• Iaa2012

Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige

Hej!

Jag har träffat en kille som kommer från Grekland. Vi har varit ihop i ca 5 månader. Han har bott och arbetat i Grekland i många år men är inte Grekisk medborgare utan har ett utom europesisk medborgarskap. Jag är svensk.
    Därför tog det lite tid för mig att förstå att han har vistats i Sverige längre tid  än vad han får göra.
    Jag ville att han skulle söka om uppehållstillstånd som sambo via anknytning(mig).
    Men nu när jag vet att han har varit här illegal och jag är en laglyden person är jag orolig över hur det här ska gå till. Jag har tvekat på det och vill själv inte hamna i trubbel. 
    Skall jag göra det här så kommer jag att säga sanningen till Migrationsverket och vill absolut inte ljuga om något. Vad innebär det i så fall för min del, dels för hans del. Blir jag skyldig för något eftersom jag nu vet att han har vistats i Sverige mer än vad han får göra. Det handlar om några månader. Snälla kan någon som är expert ge mig råd. Vågar inte lyfta luren och fråga migrationsverket.

• Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige
  • Tonårsmorsan

Ursäkta men jag tror du blir utnyttjad här. Är ni verkligen sambos? Är du säker på att han verkligen älskar dig ... eller försöker han bara ragga upp en dum svensk tjej för att få uppehållstillstånd? Ursäkta om jag är lite synisk men jag har sett det på nära håll så många gånger. Väldigt många försöker ragga upp någon bara för att få uppehållstillstånd och så fort de bara kan så dumpar de sen den personen.

Alltså är ni sambos så har du viss skyldighet att försörja honom om han anger er kärlek som orsak till uppehålls tillståndet. Om ni separerar så måste ni dela hemmet lika enligt sambolagen. Har du koll på den? Hur bor ni? lägenhet, bostadsrätt osv?

Jag tror inte du kan bli anklagad för något så länge du inte ljuger för Migrationsverket... men å andra sidan kommer din vän antagligen inte så stanna om du inte gör det...

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • ummabdilleh

kommer ta lang tid for han att fa papper, OM han far det...ni ar inte gifta, du ar inte gravid..de kommer antagligen inte se erat forhallande tillrackligt starkt for lata han komma hit, och han maste aka tillbaka

• ummabdilleh

du blir inte skyldig for att han varit har illegalt..allt ansvar kommer hamna pa han, men nar du sedan blir kallad pa intervju pa migrationsverket kommer de fraga ut dig om det..det kan ta 1,5 ar for han att komma hit eller annu langre..fragan ar om du kommer orka vanta nar ni inte har sarskillt seriost mellan er

• Iaa2012

Hej!

Jag är verkligen tacksam på att era svar. Angående om han älskar mig på riktigt eller ej har jag själv frågat mig själv många gånger eftersom jag visste att det var något han döljde. Jag vet också om att många utnyttjar andra för att få uppehållstillstånd.
    Jag tror dock efter många omständigheter att han älskar mig på riktigt och det kanske är därför han har stannat här längre än det är tänkt men att han har inte sagt det til mig eftersom jag inte skulle accepterat det.
    Såhär är det... Jag hade egentligen gjort det klart för honom  att jag inbte kan bli sambo med honom och det finns andra anledningar... han ahde många chanser att hitta någon annan att utnyttja om han vile det. Men det gjorde han inte. Men visst jag kommer aldrig att veta och jag är försiktig.
    Nu blev jag lite fundersam angående försörjningsskyldigheten.
    Han har flera möjligheter att få jobb om han har uppehållstillstånd, och jag är ingen tjej som har tänkt att jag ska försörja en man inte mer än ett litet tag i så fall. Därför ringde jag migrationsverket och frågade om detta om jag har försörjningskyldighet gentemot honom om jag tar hit honom som sambo. Jag fick svar att jag inte hade det. Jag har bostadsrätt och frågade efter vad som gällde om förhållandet tar slut samt om man man måste vara registrerat som sambo. Jag tjänar mer än medel och vill inte att vi ska dela på allt om sambo förhållandet inte håller. Samt stå för kostander som kan uppstå. Jag fick också svar att han får rättigheter som vem som helst och kan söka socialbidrag m.m. Har jag fått helt fel uppgifter nu? Migrations verket vill bara ha en försäkran om att man är sambo och bry sig inte om sambolagen... men blir vi automatisk sambo enligt lagen för att vi bor ihop. Jag ahr tidigare bott ihoo med annan utan att vara registrerade sambo och har haft viss gemensam ekonomi. Blev inga problem när vi skiljdes och var i för sig ej registrerade som sambos. Tacksam för era svar :)

