• bittermamma

Min dotter vill inte träffa mig :(

som överskriften lyder så vill inte min dotter längre träffa mig, inte alls. För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att jag har fått barn med en sådan pappa man helst ska undvika, fem rättegångar om vår dotter har vi haft. Han har sysslat med umgångessabotage, trakasserier och allt ni kan tänka er komma på så tror kan jag nästan lova att han har gjort det. Jag har genom åren försökt skydda min dotter så gott det går mot allt, men aldrig pratat skit om honom eller stoppat honom för att träffa henne. Hon har behövt vara med om betydligt mer än nödvändigt men som mamma har jag skyddat henne så gott det går och i den mån man kan för att inte bryta lagen. För ett par år sen valde hon att flytta till mig hel tid vilket resuletrade i att han fullständigt hatade mig och vägrade prata med mig vilket han än inte gör, det blev ytterligare en dom på att hon skulle bo här heltid och träffa sin pappa tors-mån varannan vecka jag gav henne även möjligheten att åka till honom någon extra dag om hon ville. I vintras började hon så smått prata om att hon åter ville bo halvtid hos son pappa, hon har då nått ålder av 14 år. Jag sa att du kan väl vara där någon dag extra ibland och se hur det känns så¨utgår vi därifrån. Och så blev det och efter det rasade hela min tillvaro. Hon gick till skolkuratorn och sa att hon ville bo halvtid hos pappan och kuratorn ringr mig och ber mig komma till skolan, jag hastar ner med gång och då tar hon upp ämneet med boendet, under press gick jag med på att hon skulle få bo halvtid hos sin pappa fast jag visste att detta skulle lea till ett helvte för mig eftersom han fortfarande inte pratade med mig och hade starka hatkänslor inför mig och att han skulle ta tillfället i akt attgöra livet surt för mig och detta gör han alltid genom min dotter eftersom han vet att däe svider det mest. Hon flyttade halvtid till honom sen hann hon vara här en vecka efter det så vägrade hon komma tillbaka. Hon var här och hämtade sina saker i smyg och tömde sitt rum och nu har jag enbart kontakt med henne via sms. Så jag har haft sen i Juni. Jaghar träffat henne ett par korta stunder men sista gången jag såg henne var i Juli, viss telefon kontakt har vi men detär väldigt sällan, henne pappa ger mig ingen info och svarar varken i telefon eller på mail, har dock fått svar på ett sms när jag hotade med socialen igen men då blev svaret att han inte ville delge mig nån info och att hon hade rätt att göra som hon ville. Familjerätten vill inte hjälpa till eftersom min dotter säger att hon inte vill på möten, däremot säger dom att jag kan verkställa domen men jag vill ju inte ha fler rättegångar, orkar inte det. lika så kan jag gå in med SOL lagen men det vill man ju gärna inte göra på en dotter som faktiskt är skötsam för övrigt, eller jag hoppas ju på att hon fortfarande är det. Hon säger bara att hon vill inte ha två liv, hon behöver inte mig i sitt liv etc. Kan inte förklara med ord hur ont detta gör att höra allra helst eftersom jag verkligen gjort allt i min makt för min dotter genom alla år. Har ni några råd på vad jag kan ta mig till???

Ps. vi är godkända som fosterfamilj som det råder goda omständigheter i familjen. vi har jobb, hus etc. Så det är ingen problematik inom familjen som är problemet, mer än min dotter just nu då =(  

• Svar på tråden Min dotter vill inte träffa mig :(
  • Anonym

Men något är det ju som gör att din dotter inte vill bo med dig just nu? Spelar ju ingen roll hur godkända ni är som fosterfamilj..?

Hon vill inte ens träffa sig ute? 

• gumpi

oroa dig inte. Respektera hennes val att inte vilja träffa dig och fortsätt visa att du bryr dig genom sms.  Hon har satt en gräns och det är viktigt att du visar att du accpeterar det och behandlar henne som en vuxen person. Jag har själv brutit kontakten med min mamma och det är övergående. 

