• Linda Lights

Låter mina döttrar röka hemma

Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. Båda får röka hemma (ibland tillsammans med mig som också röker). Jag köper aldrig cigg åt dem, men tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

• Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma
  • läkarstudent

Ja det tycker jag absolut. Om mitt barn skulle börja röka så skulle jag aldrig låta honom göra det i min närhet. Dels för att jag tydligt vill visa min ståndpunkt, och dels för att det faktiskt kan förhindra att han utvecklar ett beroende och skadas av cigaretterna om tiden då han har möjlighet att röka begränsas.

Bra i alla fall att du inte köper ut cigaretter åt dem

• Jessie75

Jag har en dotter som är 15 och som rökt sedan hon var 13. Hon får absolut inte röka hemma och trots att hon rökt i nästan 2 år har jag aldrig sett henne röka. Om ett par veckor ska vi åka på semester i Egypten och hon har frågat om hon får röka när hon är tillsammans med oss då. Vi har sagt nej då vi inte tycker att man ska på något sätt underätta för någon under 18 att röka. Jag kan tillägga att jag själv är (sparsam) rökare så jag förstår beroendeaspekten. Fast om du vant dina döttrar med att röka hemma är det säkert svårt att ändra reglerna nu.

• PetraL

Jag har alltid fått röka hemma . Nu har jag precis fått barn så lagt av men jag kommer antagligen inte låta honom röka hemma sen om han får för sig att börja om MÅNGA år :P 
    Faktiskt så underlättade det bara för en och hjälpte än att utveckla ett beroende , visst hade jag fått de endå men då hade jag antagligen inte rök ca ett paket om dagen :P
    Men det är dina barn och du gör som du vill men tänk på alla skador rökning faktiskt ger er :/ 

• AnnaBellaKarin

Jag har själv en dotter som är 16 år som röker. Jag brottas med problemet hur jag ska få henne att sluta och du verkar ha accepterat att dina tjejer röker. Hur tänker du egentligen kring detta?

• Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 00:46:40 följande:
    Jag har alltid fått röka hemma . Nu har jag precis fått barn så lagt av men jag kommer antagligen inte låta honom röka hemma sen om han får för sig att börja om MÅNGA år :P 
    Faktiskt så underlättade det bara för en och hjälpte än att utveckla ett beroende , visst hade jag fått de endå men då hade jag antagligen inte rök ca ett paket om dagen :P
    Men det är dina barn och du gör som du vill men tänk på alla skador rökning faktiskt ger er :/ 
    Hur gammal var du när du började? Vet du varför du fick röka hemma? Du tror alltså att du rökte mer än om du tvingats smyga... jag har ju tänkt som så att det blir så löjligt om tjejerna ska smyga om jag ändå vet. Fast jag tänker säkert korkat...
  • PetraL
    Linda Lights skrev 2012-10-13 01:02:56 följande:
    Hur gammal var du när du började? Vet du varför du fick röka hemma? Du tror alltså att du rökte mer än om du tvingats smyga... jag har ju tänkt som så att det blir så löjligt om tjejerna ska smyga om jag ändå vet. Fast jag tänker säkert korkat...
    Jag va 11 år när jag började och slutade när jag blev gravid (18 år ) För att min mamma helt enkelt gav upp , fick börja röka hemma när jag va 12 då jag fick min tonårsrevolt . Första året jag rökte gick de kanske 2 - 3 paket i veckan , när jag fick röka hemma gick det minst ett paket om dagen så tror verkligen man röker mindre om man inte får röka hemma :P Håller med dig om att de är lite löjligt och det kommer antagligen dina tjejer också tycka men försök att tänka på att det är för deras hälsas skull (A) 
  • KristenTjej84

Jo, jag tror ni skulle alla må bättre av att sluta, tillsammans och spara pengarna som går åt ciggen till en Thailands resa eller något. Om ni kämpar tillsammans så klarar ni säkert det.
    Jag skulle bli riktigt arg om en av mina barn började röka, skulle göra mitt bästa för att de skulle sluta, då vi har genetiska tendenser till hjärt & kärlsjukdomar samt cancer.

• Linda Lights
    PetraL skrev 2012-10-13 01:08:44 följande:
    Jag va 11 år när jag började och slutade när jag blev gravid (18 år ) För att min mamma helt enkelt gav upp , fick börja röka hemma när jag va 12 då jag fick min tonårsrevolt . Första året jag rökte gick de kanske 2 - 3 paket i veckan , när jag fick röka hemma gick det minst ett paket om dagen så tror verkligen man röker mindre om man inte får röka hemma :P Håller med dig om att de är lite löjligt och det kommer antagligen dina tjejer också tycka men försök att tänka på att det är för deras hälsas skull (A) 
    Oj! Det var tidigt. Jo, jag förstår att de röker mer om de får röka hemma. Men sen kommer jag till nästa dilemma. Om ett år fyller den äldsta dottern18 och då kan jag knappast hindra henne. Hur gör jag med yngsta dottern då? Och en fråga till. Vad händer om jag helt plötsligt förbjuder dem att röka hemma nu efter att de fått en längre tid? Struntar de i mina förmaningar eller kommer de att respektera dem? Svårt för dig/er att veta förstås... annars håller jag med om att hälsan är viktigast och ett bra argument.
Svar på tråden Låter mina döttrar röka hemma