• Anonym (fundersam)

Familjehem för vuxna? berätta mer för mig..

Hej!.
    Jag har haft problem i ca 5 års tid med droger, något jag börjar få panik över och verkligen vill sluta med.
    Men allitd har drogerna övervunnit mitt liv tidigare. Jag har förlorat allt och har även barnen som behöver mig, som just nu inte bor hos mig.

Jag ska snart läggas in på behandling, efter behandlings tiden är över pratar vi om att jag ska bo på familjehem.

Jag har länge bara hört negativa saker om just familjehem, man tror att dom bara vill ha pengar, eller sexuella övergrepp OSV.
    Jag tänker såklart på sånt här, helatiden och vet inte om jag vågar sätta min fot på ett sådant hem utan att stressa sönder mig av negativa tankar, eller dra ut för att droga. Något jag INTE vill.

Finns det någon som kan berätta något om ett familjehem för vuxna? jag vet inget.  

Jag vill bara må bra nu, och hålla om mina barn igen........ 

• Svar på tråden Familjehem för vuxna? berätta mer för mig..
  • YummyMami

Jag vet inget om det, men min spontana tanke är "vem Fan vill ha en knarkare hemma hos sig?" Ingen illa menat men den ersättning oavsett vilken ersättningen är, tänker inte de girigas behov. Så jag tänker mig så här att de vilka öppnar sitt hem för dem vilka behöver lära sig leva ett vardaglig liv, gör säkert det med hjärtat och inget annat.

• Anonym (fundersam)

jag var visst naiv som trodde att andra människor, skulle även se oss "knarkare" eller "beroende"  som vilka människor som helst.Jag är otroligt omtänksam, hjälper hellre andra än mig själv. Jag har varit beroende av olagliga saker tidigare, men till sist fastnat för ett läkemedel jag kan få lagligt av läkaren, om jag nu väljer att vilja fortsätta med det.
    Men de vill jag inte.
    Jag går inte runt hög av det här, eller meckar med sked och spruta hemma. Du skulle förmodligen inte ens märka att jag var påverkad under några omständigheter. 

tack för dtt svar, men din spontana tanke varken hjälpte eller stärkte mitt mående.

• Lostbehind

Du är lika mycket värd som alla andra kan jag börja med!
    Sen; vuxenplacering i familjehem är superbra, jag har själv inte varit det som vuxen men som ung, och min bror bl.a. Och andra i släkten Är vuxenplacerade pga droger och olagliga saker ..
    Vad är det exakt du vill veta? Svarar gärna på frågor ang det :)

• YummyMami
    Anonym (fundersam) skrev 2012-10-14 18:51:45 följande:
    jag var visst naiv som trodde att andra människor, skulle även se oss "knarkare" eller "beroende"  som vilka människor som helst.Jag är otroligt omtänksam, hjälper hellre andra än mig själv. Jag har varit beroende av olagliga saker tidigare, men till sist fastnat för ett läkemedel jag kan få lagligt av läkaren, om jag nu väljer att vilja fortsätta med det. Men de vill jag inte. Jag går inte runt hög av det här, eller meckar med sked och spruta hemma. Du skulle förmodligen inte ens märka att jag var påverkad under några omständigheter.  tack för dtt svar, men din spontana tanke varken hjälpte eller stärkte mitt mående.  

Så med andra ord söker du vägar ut så att du kan slippa sluta använda detta medel. Nu har en otrevlig människa svarat *buhuu jag ska fortsätta knarka* Människor vilka öppnar sina hem till dem med problem som mina vill bara ha pengar *BUHUU jag ska absolut fortsätta knarka* Det finns folk vilka missbrukar alkohol, det är även receptfritt. Så det kan absolut inte vara någon fara att missbruka det då. Nej, ha lite mer respekt åt dem vilka öppnar sina hem till främlingar med problem. Söker du fel i dem så är det bara ditt beroende som talar och försöker få dig att förstå att beroendet är bättre än människorna vilka hjälper.
  • Anonym (fundersam)
    Lostbehind skrev 2012-10-14 18:55:35 följande:
    Du är lika mycket värd som alla andra kan jag börja med!
    Sen; vuxenplacering i familjehem är superbra, jag har själv inte varit det som vuxen men som ung, och min bror bl.a. Och andra i släkten Är vuxenplacerade pga droger och olagliga saker ..
    Vad är det exakt du vill veta? Svarar gärna på frågor ang det :)
    Äntligen :)

Som vuxen, vad förväntas man göra i ett familjehem? typ leta jobb...speciella måsten? man lär ju inte glida runt där och inte göra nånting vettigt. det känns så konstigt att bara hamna hos en familj sådär, jag är rädd att jag helatiden frågar "vad jag kan göra?" (typ städa, eller gå ut med ev hund). Jag vill ju gärna lägga fokus på mig själv.

