• Handyman84

Placera barnet på internat - ja eller nej?

Min lilltjej började skolan i höstas (vanlig kommunal) och jag måste säga att som jag minns det var det bättre förut, även om man själv knappast var någon mönsterelev ;). Men nu verkar lärarna knappt bry sig, inte ens om det minsta! Seriöst orolig för hur det kommer att bli längre fram.

Läste om Gränna Internat och funderar seriöst på om det kan vara ett alternativ i framtiden. Tillhör visserligen inte finklassen med trodde det skulle kosta mer än det gör?!

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/728157-hemma-hos-grennaskolan-riksinternat

Någon vanlig vettig som har erfarenhet av internatskolor i Sverige?

• Svar på tråden Placera barnet på internat - ja eller nej?
  • Adonis
    Lady95 skrev 2012-10-14 19:04:29 följande:
    PLACERA BARNET PÅ INTERNET JAAAAA

SÅÅ ALLA GUBBAR KAN RUNKA GOTT ÅT DOM PÅ ANDRA SIDOR

FYFFAN FÖR ER CÄÖKLIGA MÄNNISKOR SOM UTNYTTJAR ERA STACKARS BARN MÅ GUD VÅLDTA ER HATARE RRER SÅ JÄVLKAK GSHAF AHF AHFUAYFHUASFHUAFHUAFHUASHFASUFGHAUFSIUHVYKJTCDTRVBINOMPÄ,OUÖNTTBIYNOPÄÖOUBKT,RYJTKUBILPMÄ,LUNKJYRHTE4Y5RTDFCÖĨ

+ÖP8,-ÖÄP89GKNJKIUGYTFYVHBNJKPOÄIÖULJGKOIUHOUJOP08UY7IOPŨ0UY876GTFGCHVJIOUY87G 

Mår du riktigt bra?
  • pigglet

Vi har valt en friskola.
    Men att "skicka iväg" mina barn - det skulle jag ha väldigt svårt att göra. Jag vill ha dem hemma, jag vill vara med dem, jag vill uppfostra dem, leva med dem.

Ibland har föräldrar "inget val". Tex att de måste låta barnet gå i skola för döva, fast skolan ligger 50 mil bort. Det kanske inte är rimligt att slita upp hela familjen osv. Så jag skulle inte säga "aldrig", man gör det som är bäst för sitt barn. Jag tycker synd om de föräldrar som tvingas fatta ett sådant tufft beslut.  

• GrodanHopp

Har vänner som bott på internat, både "vanliga" och finare. Gemensamt för samtliga är att alkohol, och även droger, har FLÖDAT! Visst finns det vuxna som ska ha koll, och perioder även hade det, men oftast var det inga problem att smita in till stan, supa, röka osv. Sen är det ju självklart så att det är långt ifrån alla som missköter sig, men det finns där rakt under näsan....

• Lavish

Frågan är väl vilken garanti du har att det faktiskt är bättre där, och hur du ska kunna kontrollera det när du träffar barnet mer sällan?

• Handyman84
    Adonis skrev 2012-10-14 19:18:50 följande:
    Som svar på frågan. Spontant skulle jag säga nej. Är den kommunala skolan dålig så visst privatskola känns inte alls främmande. Men att skicka iväg barnen att bo någon annanstans än hemma känns orimligt. Jag vill uppfostra mina barn hemma inte att någon gårdstomte eller äldre elever ska stå för den biten.
    Privatskola känns som ett bra alternativ. Håller med om att det känns kallt at skicka i väg henne och som sagt, då har man ju ännu mindre koll.

Bästa vore väl om kommunala skolan kunde skärpa till sig, men det lär ju knappast ske med den här regeringen. 
  • Duckan

De få jag känner som har barnen på privat skola säger att det är skillnad. Vi hoppas få in dottern på en till nästa höst.

• Analoga

Får dåliga vibbar bara jag hör ordet internat. För jag förmodar att du menar internat och inte friskola? För det är ju väsentlig skillnad....  Jag tycker internat verkar vara skitläskiga rent ut sagt...

• Handyman84
    Analoga skrev 2012-10-21 18:11:26 följande:
    Får dåliga vibbar bara jag hör ordet internat. För jag förmodar att du menar internat och inte friskola? För det är ju väsentlig skillnad....  Jag tycker internat verkar vara skitläskiga rent ut sagt...
    Menar internat. Friskolor är ju mer vardag. Men jag håller med. Blir läskigt på något vis och det verkar ju bara vara mer och mer skit som kommer fram.
  • Anne69

Jag skulle aldrig vilja skicka iväg mitt barn. Vi har valt att ha barn och vill vara tillsammans som familj. Om utbildningen inte är tillräckligt bra får man överväga att flytta eller ordna med stödundervisning.

• Handyman84
    Anne69 skrev 2012-10-25 15:23:01 följande:
    Jag skulle aldrig vilja skicka iväg mitt barn. Vi har valt att ha barn och vill vara tillsammans som familj. Om utbildningen inte är tillräckligt bra får man överväga att flytta eller ordna med stödundervisning.
    Det är sant. Även om man på Grenna menar att det är familjärt och bra så blir det ju aldrig som i ett riktigt hem.

förresten tycker jag eleverna verkar för bra för att vara sanna. 

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/728157-hemma-hos-grennaskolan-riksinternat 
  • cosinus

Det går ju även att kolla upp andra kommunala skolor om det finns några i närheten med bra rytkte.

Har 2 barn i vanlig kommunal skola och är inte alls främmande för friskolor (det blir det troligtvis till högstadiet) men än så länge funkar den kommunala skolan barnen går i jättebra.

• Stjärnfall76

Jag skulle aldrig vilja att någon annan uppfostrade mina barn, jag vill bo med dem, det är därför jag skaffat dem...

men jag håller med dig om skolan, nåvån är orimligt låg. Kolla om det finns någon bra privatskola i närheten.

Vi har ingen som ligger lämpligt nära och vi har flera barn, så våra får gå på den kommunala. Men jag köper egna skolböcker som barnen också jobbar i hemma.
    Vår regel är att inget dataspelande innan man gjort sitt jobb, och 25 jobb på en månad leder till en belöning. Fungerar jättebra, och nu har tom vår 4åring lärt sig läsa  

• Ounn

Min dotter ska välja gymnasium nästa år och har börjat prata om att börja på internat. Hon har vänner som går där sedan tidigare och är rätt införstådd med allt vad det innebär. Jag är väl inte överförtjust men om det är hennes vilja kommer vi låta henne få som hon vill i detta fallet. Även om jag hellre hade sett henne gå på ex. VRG..

Svar på tråden Placera barnet på internat - ja eller nej?