• Vildblomman

Registrerad som sambo? Hur menar du ? Skriven på samma adress via adressändring eller på annat sätt? Jag har själv aldrig registrerat mig som sambo, utan bara adressändring för oss båda till samma adress.

Jag är mkt skeptisk till män som vill komma till sverige via kvinnor. Kan bero på mina egna dåliga erfarenheter och dåliga erfarenheter från de jag pratade med när jag var tillsammans med en utlänning.

När din kille söker uppehållstillstånd måste han åka till sitt hemland och göra det.

• Baryk

Nej du är inte försörjningsskyldig för honom, men däremot får han inte socialbidrag om du tjänar "för mycket". Vad gäller socialbidrag för sambos så tar man med hela parets gemensamma ekonomi, så på det viset kan du indirekt behöva försörja honom.

Man registrerar sig inte som sambo, men däremot är man ju skrivna på samma adress, och det räcker för att man ska vara sambo. Om ni sen skulle bryta upp så får du behålla allt som du hade innan ni flyttade ihop, men däremot ska allt som införskaffats gemensamt under den tid ni bott ihop delas mellan er (om man inte kan bevisa att det inköpts av den ena parten och är den partens egna egendom).

• ummabdilleh

han far inget ratt till nat bidrag eller soc sa lange han inte har uppehallstillstand, sa du maste forsorja han sa lange, som jag skrev tidigare sa kan det ta extremt lang tid innan han ens far komma hit pa uppehallstillstand eftersom erat forhallande anses inte vara seriost nog, kanner folk som gift sig och hamtat sin fru, tog ett ar for frun att komma, da var de gifta, ni ar bara sambo

• Tonårsmorsan
    Baryk skrev 2012-10-11 07:01:54 följande:
    Nej du är inte försörjningsskyldig för honom, men däremot får han inte socialbidrag om du tjänar "för mycket". Vad gäller socialbidrag för sambos så tar man med hela parets gemensamma ekonomi, så på det viset kan du indirekt behöva försörja honom.
    Precis. Det var så jag menade också.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Iaa2012
    Tonårsmorsan skrev 2012-10-09 14:14:54 följande:
    Ursäkta men jag tror du blir utnyttjad här. Är ni verkligen sambos? Är du säker på att han verkligen älskar dig ... eller försöker han bara ragga upp en dum svensk tjej för att få uppehållstillstånd? Ursäkta om jag är lite synisk men jag har sett det på nära håll så många gånger. Väldigt många försöker ragga upp någon bara för att få uppehållstillstånd och så fort de bara kan så dumpar de sen den personen.

Alltså är ni sambos så har du viss skyldighet att försörja honom om han anger er kärlek som orsak till uppehålls tillståndet. Om ni separerar så måste ni dela hemmet lika enligt sambolagen. Har du koll på den? Hur bor ni? lägenhet, bostadsrätt osv?

Jag tror inte du kan bli anklagad för något så länge du inte ljuger för Migrationsverket... men å andra sidan kommer din vän antagligen inte så stanna om du inte gör det...

Hej!

Jag vet också att många blir utnytjjat och det är inte acceptabelt och jag vill verkligen inte vara med om det.