Hur gammal var du när du var på hem? trivdes du?  hur länge var du där, och hur bestämmer man hur länge man blir på ett hem?

Hoppas du kan svara på något :)  
  • Lostbehind

Jag va 12-18 när jag var placerad, jag trivdes skitbra, så dom verkligen som mina riktiga föräldrar och dom älskade mig osv..
    Jag blev lvu:ad, alltså omhändertagen (mina föräldrars fel) så jag hade inget annat val, men flyttade så fort jag blev 18 :)

Du förväntas jobba/plugga eller ha en sysselsättning så att man inte går hemma hela dagarna, finns nog undantag med ;)
    Annars fungerar det som en vanlig familj, man hjälper till med allting, laga mat/städa osv, och jag lovar, det känns skitkonstigt att bo hos någon annan men inom 4 veckor känns det som man är hemma..
    Ang hur länge man stannar är jätteolika, men man har nästan alltid en "plan" innan man flyttar dit. Och har ni en plan att du bara ska ta det lugnt, gå på NA möten och fokusera på dig själv, då är det de som gäller :) med andra ord är det man själv som bestämmer med den som har hand om familjehemmet :)
    Och kan lova att ENBART 5 % av hemmen gör det enbart för pengar, resterande 95 gör det för att hjälpa andra, skiter i pengar :) fråga gärna om det är något mer :)

• keyan

jag började tappa greppet om drogerna runt 18-19 års åldern, jag försrår nu att det var ett sett att fylla tomrumet efter nått jag kunde lita på, jag var på olika fosterhem innan jag var 7-år, sista tiden när jag var 6-år fick jag vara på barnhem, och det var ett helvete, jag lovar, men sen fick jag komma till en bondefamilj i halland, det var rena himmelriket för mig, där behandllades jag likadant som deras egna barn, kunde vara lite tufft ibland men dom var alltid rättvisa, dom tog mig som sin egen son, och jag kände det som dom var mina riktiga föräldtrar, först då började jag kunna lita  på en vuxen, det var mycke märkligt för mig, allting före sjuårsåldern blev ett svart töken som jag tvingades glömma bort, jag låtsades inte komma ihåg nått, ocg det funkade bra, än i dag så har jag bara svaga glimmtar, otrevlioga sådana, men hela tiden jag bodde där var jag precis som vilket barn som helst, problemen började direkt när jag hade flyttat hemifrån, "runt 18.årsdagen",jag fastnade direkt för allting som gjorde att jag slapp se värkliheten, jag kände samhörighet med mina vänner, det hade jkag aldrig känt innan, desto mer väck desto bättre mådde jag, men efter 10-15 år förstog jag att drogerna tatt över mitt förstånd, det ville jag igentligen inte erkänna, inte ens för själv, sen blev jag pappa när jag var 41 år, det kom som en överraskning,sen dess har jag försökt sluta, varit  på flera behandlingshem, men efter några månader drog jag  igång igen, nu är det långa uppehåll men det blir små återfall mellan varven, men nu är jag så trött på att leva i en kamp varje dag, och behöva känna mig som missbrukare, jag är nu 53 år, och jag är tacksam över att jag får chansen att få bo i ett familjehem, och det föredetta missbrukare, nu med utbildning, så dom vet ju va det handlar om, ska bli skönt att bara kunna vara rak, va nig själv, lära känna mig själv som den jag igentligen är, tack för jag får skriva lite om mig själv.

• mina1

Har en vänfamilj som arbetar som familjehem för vuxna. Helt rätt personer för detta. De älskar sitt "extraknäck". Båda i familjen jobbar som vi alla andra men har arbeten som kan planeras så att de finns hemma när de behövs där. De har ett rum till förfogande till den nya familjemedlemmen som deltar i familjens aktiviteter och hemsysslor på samma villkor. Familjens tre barn är så medvetna om att det ibland bor andra i hemmet så för dem är det högst naturligt. Många härliga människor med olika bagage har jag mött där. Vissa har jag vetat vad o varför de är där medans andra har jag inte haft en aning om varför och det är precis så det skall vara. Kunna vara en i familjen och få det stöd man behöver när livet är extra jobbigt.

