• Anonym (vilsen & ledsen)

Störd på hur min gynekolog behandlar mig!

Sedan jag slutade med p-piller (Yasmin) för över ett år sedan har jag haft "naturlig" mens tre gånger. Jag är normalviktig och äter/tränar bra. Jag och min man vill gärna bli gravida och har haft oskyddat sex ända sedan jag slutade med p-pillrena. Ingen bebis har det dock blivit, vilket kanske inte är så konstigt. Det är svårt att veta om/när man har ägglossning om man inte har någon tydlig menscykel...

Jag bor i en närförort till Stockholm, men går hos en gynekolog i city sedan i maj i år. Detta ska vara en riktigt bra mottagning enligt ryktet och marknadsförs som en mer personlig konkurrent till landstinget (är dock anslutna till högkostnadsskyddet etc).

Allt ser anatomiskt bra ut på VUL enligt gynekologen och jag har inte PCO/PCOS. Jag har fått Primolut Nor utskrivet i två omgångar under sommaren, och detta har framkallat en blödning, såsom det är tänkt. Det tycker han är toppen, men när jag slutar med Primoluten kommer ingen vanlig mens ändå. 

Jag känner mig lite vilsen och inte "sedd" av min gynekolog. Han är nästan överdrivet positiv och säger att det här är så bra, så bra. Samtidigt menar han att: "du ska INTE tänka på allt det här nu... slappna aaaav", och bokar in ett tid för återbesök om TRE månader och skriver ut ytterligare två omgångar Primolut. Jag frågar honom om jag inte skulle kunna få prova Pergotime för att se om jag kan ägglossa men "Nej, det ska du inte göra!". Jag berättade även för honom att jag använt ÄL-stickor (och nu en CB fertilitetsmonitor) och då blev svaret att  "Nej, du ska inte använda sånt. Du ska inte tääääänka på det här". 

Jag är besviken och lite förvirrad.

Vad tycker ni jag borde göra?
    Byta gyn / mottagning? Eller är jag helt enkelt en dålig patient (otålig, stressad och fixerad)???

• Svar på tråden Störd på hur min gynekolog behandlar mig!
  • Anonym

Du ska byta gynekolog, tycker jag. Det låter inte som du har regelbunden ägglossning på det sätt som man "borde" och på ett år så borde hormonerna ha försvunnit... Och rätt eller fel, jag skulle också varit frustrerad om inte kroppen fungerade som den skulle och jag inte fick någon hjälp eller förklaring.

• NadiaMi

Rent spontant känns det som att du har lite bråttom.
    Vad har du tänkt att en annan gynekolog ska göra som din nuvarande inte har gjort?
    Ingen lär göra något utan att ha mer bakgrundsinfo.

Mitt råd blir att kontakta din gynekolog och förklara att du inte KAN slappna av utan att ha någon slags plan för vad som kommer att hända senare.
    Förhoppningsvis kan han lyssna på det och bli tydligare i sin kommunikation. Hans "Slappna aaaaaaav" kanske funkar för många, men uppenbarligen inte för dig. Jag skulle också bara känna mig stressad över sådana kommentarer, men hade jag istället fått fakta och en långtidsplan (om än i teoretiska termer) så skulle jag känna mig betydligt lugnare.

Om du kan få reda på t.ex. att denhär vändan med Primolut blir den sista innan ni ser över andra alternativ, får bekräftat att ett år inte är så ovanligt att vara 'utan cykel' pga att den hormonella påverkan kan sitta i så länge och att de därför vill ge det lite mer tid, samt lite förhandsinformation om vad de kan komma att se på om det fortfarande skulle vara problem vid nästa återbesök så kanske du kan vänta lite till innan du går för att få ett andra utlåtande av någon annan.
    Även att börja om från början hos en ny skulle ju innebära en viss tids väntan innan något mer drastiskt kan göras. Iallafall om de tar sitt arbete, sitt ansvar och din hälsa på allvar.

• Thunderkatten

Jag kan inte heller slappna av utan en plan. Tycker du ska stå på dig. För en del tar det längre tid att komma i fas efter att man slutat med p-piller men då tycker jag din läkare ska berätta att det är det ni väntar på.
    Med tanke på att det är ett väldigt smalt tidsfönster per cykel man har möjlighet att bli gravid så förstår jag inte varför du inte skulle få använda äl-test?
    Jag har förresten själv pco och det spelar ingen roll hur mycket jag slappnar av, jag får ingen äl för det...
    Be om en klarare motivering till varför du inte skulle få prova pergotime. Det har funkat superbra för mig. Enkeldos räcker så får jag äl runt cd 19-21.

Håller med NadiaMi, det verkar som att din gynekolog inte förstår hur du känner. Ni behöver nog prata. Och om det inte funkar så byt, tycker inte du har några orimliga krav.

Lycka till!