• bittermamma

Anonym:Det jag menade med det var att det inte rådde misshållanden som gjorde att hon valt bort oss. För hon har valt bort hela familjen.

Gumpi: Känns jobbigt för jag tror jag har fått ta skulden för allt som varit, hon säger att hon inte orkar med två liv, alltså ett hos mig och ett hos hennes pappa. Det kan jag förstå är jobbigt, men jag tror inte hon kommer må bättre av att stänga ute mig ur sitt liv, och jag är rädd för vad som kommer hända och hur hon kommer må efter ett tag och som mamma kan man INTE acceptera och bara låta en sak här sak va, detär min dotter vi talar om och jag älskar henne över allt annat och hon har medvetet och med viss hjälp av sin pappa valt bort mig ur sitt liv, det är en sån sak som kan få vilken mamma som att vilja krypa under en sten och aldrig komma fram igen.  

• Ruggugglan

Det behöver ju inte vara missförhållanden i den graden att det skadar henne. Kanske känner hon sig inte förstådd hemma hos er? Har ni en bra relation i övrigt? Bråkar ni ofta? Ni har strängare regler hos er? Mår hon dåligt?

Det kan ju finnas ju många anledningar till att hon inte vill bo hemma hos dig. Att hon inte orkar med två liv låter ju lite konstigt. Jag förstår visserligen att man inte vill ha två hem i den åldern. Det hade jag inte velat ha iaf.

• gumpi
    bittermamma skrev 2012-10-14 21:53:21 följande:
    Anonym:Det jag menade med det var att det inte rådde misshållanden som gjorde att hon valt bort oss. För hon har valt bort hela familjen.

Gumpi: Känns jobbigt för jag tror jag har fått ta skulden för allt som varit, hon säger att hon inte orkar med två liv, alltså ett hos mig och ett hos hennes pappa. Det kan jag förstå är jobbigt, men jag tror inte hon kommer må bättre av att stänga ute mig ur sitt liv, och jag är rädd för vad som kommer hända och hur hon kommer må efter ett tag och som mamma kan man INTE acceptera och bara låta en sak här sak va, detär min dotter vi talar om och jag älskar henne över allt annat och hon har medvetet och med viss hjälp av sin pappa valt bort mig ur sitt liv, det är en sån sak som kan få vilken mamma som att vilja krypa under en sten och aldrig komma fram igen.  

Att pusha henne att träffas när hon inte vill är att inte respektera hennes val. Ta dig en funderare. Vill du ha henne i ditt liv eftersom du behöver ha henne i ditt liv eftersom du anser att det är det som är bäst för henne? Det låter väldigt egoistisk i mina ögon. Ibland behöver man pröva på ett liv för att inse att det inte är det man behöver. Låt henne göra sina misstag, och låt henne göra sina val. Om du är en bra mamma så kommer hon komma tillbaka när hon är redo för det. Om du däremot bara vill ha henne i ditt liv att skälet att du behöver henne och vet vad som är bäst för henne, så kan jag faktiskt förstå varför hon flyr ifrån dig.

• Barbamamah

Ta och rannsaka dig själv riktigt ordentligt om du vill rädda relationen till din dotter. Någonting fel måste du ju gjort om hon inte ens vill träffa dig.

• Anonym

Jag flyttade från min mamma till pappa när jag var ung, helt enkelt för att jag tyckte mamma var för bestämd och pappa var friare. Där kunde jag till och med röka och dricka, han sket fullständigt i det. Vara ute och festa så mycket jag ville.

Nu var det inte så roligt i längden och jag flyttade hem till mamma igen. Detta är många många år sedan och visst var mamma bäst och pappa var en skithög.  

Men mamma lät mig vara då, hon respekterade mitt beslut, för hon visste att jag skulle komma hem igen.  