• Trött02
    YummyMami skrev 2012-10-14 18:05:24 följande:
    Jag vet inget om det, men min spontana tanke är "vem Fan vill ha en knarkare hemma hos sig?" Ingen illa menat men den ersättning oavsett vilken ersättningen är, tänker inte de girigas behov. Så jag tänker mig så här att de vilka öppnar sitt hem för dem vilka behöver lära sig leva ett vardaglig liv, gör säkert det med hjärtat och inget annat.

Hej du.

Du skrev här vem fan vill ha en knarkare  sitt hem om man inte gör dte med hjärtat!!??

Jag har själv bott pch bor i ett familjehm (30år) pga av olika anledningar. Hur som helst, har bott i ca oliak familjhem,  det har varit rena leken, 99,99 procent ställer folk upp för tjena pengar!! inget annat!! jag har en låååång erfarenhet av många oliak familjehem. Om man inte vill ha pengar tror någon familj skulle titta i den ljugeln förat ta hem någon främling. jag har själv bott i falijehem ända sedan jag var 16år,  har inget beroende men svårt med annat.

Det är lätt förtjänta pengar!!! så tack parat inte ill aom männsikor som är inte är som dig eller andra!
  • Marlean

Dels gäller det inte mycket pengar och dels är det ingen dans på rosor att ha en missbrukare i sitt hem. Vi var familjehem åt en vuxen alkoholiserad man när jag var yngre. Han drack min fars after shave, stal, rymde, men var sedan hur go och glad som helst, tills nästa gång. Det var hans mamma som ville att vi skulle ta hand om honom så att han kom bort från sitt gamla kontaktnät, men det hjälpte tyvärr inte. Han var för skadad av sitt missbruk. Men för sina barns skull TS tycker jag du bör prova. Vad har du att förlora? Inte mer än vad du redan har. Men du har allt att vinna tillbaka, speciellt dina barn!

• Anonym (Mormor till 2)
    YummyMami skrev 2012-10-14 18:05:24 följande:

Så med andra ord söker du vägar ut så att du kan slippa sluta använda detta medel. Nu har en otrevlig människa svarat *buhuu jag ska fortsätta knarka* Människor vilka öppnar sina hem till dem med problem som mina vill bara ha pengar *BUHUU jag ska absolut fortsätta knarka*  Det finns folk vilka missbrukar alkohol, det är även receptfritt. Så det kan absolut inte vara någon fara att missbruka det då.  Nej, ha lite mer respekt åt dem vilka öppnar sina hem till främlingar med problem. Söker du fel i dem så är det bara ditt beroende som talar och försöker få dig att förstå att beroendet är bättre än människorna vilka hjälper.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MEN DU VERKAR JU INTE RIKTIGT KLOK YUMMI MUMMI!!!Tyst

Varför svarar du med ett sådant dåligt intellekt och noll empati för människor som kämpar så? Vad ger dig rätt att klanka på människor som av hela sitt hjärta vill ha hjälp? Vet du vad som gjort varför de börjat missbruka? Synden straffar sig det vet du väl! Du sitter här o e kaxig mot TS som för mig verkar vara en mycket klok medmänniska och en omhändertagande Mamma. Får vibbar att du är inte en sådan själv precis. Usch vad trött och lessen jag blir på sådana som dig. TS skriver här för att lite tips och råd om sådant hon inte vet hur det fungerar och det trodde jag man som vuxen kan göra här utan påhopp! Jag hade med hjärta och själ öppnat mitt eget hem för att hjälpa människor som verkligen vill ut detta rena "helvete" !Ursäkta språkvalet. All heder till dig kära TS och jag önskar dig all lycka till och hoppas på att allt går bra!!!Solig

Massor av kärlek och styrkekramisar från mig till dig och ber för dig, att du snart får krama om dina småttingar för en Mamma är ALLTID   en Mamma!Hjärta      
  • Anonym (Mormor till 2)
    Marlean skrev 2013-10-13 02:47:17 följande:
    Dels gäller det inte mycket pengar och dels är det ingen dans på rosor att ha en missbrukare i sitt hem. Vi var familjehem åt en vuxen alkoholiserad man när jag var yngre. Han drack min fars after shave, stal, rymde, men var sedan hur go och glad som helst, tills nästa gång. Det var hans mamma som ville att vi skulle ta hand om honom så att han kom bort från sitt gamla kontaktnät, men det hjälpte tyvärr inte. Han var för skadad av sitt missbruk. Men för sina barns skull TS tycker jag du bör prova. Vad har du att förlora? Inte mer än vad du redan har. Men du har allt att vinna tillbaka, speciellt dina barn!