• Anonym (Svens mamma)

Byt gyn eller kräv att tas på allvar!
    Jag har också blivit bemött på det där sättet ("tänk inte p det nu") och blev inte tagen på allvar när jag misstänkte att jag inte hade ägglossning. Vi förlorade månad efter månad, vilket känns väldigt akut när man är run 40 och fertiliteten sjunker mätbart på 6 månader. Nu har vi precis skrivit in oss på en helt privat (betalar allt själva), IVF-klinik och vid den första undersökningen konstateras att något är fel (t o m jag kunde se skillnaden när han visat)på min ena äggstock, något fyra andra läkare missat, trots ultraljud på min begäran p g a fertilitetstrassel.

• Duckan

Jag hade bytt om jag kände att jag inte blev tagen på allvar. I ett helt annat ärende vände jag till en annan mottagning för att få en "second opinion, fick mycket bättre respons och det visade sig att min oro var befogad.

Anonym skrev 2012-10-15 13:26:39 följande:
    Du ska byta gynekolog, tycker jag. Det låter inte som du har regelbunden ägglossning på det sätt som man "borde" och på ett år så borde hormonerna ha försvunnit... Och rätt eller fel, jag skulle också varit frustrerad om inte kroppen fungerade som den skulle och jag inte fick någon hjälp eller förklaring.
    Duckan skrev 2012-10-15 14:02:31 följande:
    Jag hade bytt om jag kände att jag inte blev tagen på allvar. I ett helt annat ärende vände jag till en annan mottagning för att få en "second opinion, fick mycket bättre respons och det visade sig att min oro var befogad.

Okej, jag ska se mig omkring efter alternativ... Men avvaktar nog bytet till efter nästa besök. Tips på var man kan få rekommendationer? Tror inte man får diskutera enskilda personer här på FL... eller?

Anonym (Svens mamma) skrev 2012-10-15 13:58:31 följande:
    Byt gyn eller kräv att tas på allvar!
    Jag har också blivit bemött på det där sättet ("tänk inte p det nu") och blev inte tagen på allvar när jag misstänkte att jag inte hade ägglossning. Vi förlorade månad efter månad, vilket känns väldigt akut när man är run 40 och fertiliteten sjunker mätbart på 6 månader. Nu har vi precis skrivit in oss på en helt privat (betalar allt själva), IVF-klinik och vid den första undersökningen konstateras att något är fel (t o m jag kunde se skillnaden när han visat)på min ena äggstock, något fyra andra läkare missat, trots ultraljud på min begäran p g a fertilitetstrassel.
    Om du bor i närheten (max 15 mil) av Stockholm får du gärna tipsa om din klinik... 
    NadiaMi skrev 2012-10-15 13:27:56 följande:
    Rent spontant känns det som att du har lite bråttom.
    Vad har du tänkt att en annan gynekolog ska göra som din nuvarande inte har gjort?
    Ingen lär göra något utan att ha mer bakgrundsinfo.

Mitt råd blir att kontakta din gynekolog och förklara att du inte KAN slappna av utan att ha någon slags plan för vad som kommer att hända senare.
    Förhoppningsvis kan han lyssna på det och bli tydligare i sin kommunikation. Hans "Slappna aaaaaaav" kanske funkar för många, men uppenbarligen inte för dig. Jag skulle också bara känna mig stressad över sådana kommentarer, men hade jag istället fått fakta och en långtidsplan (om än i teoretiska termer) så skulle jag känna mig betydligt lugnare.

Om du kan få reda på t.ex. att denhär vändan med Primolut blir den sista innan ni ser över andra alternativ, får bekräftat att ett år inte är så ovanligt att vara 'utan cykel' pga att den hormonella påverkan kan sitta i så länge och att de därför vill ge det lite mer tid, samt lite förhandsinformation om vad de kan komma att se på om det fortfarande skulle vara problem vid nästa återbesök så kanske du kan vänta lite till innan du går för att få ett andra utlåtande av någon annan.
    Även att börja om från början hos en ny skulle ju innebära en viss tids väntan innan något mer drastiskt kan göras. Iallafall om de tar sitt arbete, sitt ansvar och din hälsa på allvar.
    Tack för en konstruktivt och bra svar. Jo, jag är nog lite otålig, men som du säger - jag tror att jag skulle lugna mig lite mer om jag visste att det fanns en plan och inte bara ett automatisk förskrivande av Primolut....
  • Anonym (Svens mamma)
    Anonym (vilsen & ledsen) skrev 2012-10-15 15:42:42 följande:
    Om du bor i närheten (max 15 mil) av Stockholm får du gärna tipsa om din klinik... 

Jo, vi bor i Stockholm. IVF-Sverige (googla) vid S:t Görans Sjukhus går vi hos nu. Men de är inte Landstingsanslutna - du betalar allt själv. Prover och fösta läkarbesök kostar 4000kr, men man kan också betala för enstaka läkarbesök. Du kan ringa hela dagen, behöver inte passa ngn telefontid, så kan du förklara din situation och de (sköterskorna) kan föreslå en lämplig start.  
  • Thunderkatten

TS, dit du går nu, är det en "vanlig" gynmottagning? För i så fall kanske du ska byta till en med inriktning mot fertilitetsproblem. Då blir du garanterat tagen på allvar.

Svar på tråden Störd på hur min gynekolog behandlar mig!