersjöskolan