• Olivetta

Vad önskar du att din BM på MVC gör för dig?

Hej!

Jag är Barnmorska och skriver just nu på en bok och utarbetar en kurs för mvc-barnmorskor som kommer att handla om hur BM kan jobba med förlossningsrädda på MVC, med start redan vid första besöket.

Vill nu få höra vad ni tänker och känner kring detta ämne.

Ni som känner rädsla/oro inför er kommande födsel kanske har en idé om vad ni vill att er barnmorska på mödravården gör för er. Vad är era önskningar och behov?

Jag har startat en blogg/hemsida där jag skriver lite, läs mer på www.forlossningsradsla.net

Jag blir jätteglad för era synpunkter & tankar / Hälsningar Jane Fogelström

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-15 16:51
    Förtydligande: Ni får gärna berätta vad ni tycker er Bm gjort som var bra för er!
    Eller tvärtom, inte så bra.....

/ Tack, Jane

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-02 20:46
    Nu är min hemsida klar, som vänder sig till förlossningsrädda & barnmorskor som arbetar med gravida, välkomna in och titta!

www.birthofcourage.n.nu

• Svar på tråden Vad önskar du att din BM på MVC gör för dig?
  • humlesurr

Har aldrig fött barn - men kommer förhoppningsvis göra det i Maj. Tittar just nu på uppdrag gransknings program om förlossningsskador (www.svtplay.se/video/317002/del-5-av-17-skammen) och känner att det är ganska viktigt. Hela den problematiken. 

Jag hoppas att när det väl är dags för mig så blir jag ordentligt undersökt efteråt, och att jag också ska få så mycket information det bara går!  
    Lite rörigt, men jag antar att du kan se programmet och få egna idéer också :) 

• LouiseLiendeborg

min barnmorska lugnade mig enormt genom att hämta ett bäcken och docka å väldigt utförligt förklara för mig exakt hur bebisen "kommer ut" rotations momentet var nått som jag inte hade en aning om innan och att få information detta lugnade mig väldigt mycket ! 

• BängtRagnhild

Var öppna och ärliga om statistik och siffror! Jag vill hellre höra ren fakta än att "det drabbar inte så många"...

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Öppna och vädra

Håller med föregående talare: ge mig all info. Var inte nån myndighetsperson som avgör vad som är bäst för mig: fråga vad jag vill och ge mig sen all info, sakligt och utan att släta över risker.

Min första BM var helt saklig och transparent i sitt sätt att berätta om GBS. låtsades inte som att det var ofarligt, utan gav mig all info.

Hatar BM som ska vara som nån "vuxen" som själv silar information efter sitt eget tycke om vad som är viktigt och vad jag "behöver" veta enligt henne.

• Asivol

Har en helt fantastisk BM och var på inskrivning i fredags, tredje grav och samma BM framför allt känner jag att hon är engagerad och har koll. Hon känns personlig och inger ett förtroende. Vid min första grav fick jag en total Sfinkter ruptur och detta har hon återkopplat till både vid förra grav och denna för att försäkra sig om att allt bra och att jag känns ok för det som hände.

Vid förra grav hade jag hemsk foglossning från v 11 med kryckor och sjukskriven från v20. Hon stöttade mig genom hela grav, ordnande med läkarkontakter och igångsättning v 37 pga av smärtan!

Inför denna grav hade vi kontakt ang risken för foglossning igen, direkt när jag ringde och sa att jag var gravid ordnade hon ett bälte, tid till sjukgymnast och en TENS att hämta nästa vecka när jag går in i andra trimestern.

Hon var tydlig med att nästa träff är i mars men att vid minsta oro eller fråga så ringer jag direkt!

Känns som en hyllningstext till min BM och det kanske är vad det är men hon får mig att känna mig trygg och det gör hela grav lättare!!

Hoppas det var till någon hjälp!

• Björckan

Min BM lyssnade inte på vad jag sa. Hon viftade bort och bagatelliserade min rädsla. Jag var rädd från första början, redan på inskrivningen. Fick höra fram till vecka 30 att "det behöver du inte oroa dig för, det är så långt kvar". När jag på föräldrautbildningen fick en panikattack och var tvungen att lämna lokalen gick det upp ett ljus för henne att jag var rädd. "Ojdå, vill du prata om det?" Ja, det ville jag ju...flera veckor innan... innan hon förbrukade mitt förtroende genom att konsekvent inte lyssna på vad jag sa...

Jag var även rädd för nålar och trodde jag gjort det klart för henne genom att säga rakt ut, tydligt och klart att jag är jätterädd. Men det var inte förrän efter förlossningen då hon mer eller mindre tvingade på mig ett stick i fingret och jag svimmade och föll ner på golvet som hon förstod. 

Om man får ha lite generella synpunkter på MVC-BM så gör de ju inget om man trycker på att de ska vara lyhörda. Alla förstagångsföderskor är inte ovetande om hur en förlossning går till. Ofta om man är rädd så läser man ju på om allt man kan hitta! 

• Olivetta

Hej Björckan!

Vad tråkigt att höra om din upplevelse. Tack för att du delade med dig, det stärker mig i mitt arbete att dela med mig av min kunskap när det gäller rädslor/oro till mina kollegor.

Det känns som om det vore bra om jag fick till en bok vänd till de som är rädda, det får bli nästa projekt!

/ Jane 

• Southern Belle

Vilket bra initiativ! Som doula/förlossningspedagog kommer jag ofta i kontakt med förlossningsrädda kvinnor och många har ett behov av att bara sitta och prata, prata och prata... Vi kan sitta i flera timmar och prata om deras rädslor, vad man kan göra åt dem och hur de kan stärka sig själva och sin tillit till kroppen! Så mer tid och mer mental förberedelse är mitt tips! Många mammor upplever att mvc ser mest till den medicinska biten av förlossningen, med fokus på medicinsk smärtlindring. Men det finns ju så många andra orsaker till rädsla än bara rädslan för smärtan! 

Lycka till! 

• LillyLolo

Tycker ni borde prata mer om hur kroppen förändras.
    Ryggont, underlivet ändras efteråt, oxh såna saker

• Björckan
    Olivetta skrev 2013-01-17 15:40:47 följande:
    Hej Björckan!

Vad tråkigt att höra om din upplevelse. Tack för att du delade med dig, det stärker mig i mitt arbete att dela med mig av min kunskap när det gäller rädslor/oro till mina kollegor.

Det känns som om det vore bra om jag fick till en bok vänd till de som är rädda, det får bli nästa projekt!

/ Jane 
    Bra initiativ att sprida kunskapen om förlossningsrädsla till dina kollegor! En bok till förlossningsrädda skulle vara jättebra. Eller olika brochyrer om olika saker man kan tänkas vilja veta runt förlossningen. T.ex vad händer vid ett akut snitt? Vad händer om de måste springa iväg med bebisen direkt den kommit ut för att den fått syrebrist? Hur går det till när man måste lägga sugklocka? Alternativa smärtlindringar? Vad innebär yttre press? Varför används värkstimulerande dropp? Vilken hjälp har man rätt till när något går snett? Vad har man rätt att säga nej till under förlossningen och varför gör man de olika saker man gör, CTG o.s.v? Vilken hjälp har du rätt att få på BB och vad kan du få säga nej till? 

Ja, det finns massor... En vanlig MVC-BM kan ju inte fördjupa sig i allt det här, utan måste väl köra det generella snacket om att alla är skapta för att föda barn. Men det vore ju bra om kunskapen fanns för de som vill veta. 

Svar på tråden Vad önskar du att din BM på MVC gör för dig?