• Jossofräs

Han fyller snart 2 och kan bara 7 'ord'

Min son är nästan två år men kan bara sju 'ord'. Hej Nej Mmm (istället för ja) Mamma Pappa Tack Namnam I övrigt heter allting Ká eller Káká i olika tonarter. Jag börjar oroa min. Min dotter var en pratkvarn vid den här åldern och kunde säga vissa meningar.

• Svar på tråden Han fyller snart 2 och kan bara 7 'ord'
  • Kaffegalningen

Min som var så ett par månader innan två, sedan på en månad gick han från det till tre-femordsmenigar! Han hade laddat på sig allt i det tystat och skaffat ett stort passivt ordförråd, sedan började han använda det då han var redo och hoppade över flera steg.

De är så olika de små liven

• Snäckan84

Våren ena son har precis passerat 2 år och han kan max 5 ord! Hans storebror därimot babblade på som bara den när han va 2. Det är så olika d kommer när d kommer

• A79

Min son sa inte ett ord innan han fyllde 2!
    Men plötsligt hände det!
    När han fyllde 2 började han prata & fick till orden rätt också! 
    Som Kaffegalningen säger.. de är så olika d små liven! Glad 

• I969

Vad räknar ni som ord? När vi var på 1.5-årskollen så tyckte jag att vår lille kunde typ 3 ord, men på BVC fick de snabbt ihop det till 10 för de räknade alla härmljud som mu å bä och de var helt nöjda med det!

• sweasmamma

Min dotter pratade i meningar när hon va 1!! hon va sjukt tidig MEN grannens tös är 2 och kan bara 3 ord, allt annat pratas ut i frustration , det är sååå olika, det kommer =)

• Paisley

Du ska inte oroa dig över talet utan att ha tittat på hur kommunikationen är. Hur är det ögonkontakt, gester och samspel? En äkta språkstörning, om det nu skulle röra sig om det, kommer sällan ensam.

Det vanliga är att barn har ett ord förutom mamma och pappa vid 12 månader, 8-10 ord vid 18 månader och talar i 2 ordsmeningar vid 2 år. Men det är ingen fara om man är lite sen så länge det andra är okej. Man ska även utesluta att det inte är något problem med hörseln.

Detaljerna är helheten
  • glassen

Min son kunde också bara några ord när han fyllde två. Fast han förstod precis allt man sade. Efter 2, 5år exploderade hans språkutveckling och han gick från 2 ordsmeningar till 7-ordsmeningar på ett par månader.
    Min dotter har däremort haft ett jättebra ordförråd och pratat långa meningar långt innan 2-årsdagen så barn är verkligen olika.

• k girl

Då ska jag vara käringen mot strömmen. Min son hade fler ord, men när han var 2,5 och inte talade i tvåordsmeningar bad vi om logopedremiss. Han har inga problem med samtal (ögonkontakt, turtagning etc) och inte heller språkförståelse - tyckte vi. Vi fick logopedtid när han var två år och sju månader. Hennes bedömning var att han t ex hade problem med sådant han borde kunna vid den åldern (kategorisering till exempel). 

Nu går vi på behandling hos logoped och han har tagit jättekliv framåt. De säger att det är ovanligt att man kommer så tidigt till logoped, men tycker också att det är väldigt bra. Sonen har en konstaterad språkförsening och huruvida han är spåkstörd eller ej får visa sig med tiden. Jag är bara glad att vi fått hjälp när vi fått hjälp, för han halkade helt klart efter i utvecklingen sedan han blev två - och det är jobbigare att ta igen ett försprång på 1-2 år än ett halvår.

Därmed inte sagt att du behöver oroa dig - men be om remiss till logoped. De kan göra en bedömning, kolla om han har fysiska hinder som gör att det är svårt att prata, och hjälpa er på sådant ni borde träna på eller tänka på i kommunikationen med honom. En sak vi fastnat i, var t ex att ställa ja och nej-frågor. Sedan vi slutade med det och började ställa frågor han kan svara på - på sitt sätt - har hans berättarvilja ökat enormt.  

• Tramses

Min son kunde bara ett litet fåtal ord när han fyllde två. Nu, tre månader senare har det bara exploderat och han pratar massor! Jätteroligt och det bara lossnade helt plötsligt. Jämför inte med andra. Barn fokuserar på olika saker och just nu tycker väl inte din son att det är så viktigt att prata. Det kommer.

Svar på tråden Han fyller snart 2 och kan bara 7 'ord'