I mitt fall så tror jag inte att han är bara ute efter att utnyttja mig, kanske var det ahns första tanke mycket möjligt.
    Jag tror att han älskar mig på riktigt och man borde väl märka om det inte är äkta känslor tänker jag. Det finns ju killar som utnyttjar tjejer och låtsas att vara kär för andra orsaker men sånt vet man egentligen. Man ser signaler... Om det är lite känslor inblandat märker man det också. Eller? Undrar om det finns tjejer här som har blivit utnytjat av män på det här sättet som egentligen inners inne anade att det inte var äkta. 

Jag har inga problem att hitta en kille om det är så... men jag har haft svårt att känna äkta kärlek. Därför är jag väldigt tveksam. Sist jag kände så här var för många många år sedan. Jag tycker att det är alldeles för länge att vänta i flera år när vi bara har varit ihop i fyra månader. Jag önskar verkligen att det hade funnits ett annat sätt för oss att kunna vara ihop. Jag vill inte stoppa hans framtid heller och ville avsluta relationen efter två intensiva månader när jag fick reda på att han inte hade uppehållstillstånd. Han åkte tillbaka till sitt hemland men nu är han tillbaka igen och har inte åkt tillbaka i tid. Han kan få vilken tjej som helst, det har jag ingen tvekan om...han har nog haft chansen också. Dessutom har jag alltid sagt att jag inte kan vara sambo. Gifta sig är också alldeles för tidigt. Det gör jag inte. Men det är klart man vet aldrig 100% men i så fall måste han vara världens bästa skådespelare. Men vissa känslor kan man faktiskt inte spela eller?         
  • ummabdilleh
    Iaa2012 skrev 2012-10-11 14:40:19 följande:

Hej!

Jag vet också att många blir utnytjjat och det är inte acceptabelt och jag vill verkligen inte vara med om det.

I mitt fall så tror jag inte att han är bara ute efter att utnyttja mig, kanske var det ahns första tanke mycket möjligt.
    Jag tror att han älskar mig på riktigt och man borde väl märka om det inte är äkta känslor tänker jag. Det finns ju killar som utnyttjar tjejer och låtsas att vara kär för andra orsaker men sånt vet man egentligen. Man ser signaler... Om det är lite känslor inblandat märker man det också. Eller? Undrar om det finns tjejer här som har blivit utnytjat av män på det här sättet som egentligen inners inne anade att det inte var äkta. 

Jag har inga problem att hitta en kille om det är så... men jag har haft svårt att känna äkta kärlek. Därför är jag väldigt tveksam. Sist jag kände så här var för många många år sedan. Jag tycker att det är alldeles för länge att vänta i flera år när vi bara har varit ihop i fyra månader. Jag önskar verkligen att det hade funnits ett annat sätt för oss att kunna vara ihop. Jag vill inte stoppa hans framtid heller och ville avsluta relationen efter två intensiva månader när jag fick reda på att han inte hade uppehållstillstånd. Han åkte tillbaka till sitt hemland men nu är han tillbaka igen och har inte åkt tillbaka i tid. Han kan få vilken tjej som helst, det har jag ingen tvekan om...han har nog haft chansen också. Dessutom har jag alltid sagt att jag inte kan vara sambo. Gifta sig är också alldeles för tidigt. Det gör jag inte. Men det är klart man vet aldrig 100% men i så fall måste han vara världens bästa skådespelare. Men vissa känslor kan man faktiskt inte spela eller?         
    jo manga kan faktiskt vara bra skadespelare, sager inte att din kille ar det,,men manga skaffar till och med barn med kvinnor de inte alskar for att fa uppehallstillstand..kaner ett par sana kvinnor som det har hant, inte for vara taskig men manga av dom vager mkt mer an 100 kilo , vilket menas att killar verkligen kan latsas en hel del och gora en hel del for att overtala aven de fulaste att de alskar dom
Svar på tråden Vad händer om min kille söker uppehållstillstånd via mig om han har vistats illegalt i Sverige