• yallayalla

Rädd för att bli igångsatt igen! :( Kejsarsnitt?

Väntar mitt tredje barn <3 Är endast i v8 men är redan orolig för förlossningen.
    Min första förlossning var helt okej, det gick lite fort dock. 3timmar från första
    värken. Mina krystvärkar började när jag kom till förlossningen.
    Andra förlossningen var ett trauma. Ett dygn med värkar som avtog, sattes
    igång och det var en stor pina. Mådde jätte dåligt under och efter förlossningen!
    Sa på återbesöket till BM att jag ville ha kejsarsnitt i framtiden. Nu var detta 8år
    sedan och jag har bytt stad.
    Jag känner väldigt starkt för att göra kejsarsnitt. Ni som har gjort ett planerat snitt
    vad har ni för erfarenheter av det? 

samtidigt är jag rädd för att ligga vaken och veta att någon skär i mig :(

• Svar på tråden Rädd för att bli igångsatt igen! :( Kejsarsnitt?
  • Lumo

Prata med aurora så fort du kan så kan de förhoppningsvis hjälpa dig. Stå på dig o ta med karln/någon som kan stötta dig, till samtalen. Förbered dig o läs på om snitt!

• Lumo

Absolut. Ju tidigare du startar processen desto bättre. Kan vara en lång väg dit.

• Evadoula

Det är lite synd att så många kvinnor inte tror på sin inneboende styrka och sin kropp som faktiskt är gjord för att klara av en förlossning. Synd att du har så tråkiga erfarenheter att du inte vill föda igen. Jag är helt säker på att med rätt hjälp och stöttning skulle du klara en förlossning alldeles galant. Skulle gärna vilja vara ditt stöd som doula, kostandsfritt men vet inte var du bor.
    Kika gärna in på min hemsida www.lilladoulan.se om du vill veta mer om mig ovh vad jag kan göra för dig. mvh Eva 

• Lumo

Problemet med igångsättning är väl just att man INTE KAN LITA på sin egen inneboende styrka. Kroppen gör ju som medicinerna o bm vill, inte som din kropp vill. Så som igångsatt, grymt förberedd, stark o modig, fick jag mig en rejäl knäpp på näsan av en igångsättning. Hade psykiska men i flera år efter. Så jag förstår verkligen såna här små nödrop från ts.

Ts, självklart bör du bearbeta din förra fl o det kan du göra med din bm eller aurora. Får du inte det stöd du behöver, byt person eller ta hjälp av tex doula. Men det går att få ks med, dock är det jättesvårt o du ska ha rejäla skäl. Jag hade en lista på 20 punkter, bla ren felbehandling på flera punkter, och min 1a igångsättning slutade i akutsnitt efter ett dygns helvetisk människomisshandel. Trots detta fick jag "slåss" som ett djur gör att få ett beviljat snitt min 2a fl. Men det gick (efter mååånga tårar o ned rätt personer).

Stå på dig för att få en trygg fl, oavsett om den är naturlig, ks, eller igångsättning!!!

• watership down
    Lumo skrev 2012-10-20 13:13:16 följande:
    Problemet med igångsättning är väl just att man INTE KAN LITA på sin egen inneboende styrka. Kroppen gör ju som medicinerna o bm vill, inte som din kropp vill. Så som igångsatt, grymt förberedd, stark o modig, fick jag mig en rejäl knäpp på näsan av en igångsättning. Hade psykiska men i flera år efter. Så jag förstår verkligen såna här små nödrop från ts.

Ts, självklart bör du bearbeta din förra fl o det kan du göra med din bm eller aurora. Får du inte det stöd du behöver, byt person eller ta hjälp av tex doula. Men det går att få ks med, dock är det jättesvårt o du ska ha rejäla skäl. Jag hade en lista på 20 punkter, bla ren felbehandling på flera punkter, och min 1a igångsättning slutade i akutsnitt efter ett dygns helvetisk människomisshandel. Trots detta fick jag "slåss" som ett djur gör att få ett beviljat snitt min 2a fl. Men det gick (efter mååånga tårar o ned rätt personer).

Stå på dig för att få en trygg fl, oavsett om den är naturlig, ks, eller igångsättning!!!

hej, jag är i ungefär samma sits, jag har blivit igångsatt med båda mina barn. den första förlöstes med akut snitt och den andra hade de gärna fått plocka ut den vägen också men fanns inte resurser till detta just i den stunden. jag vet inte hur mycket gas jag använde och jag var HELT utmattad när jag väl skulle föda ut mitt barn (som vägde lite över 4,8 kg). den här inneboende styrkan som finns biologiskt har jag inte så mycket till övers för. utan den medicinska hjälpen vi har idag hade nog ganska många kvinnor inte genomlevt sina förlossningar. våra förlossningar är mycket mer komplicerade än djurens tex. jag överväger snitt nästa gång. med tvåan hade vi "bestämt" med läkaren att vi inte skulle behöva ligga med värkar 12 timmar utan att nåt hände och att det då skulle bli snitt men när man väl ligger på förlossningen finns det andra födslar och  akutfall som upptar personalens tid (alltså narkosteam).
  • Odetta

Jag förstår oron som många bär med sig efter en traumatisk förlossning, men vill gärna lysa lite ljus på att varje förlossning faktiskt är unik och att för varje förlossning man genomgår så får kroppen nya resurser.

Bara för att en förlossning rent tekniskt var skitjobbig betyder inte alls att nästa förlossning blir likadan. Däremot så påverkar dem egna tankarna faktiskt mer än vad man tror och nästa förlossning kan rent tekniskt vara rena rama perfektionen men dom inneboende känslorna gör att UPPLEVELSEN blir likadan som förra gången.