• Anonym

med tanke på att pappan "jävlats" alla år kan det vara så att HAN tutat i henne en massa saker. Har nämligen en sån pappa till mina banr. trots att de är små så säger han saker som inte stämmer och försöker ge dem dåligt samvete att de ska vilja vara hos honom mm.

kan han ha snackat med henne, lurat i henne saker`

Hur är din relation med dottern sedan tidigare? har nåt hänt på sistone?   

• Anonym (vänta)

Hon är din dotter och hon kommer att komma tillbaka, även om det inte blir genom att just flytta tillbaka så åtminstone bli en del av ditt liv  

Hon är bara 14 år och centrum av universum, då väljer man den enkla vägen där man inte känner sig motarbetad. Hon är trött på ditt tjat och gnat (som vi alla gör på våra tonåringar) just nu är det lättare hos pappa.
    Tro mig, även han kommer börja tjata och ställa krav när det inte håller längre och då blir det din dotter mot resten av världen...
    Oavsett vilket så måste du vara vuxen och respektera hennes val! Hon har inget ansvar för ditt välmående och ska inte känna sig skyldig att bo hos dig för att du är ledsen. Det är ju inte fara för hennes liv, hon har bara gjort valet att bo med pappa.
    Jag vet att det kan kännas för jävligt och orättvist att vara den som kämpat och slitit alla år och så drar ens älskade unge till den man minst av allt vill ha att göra med! Men du måste stoppa undan alla sådana känslor, vad pappan gjort och inte gjort spelar ingen roll för det är bara här och nu som räknas.
    Svälj stoltheten, fortsätt finnas där för din dotter så kommer hon hitta tillbaka till dig ska du se! 

• Anonym

TS: Fortsätt försöka nå fram till din dotter. Om hon inte vill bo med dig, utan heltid hos pappan så kan det väl vara så men du kan ju föreslå att ni träffas någon eftermiddag, någon gång på helgen eller så... Någon annanstans än hemma hos dig. Eller fortsätt sms:a, skriv att du tänker på henne, hoppas hon har det bra och att det vore roligt om ni kunde träffas någon gång. Vad som helst, bara hon förstår att du fortfarande finns där Extra viktigt om pappan pressar henne på något vis...

• Anonym

min sambo har varit med om något liknande. hans döttrar bestämde sig över en natt att det inte skulle bo här längre och att de bara vill träffa honom och göra roliga saker som att han ska bjuda på restaurang och sånt. han har inte fått någon som helst förklaring på detta beteende och dom vägrar numera någon som helst kontakt. vet att mamman i fallet är en bidragande orsak. det hade inte varit några problem hemma vi hade kommit hem från en semesterresa några dagar innan där vi kastade ut runt 8000 kr på hotell och nöjen och ingen sa något om någon flytt ett par dagar senare och vad som skulle hända.

Märkligt hur man bara kan bestämma sig sådär plötsligt utan att prata med föräldern först om vad som är fel.

• Anonym (insatt)

Om inte föräldrar samarbetar och stöttar varandras föräldraskap så blir lojalitetskonflikten ohanterbar för barnet. Då blir det en överlevnadsfråga för barnet att överleva i konflikten. En lösning (bland flera kända) blir ofta att man väljer bort den ena föräldern. Och den andra låter det ske, kanske för att det väldigt väl passar in i ens egna syften.

TS, tvinga inte barnet och ifrågasätt inte barnets val men fortsätt tålmodigt att visa och uttrycka kärlek på olika sätt. En dag "vaknar" insikten och barnet kommer tillbaka. Påminn också den andra föräldern att du behöver stöd - för barnets skull. Det är inte bra för barn att växa upp med en demoniserad bild av den andra föräldern och det borde varje klok förälder (man eller kvinna) inse och ge sitt stöd till att kontakten verkligen fortsätter!

Svar på tråden Min dotter vill inte träffa mig :(