• ALLIEVERDO

när vände ni bilbaRnstolen?

Hej, vår dotter är två och sitter i bak med bilstolen bakåtvänd. Men när kan man ändra den? Blir ju tajt med fötterna mot sätet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 15:43
    Är det någon som snabbt kan svara på om det är x antal år och vad x antal år är man bör använda en bilbarnstol? just nu har min 2åring min 7åriga systers gamla stol. men vi har en nyfödd nu så måste ändå köpa en ny och funderar då på two-way.

MEN den andra kanske inte bör användas längre ändå? kanske bör köpa två nya?

• Svar på tråden när vände ni bilbaRnstolen?
  • JanaLiiN

Inte innan fyra år, gärna bakåtvänt till ungen är fem.

• FOA

Jättebra men jag fattar inte hur andra 4åringar får plats. Mellanbarnet är snart 3år (stor för sin ålder) och sitter trångt.

• pigglet

Sonen fyller 6 år i januari, sitter bakåtvänd än.

Man bör absolut inte vända innan 4 år, eftersom barnets nacka är för svag för att klara en kraftig inbromsning/kollision. Barnet bryter nacken alltså. Se filmer på youtube.
    Bakåtvänt har de 5 gånger så stor chans att överleva!! 

Blir det för trångt för benen kan man prova en annan placering i bilen, eller en annan stol. Olika stolar ger olika benutrymme i olika bilar. Och så får man tänka att barn ofta siter på de mest underliga sätt när de leker tex, de är vigare än oss vuxna.    

• JanaLiiN

Hellre trångt om benen än död eller allvarligt skadad.

• belnea721

Är benutrymmet för litet så knäcks båda lårbenshalsarna på barnet meeen dom överlever ju

• niky40
    FOA skrev 2012-10-13 21:52:37 följande:
    Jättebra men jag fattar inte hur andra 4åringar får plats. Mellanbarnet är snart 3år (stor för sin ålder) och sitter trångt.

Vilken stol har ni?
  • Lena

Dottern är 4.5 och stor 108cm och 22kg och stolen är inte urvuxen än och hon kommer slå i viktgränsen innan hon blir för lång.

Svar på tråden när vände ni bilbaRnstolen?