• 4ever

Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?

Hej! Någon erfaren som är gravid/fått barn efter flera MF i rad, behöver era råd! Vad finns att göra? Vad kan vara fel? Vilka undersökningar ska man be om att göra? Finns det mediciner? :( kan det orsakas av underliggande sjukdomar? (Läst lite om sköldkörtel, immunförsvar men har aldrig riktigt fattat vad det innebär) har fått två tidiga MF efter varandra(de två gånger jag har varit gravid någonsin), har hört att man måste få MF 3 gånger innan man utreder det? Måste man verkligen vänta tills man får ett tredje MF? :( fick mitt andra MF nu i helgen och har inte pratat med kliniken än om hur vi vill gå vidare. Jag vet bara att jag vill ha lite kött på benen innan jag pratar med dom. Det verkar ju som att jag inte har svårt att bli gravid, utan att det svåra är just behålla det. Jag tror chansen inte är så stor att ha otur två gånger i rad men visst kan det vara så. Men jag vill inte riskera ett tredje MF :( det tar både på tid och psyke. Jag går privat på en ivf klinik, har PCO och är 25. Första gången (2dagars odlat, färskförsök) fick jag bara svaga positiva graviditetstest, dom ökade men väldigt onormalt sakta. I v6+3 fick jag MF. Tog progesteron vagitorier i 3 veckor efter ÄP. Andra gången (5dagars odlat, FET) fick jag starka positiva graviditetstest som ökade i styrka normalt, men fick MF i v4+4. Tog progesteron vagitorier + Femanest (östrogen som gör slemhinnan i livmodern tjock) 3 gånger per dag. Så för min del känns ju det rätt så... Hopplöst för man tänker att man ändå har ätit mediciner för att motverka det, och ändå så händer det... Hoppas det finns någon därute som kan dela med sig av sina erfarenheter! Skulle vara jätte jätte TACKSAM!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54

Sorry! Såg nu att radbrytningen inte fungerade! Skriver från en ipad.

• Svar på tråden Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?
  • Hjärtefröjd

Jag och min man är oförklarligt barnlösa med ett mängd inseminationer, sex IVF:er och tre MF i bagaget.

Efter senaste IVF:en i våras bestämde vi oss för att åka till Aten för att göra en immunologisk utredning/behandling. Samma månad blev vi gravida naturligt och är nu i vecka 19.

• 4ever

Oh! GRATTIS! :)
    Vad innebär en immunologisk utredning/behandling? Vilket fel kan man hitta?
    Hur kom ni i kontakt med klinik i Aten? Är det dyrt?

Tack för svar och Grattis igen!

• che71

Hej!
    Beklagar dina missfall.

Vi har haft 3 missfall på 2 år. (i v6, v11 o v9)
    Men tyvärr gör de ingen missfallsutredning förrän 3 konstaterade missfall (tur att jag hade varit på tidiga VUL o åkte in ganska akut vid alla tillfällen så det finns i journaler)
    Jag frågade extra om utredning pga min ålder o att det tog 1 år att bli gravid efter första missfallet, men inte.Obestämd
    Det känns som slösad tid  o onödigt lidande!

Nu fick vi missfall igen i somras o äntligen togs det prover.
    Jag har tydligen APC resistens, en ökad benägenhet att bilda blodproppar, så nästa gång (hoppas snart) ska jag få blodförtunnande sprutor att ta varje dag från ca v 6.
    Hoppas det kan hjälpa oss!!