Så TS (och alla andra) prata om er upplevelse! Prata om vad som hände, vad som kändes och sätt ord på vad det var som påverkade negativt. När man har gjort det kan man sedan titta på vad man kan ändra och hur man kan ta makten över situationen och göra sin förlossning till sin egen, oavsett hur den ser ut! För i slutändan är det inte hur en förlossning ser ut som avgör hur den upplevs utan KÄNSLAN under tiden.

Jag är också doula och blivande instruktör innom föda utan rädsla, ni är mer än välkomna att maila mig med om ni vill prata om er upplevelse, har frågor eller vill ha lite pepp. Min kontaktinformation hittar ni på min hemsida www.mindoula.nu

(Här kan jag tillägga som parantes att jag har fött fem barn och väntar mitt sjätte. Jag har aldrig blivit snittad men kommer nu i december bli igångsatt för fjärde gången. en igångsättning kan vara jättejobbig och krävande, särskilt om kroppen inte riktigt håller med om att det är vräkningsdags, men en igångsättning kan också vara en helt fantastisk upplevelse! Som jag sa, för varje barn kroppen föder lär den sig och en andra igångsättning behöver absolut inte vara, och kommer mest troligt inte att vara, som den första för kroppen har redan provat på det en gång...och kroppen är fantastisk!)

Kram!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • yallayalla

Mmm, fast jag bestämt mig för ett kejsarsnitt och tänker göra allt för att få det beviljat.
    Jag tar inte någon risk att få förlossningsps

Odetta skrev 2012-11-13 17:59:28 följande:
    Jag förstår oron som många bär med sig efter en traumatisk förlossning, men vill gärna lysa lite ljus på att varje förlossning faktiskt är unik och att för varje förlossning man genomgår så får kroppen nya resurser.

Bara för att en förlossning rent tekniskt var skitjobbig betyder inte alls att nästa förlossning blir likadan. Däremot så påverkar dem egna tankarna faktiskt mer än vad man tror och nästa förlossning kan rent tekniskt vara rena rama perfektionen men dom inneboende känslorna gör att UPPLEVELSEN blir likadan som förra gången.

Så TS (och alla andra) prata om er upplevelse! Prata om vad som hände, vad som kändes och sätt ord på vad det var som påverkade negativt. När man har gjort det kan man sedan titta på vad man kan ändra och hur man kan ta makten över situationen och göra sin förlossning till sin egen, oavsett hur den ser ut! För i slutändan är det inte hur en förlossning ser ut som avgör hur den upplevs utan KÄNSLAN under tiden.

Jag är också doula och blivande instruktör innom föda utan rädsla, ni är mer än välkomna att maila mig med om ni vill prata om er upplevelse, har frågor eller vill ha lite pepp. Min kontaktinformation hittar ni på min hemsida www.mindoula.nu

(Här kan jag tillägga som parantes att jag har fött fem barn och väntar mitt sjätte. Jag har aldrig blivit snittad men kommer nu i december bli igångsatt för fjärde gången. en igångsättning kan vara jättejobbig och krävande, särskilt om kroppen inte riktigt håller med om att det är vräkningsdags, men en igångsättning kan också vara en helt fantastisk upplevelse! Som jag sa, för varje barn kroppen föder lär den sig och en andra igångsättning behöver absolut inte vara, och kommer mest troligt inte att vara, som den första för kroppen har redan provat på det en gång...och kroppen är fantastisk!)

Kram!

Jätte bra att det finns såna som dig. Men jag vet om du varit med om att värkarna har kommit igång och sedan avtagit? Och blivit igångsatt på det?  Jag har hört att det är stor skillnad..
    Jag tror självklart på att bästa för barnet är att födas vaginalt, men jag tror inte att det är bäst för mig. Jag gick sönder i hela underlivet efter första barnet och andra gången gick jag mentalt sönder. Så en gång till? Nej tack :) Jag har bestämt mig för kejsarsnitt och kommer förmodligen att få det beviljat.
  • Copyjulia
    Evadoula skrev 2012-10-19 21:40:53 följande:
    Det är lite synd att så många kvinnor inte tror på sin inneboende styrka och sin kropp som faktiskt är gjord för att klara av en förlossning. Synd att du har så tråkiga erfarenheter att du inte vill föda igen. Jag är helt säker på att med rätt hjälp och stöttning skulle du klara en förlossning alldeles galant. Skulle gärna vilja vara ditt stöd som doula, kostandsfritt men vet inte var du bor.
    Kika gärna in på min hemsida www.lilladoulan.se om du vill veta mer om mig ovh vad jag kan göra för dig. mvh Eva 
    Förr i tiden dog ju mer än var femte kvinna i barnsäng. Många klarar inte en förlossning. 
  • Evadoula

Att dö i barnsäng var vanligare förr och även i vissa länder än idag. Om man läser statiskt bättre så ser man att själva dödsfallet inte oftast beror på förlossningen i sig utan andra orsaker, tex infektionssjukdomar.

Naturligtvis finns det fall direkt relaterade till stora blödningar osv. 

Jag finns för dem som VILL ha en naturlig förlossning, de som inte vill brukar inte höra av sig...av naturliga orsaker. Den svenska sjukvården är bland de säkrare i världen och  och har alltid ett "utifall-att" tänkande. Det känns tryggt.    

Lyckat till alla oavsett förlossningssätt! :)  

Svar på tråden Rädd för att bli igångsatt igen! :( Kejsarsnitt?