Men jämför du på fullt allvar ALLA med den missbrukare som fanns hos er? Alla är vi olika och alla har vi lika värde och alla är värda en Chans!Gråter
  • Marlean
    Anonym (Mormor till 2) skrev 2013-10-13 23:02:52 följande:

Men jämför du på fullt allvar ALLA med den missbrukare som fanns hos er? Alla är vi olika och alla har vi lika värde och alla är värda en Chans!Gråter

Nej men baserat på hans upplevelser (trots att det inte gick bra i slutändan) tycker jag fler borde prova att bli familjehemsplacerade. Jag har inte sagt att missbrukare inte är olika eller inte har lika värde, vart läste du det någonstans?

Ännu en gång: TS vad har du att förlora? Gör det!  
  • YummyMami
    Anonym (Mormor till 2) skrev 2013-10-13 22:59:20 följande:
    Så med andra ord söker du vägar ut så att du kan slippa sluta använda detta medel. Nu har en otrevlig människa svarat *buhuu jag ska fortsätta knarka* Människor vilka öppnar sina hem till dem med problem som mina vill bara ha pengar *BUHUU jag ska absolut fortsätta knarka*  Det finns folk vilka missbrukar alkohol, det är även receptfritt. Så det kan absolut inte vara någon fara att missbruka det då.  Nej, ha lite mer respekt åt dem vilka öppnar sina hem till främlingar med problem. Söker du fel i dem så är det bara ditt beroende som talar och försöker få dig att förstå att beroendet är bättre än människorna vilka hjälper.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MEN DU VERKAR JU INTE RIKTIGT KLOK YUMMI MUMMI!!!

Varför svarar du med ett sådant dåligt intellekt och noll empati för människor som kämpar så? Vad ger dig rätt att klanka på människor som av hela sitt hjärta vill ha hjälp? Vet du vad som gjort varför de börjat missbruka? Synden straffar sig det vet du väl! Du sitter här o e kaxig mot TS som för mig verkar vara en mycket klok medmänniska och en omhändertagande Mamma. Får vibbar att du är inte en sådan själv precis. Usch vad trött och lessen jag blir på sådana som dig. TS skriver här för att lite tips och råd om sådant hon inte vet hur det fungerar och det trodde jag man som vuxen kan göra här utan påhopp! Jag hade med hjärta och själ öppnat mitt eget hem för att hjälpa människor som verkligen vill ut detta rena "helvete" !Ursäkta språkvalet. All heder till dig kära TS och jag önskar dig all lycka till och hoppas på att allt går bra!!!

Massor av kärlek och styrkekramisar från mig till dig och ber för dig, att du snart får krama om dina småttingar för en Mamma är ALLTID   en Mamma!      

Kanske det inte framgick men jag tror faktiskt att folk vilka öppnar sina hem till tex knarkare gör det inte pga att de vill tjäna pengar på dem utan pga de har stort hjärta. Och nej, jag har inte det. Är uppvuxen bland sånt så nej. Jag håller mig och mina barn långt bort från sånt. Om det gör mig till sämre människa så må det då vara så.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (Mormor till 2)
    Kanske det inte framgick men jag tror faktiskt att folk vilka öppnar sina hem till tex knarkare gör det inte pga att de vill tjäna pengar på dem utan pga de har stort hjärta. Och nej, jag har inte det. Är uppvuxen bland sånt så nej. Jag håller mig och mina barn långt bort från sånt. Om det gör mig till sämre människa så må det då vara så.

Så svarar du Yummi mummi!

Om du har levt med människor som tar droger eller nyttjar alkohol, så borde väl du om nån inte vara så snabb att dömma! DU DRAR JU ALLA ÖVER EN KAM - VARFÖR?     

