• Sussan51

Helt provisionsbaserad lön

Hej!

Jag arbetar som fastighetsmäklare och jag och min sambo väntar barn till i mitten av maj nästa år.

Jag undrar om någon vet hur försäkringskassan tänker gällande SGI i ett sådant här fall. Kan för det första säga att generellt sätt så tjänar jag betydligt mer under sommarhalvåret än vinterhalvåret så jag hoppas innerligt inte att man inte ska räkna de sex månaderna innan BF för då känner jag mig ganska körd. För jag har redan nu problem med ordentligt illamående och är inge pigg alls, känner redan nu att det påverkar mitt jobb. För hos oss gäller det ju alltid att vara på topp för att få in nya objekt. Nu hoppas jag givetvis att jag kommer känna mig piggare snart igen men man vet ju aldrig. 

Går det inte att de bara kollar deklarationen för detta år (för då kanske jag i alla fall får en jämnare, även om jag mår dåligt nu) eller blir det de senaste året innan BF maj-maj (för risken är ju att jag senvintern/våren inte kan orka arbeta på samma sätt.) Blir lite orolig eftersom jag tror inte, om det är som nu, att jag kommer kunna arbeta lika mycket som jag gjort till för en månad sedan, vilket då blir mindre lön och SGI mindre.

Någon som varit i samma sits? Hur funkade det för dig?

Kan säga att jag ringde försäkringskassan idag men hon kunde fasen inte säga så mycket vettigt utan att man får kolla på just mitt fall men hon kunde inte säga hur man kollar eller hur man bedömer osv.. 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Helt provisionsbaserad lön
  • L i n n

På mig, när det gällde provisionsdelen, tog de de senaste sex månaderna bakåt och räknade ut ett snitt.

Svar på tråden Helt provisionsbaserad lön