Mmm, fast jag bestämt mig för ett kejsarsnitt och tänker göra allt för att få det beviljat.
Jag tar inte någon risk att få förlossningsps
Odetta skrev 2012-11-13 17:59:28 följande:
Jag förstår oron som många bär med sig efter en traumatisk förlossning, men vill gärna lysa lite ljus på att varje förlossning faktiskt är unik och att för varje förlossning man genomgår så får kroppen nya resurser.
Bara för att en förlossning rent tekniskt var skitjobbig betyder inte alls att nästa förlossning blir likadan. Däremot så påverkar dem egna tankarna faktiskt mer än vad man tror och nästa förlossning kan rent tekniskt vara rena rama perfektionen men dom inneboende känslorna gör att UPPLEVELSEN blir likadan som förra gången.
Så TS (och alla andra) prata om er upplevelse! Prata om vad som hände, vad som kändes och sätt ord på vad det var som påverkade negativt. När man har gjort det kan man sedan titta på vad man kan ändra och hur man kan ta makten över situationen och göra sin förlossning till sin egen, oavsett hur den ser ut! För i slutändan är det inte hur en förlossning ser ut som avgör hur den upplevs utan KÄNSLAN under tiden.
Jag är också doula och blivande instruktör innom föda utan rädsla, ni är mer än välkomna att maila mig med om ni vill prata om er upplevelse, har frågor eller vill ha lite pepp. Min kontaktinformation hittar ni på min hemsida
www.mindoula.nu
(Här kan jag tillägga som parantes att jag har fött fem barn och väntar mitt sjätte. Jag har aldrig blivit snittad men kommer nu i december bli igångsatt för fjärde gången. en igångsättning kan vara jättejobbig och krävande, särskilt om kroppen inte riktigt håller med om att det är vräkningsdags, men en igångsättning kan också vara en helt fantastisk upplevelse! Som jag sa, för varje barn kroppen föder lär den sig och en andra igångsättning behöver absolut inte vara, och kommer mest troligt inte att vara, som den första för kroppen har redan provat på det en gång...och kroppen är fantastisk!)
Kram!
Jätte bra att det finns såna som dig. Men jag vet om du varit med om att värkarna har kommit igång och sedan avtagit? Och blivit igångsatt på det? Jag har hört att det är stor skillnad..
Jag tror självklart på att bästa för barnet är att födas vaginalt, men jag tror inte att det är bäst för mig. Jag gick sönder i hela underlivet efter första barnet och andra gången gick jag mentalt sönder. Så en gång till? Nej tack :) Jag har bestämt mig för kejsarsnitt och kommer förmodligen att få det beviljat.