Alla behöver ju inte vara sådana som du beskriver missbrukare det finns ju faktiskt människor som testat pga svårigheter hemma m.m. och sedan har svårt att ta sig ur eller hur? Nu har du haft otur men, det finns en del som egentligen inte ville hamna där men har gjort pga. en orsak och inte orkar eller vill fortsätta med det. Då får man ju utgå från att den som önskar bli drogfri vill det  och menar det. Jag får en magkänsla att TS vill det! Så varför då göra saken värre med att  trycka ner någon det förstår jag inte vitsen med faktiskt!  

ett gott råd spelar ingen roll hur mycket du skyddar dina barn världen e inte snäll tyvärr men önskar dig lycka tillFlört   
  • YummyMami
    Anonym (Mormor till 2) skrev 2013-10-14 15:51:13 följande:

Så svarar du Yummi mummi!

Om du har levt med människor som tar droger eller nyttjar alkohol, så borde väl du om nån inte vara så snabb att dömma! DU DRAR JU ALLA ÖVER EN KAM - VARFÖR?     

Alla behöver ju inte vara sådana som du beskriver missbrukare det finns ju faktiskt människor som testat pga svårigheter hemma m.m. och sedan har svårt att ta sig ur eller hur? Nu har du haft otur men, det finns en del som egentligen inte ville hamna där men har gjort pga. en orsak och inte orkar eller vill fortsätta med det. Då får man ju utgå från att den som önskar bli drogfri vill det  och menar det. Jag får en magkänsla att TS vill det! Så varför då göra saken värre med att  trycka ner någon det förstår jag inte vitsen med faktiskt!  

ett gott råd spelar ingen roll hur mycket du skyddar dina barn världen e inte snäll tyvärr men önskar dig lycka till   

Alla kan inte vara fullfjädrade medberoende personer.

Jag är fullt medveten om att världen är inte god, därför får mitt hem vara fristad från alkoholism, drogmissbruk, våld och hot av olika slag. Bara för att världen ser ut på visst sätt så behöver man inte ta det in i sitt hem.

Jag svarade henne bara att de vilka tar hem knarkare som familjehem lär inte ta dem för pengar, eftersom de lär inte få saftigt betalt utan de gör nog det av att de har stor hjärta. Och det fick ts att fundera om hon egentligen ille till familjehem? Så jag blev sne på henne, hon föredrog ju knark före människor med stor hjärta vilka öppnar sitt hem till tex henne.

Men desto mer det hålls på och skrivs här så misstänker jag att det är av dumhet de öppnar sitt hem..
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • missbrukare

Yummimami eller vad du kallade dig. Du är en sån där okunnig rädd hemsk människa som förstör världen genom ditt tyck och onda tänk.. Kan ingenting 8/10 MISSBRUKARE LIDER AV DJUPA PSYKISKA PROBLEM, DEPPRESSIONER, saker du i ditt skyddade lilla liv aldrig sett förutom på film. Hade en styvfarsa som var nykterist.. han torterade mig i 15år och drogerna var det ända som fick smärtan att försvinna lite. Min riktiga far en missbrukare som inte fick träffa mig då han rökte hasch och en bitter mor som blev dumpad var med i bilden. Iaf han var en fin människa vilket dom flesta missbrukare är. Propagandan som sverige/usa drivit sen 50år är ett brott mot männskliga rättigheter enligt FN kommissionen, kofi anhan bla ned där eller hur han stavar. Dom vädjar fortfarande till sverige eftersom sverige förutom ryssland kanske är det värsta landet att vara missbrukare i. Du ditt svin förstör människors liv som du säkert hela ditt liv snackat goja hemma i skyddet. Missbrukare är människor med och människor som lidit. Fy fan mår illa av din okunskap och för mig skulle du få stryk tills du lärde dig lite vett om vi haft sånt. Onda onda skäms skäms men du är ett dumt offer för apparaten fattar ni inte att det är inte droger som är en ond ande utan samhället såna som du som är onda. Allt ska vara jämnställt, tiggarna ska ha hus, hen ska det vara, kvinnor ska ha allt ja det är bra men vi missbrukare ska fan dö. Sverige dödade 584missbrukare förra året med sin politik. Holland under 100. Nä usch trodde såna som du iaf tänkte sig för innan dom tänkte då dom har så lågt iq. Satkärring hoppas du råkar ut för nåt en dag så du får känna äkta smärta pissmänniska

Svar på tråden Familjehem för vuxna? berätta mer för mig..