• che71
    gravid 1-2 veckor" på digitaltestet idag

enligt egen beräkning v 4+2

PlusCoolGladSkålGravid
    Nu ska det gå vägen, 4:e gången gillt!!!
  • sommarblomman81

Hej!
    Det låter som om du å jag har ungefär samma bekymmer. Jag har oxå PCO. Har blivit Gravid 4ggr genom ivf. Första gången missfall i vecka 20 och sedan 3st innan vecka 6. Det känns helt omöjligt att det någon gång ska fungera för oss. Men eftersom vi lyckas bli gravida så ger vi inte upp. Nu är vi igång med ett nytt försök! Enligt läkarna så finns det inget som visar på att vi skulle ha någon ökad risk för missfall mer än att jag är lite överviktig. Och då har de gjort en missfallsutredning på oss. Så de säger bara att vi ska fortsätta försöka. Vi har fått tillbaka ett ägg vid 6 tillfällen under ungefär 2 år. Det tar på krafterna och hoppet hela tiden. Så frågan är ju hur länge man ska orka leva så här.

• 4ever

Che71 grattis :)

Sommarblomman81
    Uch beklagar allt det där :(
    Hur går en missfallsutredning till? Vilka prover tas? Har du testat blodförtunnande?
    Jag förstår vad du menar, det är extremt jobbigt att gå igenom allt det! Även om jag bara hållit på med ivf sen i maj, så känner man sig utmattad...
    Jag pratade med en sköterska idag o hon sa att denna o förra grav va så kallade biokemiska graviditeter, att ägget fäster men sedan släpper... :S o de kallar inte detta för mf. Aja... Är det någon som vet mer exakt vad biokemisk grav är, o hur man "botar" det? :(

Hur går det för er? Är det någon som väntar på Äp, insättning osv?

• che71
    sommarblomman81 skrev 2012-10-13 08:46:49 följande:
    Hej!
    Det låter som om du å jag har ungefär samma bekymmer. Jag har oxå PCO. Har blivit Gravid 4ggr genom ivf. Första gången missfall i vecka 20 och sedan 3st innan vecka 6. Det känns helt omöjligt att det någon gång ska fungera för oss. Men eftersom vi lyckas bli gravida så ger vi inte upp. Nu är vi igång med ett nytt försök! Enligt läkarna så finns det inget som visar på att vi skulle ha någon ökad risk för missfall mer än att jag är lite överviktig. Och då har de gjort en missfallsutredning på oss. Så de säger bara att vi ska fortsätta försöka. Vi har fått tillbaka ett ägg vid 6 tillfällen under ungefär 2 år. Det tar på krafterna och hoppet hela tiden. Så frågan är ju hur länge man ska orka leva så här.
    Hej!
    Fy vad du har gått igenom mycket jobbigt!! IVF o så 4 missfall. Att få ett så sent missfall dessutom.
    Det är så hemskt att de aldrig vet varför man får missfall.
    Varför vissa av oss får flera o andra inga?
    Jag hoppas att ni orkar försöka igen. En dag ska det gå.
    Men det är jobbigt o man vill bara krypa ner under täcket o aldrig vakna upp just när sorgen är som störst...men sen börjar hoppet gro igen...nästa gång...snart ska vi lyckas!
    Kram
  • che71
    Har nu börjat ta sprutor själv varje kväll.
    Fragmin
    Lite jobbigt är det allt att sticka sig själv, men man vänjer sig nog.
    Hoppas det gör nytta!!Drömmer
  • che71

Jag blöder lite sen igår kväll.Gråter
    v 5+3
    Är så rädd.

• halvbonden
    che71 skrev 2012-10-21 16:00:41 följande:
    Jag blöder lite sen igår kväll.Gråter
    v 5+3
    Är så rädd.
    Stackare :(
    Väntar mig att jag också får missfall snart. Har sex st bakom mig, men har ett barn, så jag vet att det inte är omöjligt.
    Jag fick fyra missfall innan jag fick min pojke, så det kanske blir femte gången gillt för dig om det inte går nu?
    Jag är gravid nu 5+2 och alla symptom har försvunnit, vilket jag vet brukar vara ett dåligt tecken.
    Så då kommer det bli sju sammanlagt om någon vecka. Och tre st efter att jag fick min pojke.
Svar på tråden Någon med flera MF bakom sig, och är gravid/fått barn?