Pallas skrev 2013-01-07 13:50:15 följande:
Åh vad kul att det finns fler träningssugna! Kaninen tycker det är jättekul och nu kan han hoppa serier med hinder och genom armarna om man sätter dem som en ring.
Det är inte svårt alls och jag tror inte att det någonsin är försent att börja. Jag provade ju på min häst och hin är 11 år. Min kanin blir två år till sommaren.
Jag köpte ett litet häfte som heter "
Delfinträning för din häst", som jag har utgått ifrån. Det gäller att haja inlärningsmekanismen bakom träningen, annars är det lätt att köra fast. Det första man gör är att lära djuret att klickljudet betyder godis. Jag lärde in det med hjälp av en spännande golfboll, så här ungefär: lade bollen framför kaninen, gav kommandot "bollen" och när han tittade mot bollen fick han godis. Mycket snart började han putta på bollen med nosen och då fick han klick och godis för det. Min kanin är en tunnis och därför tränar vi med favoriten cornflakes som belöning. Har man en tjockiskanin kanske man ska välja ett mindre energirikt snacks, tex gurkbitar eller nåt som kaninen gillar.
Ah, vilket bra tips för att börja! Tack så mycket! Skall hem och påbörja det här idag och se hur det går! Och köpa hem boken, den verkade jättebra, även om den från början är avsedd för häst
Vad roligt att det funkar på så pass gamla kaniner ändå! Min ena är 5 månader och den andra 10 och jag började bli orolig för att 10månaderskaninen blivit för gammal men det är han ju inte då