• Anonym (orolig)

Gemensam vårdnad kan man hindra den andra från att hämta barnet på förskolan?

Just nu bor jag och pappan ihop men han är påväg att flytta. vi har gemensam vårdnad och jag håller på att kolla upp hur det funkar med sånt, men det mest akuta är att pappan pga. psykisk sjukdom inte kan ta barnet själv. Jag kommer ha barnet på heltid och sen ska jag följa med när barnet ska träffa pappa några timmar då och då. Vet inte om det kommer bli att någon annan följer med sen men han kommer inte ha barnet mer än några timmar.

Det jag undrar är om man kan säga till förskolan att de inte får lämna barnet till pappan om jag inte sagt att det är ok. Pappan skulle "passa" barnet 1 timme medans jag åkte och handlade igår och hans kommentar var "jag kan väl ligga kvar här?" Då låg han i sängen och kollade på film i sitt rum och tyckte inte han behövde gå upp och vara i vardagsrummet där barnet var. Barnet är 2år och väldigt allergiskt så får hen i sig endel saker så kan det bli jobbiga konsekvenser. Men pappan tyckte det räckte med att ligga i sin säng med datorn på hög ljudnivå så han inte hörde barnet. Så några längre stunder kan inte pappan ha barnet.

Men jag är orolig över att han ska använda barnet som hämnd om det blir irriterat emellan oss, och då åka och hämta utan att jag vet om det. Men eftersom vi har gemensam vårdnad så kanske det är svårt att hindra pappan.

Han fick intyg för ca 1år sedan på att han inte kan ta barnet själv utan måste ha någon med sig, var så förskolan skulle gå efter mitt schema och inte pappans tider.

Någon som vet, personalen visste inte riktigt även om de förstår situationen, ringa kan de alltid göra men om de kan vägra att lämna ut visste de inte.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad kan man hindra den andra från att hämta barnet på förskolan?
  • Ensam8101

Inte säker men jag tror tyvärr inte förskolan får hålla barnet kvar, utan måste lämna det till pappan. Jag låg i skilsmässa för några år sedan och pappan var våldsam och hotade att ta barnet utomlands. Jag var då rädd att han skulle komma till Sverige och hämta innan allt var klar med vårdnaden. Tingsrätten berättade att tyvärr så fick han göra detta så länge inte tvisten var avklarad.
    Fröknarna berättade att de kunde ta min son en sväng på förskolan samt ringa till mig gör att fördröja tiden. Men annars måste dom lämna ut barnet;(
    Lycka till

• Anonym (insatt)

Nej, varje vårdnadshavare har rätt att hämta barnet/nen ....

• plastkotte

Sök ensam vårdnad? Om pappan är psykiskt sjuk så låter det knappast vettigt att låta honom ha vårdnad om ett barn?

• Anonym (orolig)

Jag har tänkt att göra det men det verkar inte vara så lätt om han motsätter sig det trots att han inte kan ta han om barnet men han ser inte det själv utan att det är barnet som är jobbigt. 9gånger av 10 så ringer han så jg får prata med barnet i telefon när jag är borta för det är ledset. Inte så konstigt näf pappa avvisar alla försök till lek och bara säger "inte skrika, inte hoppa, inte springa" osv.

• h8him

Vill pappan ens hämta oplanerat? Jag tänker som så att om han mår så dåligt så vill han kanske inte ens ha barnet utan att det är planerat?

Varför lämnar du barnet ensam med honom om han har läkarintyg på att han inte ska ha barnet ensam när han är sjuk?

• hellokill3r

Om han nu är psykiskt sjuk till den grad att han ej ska ha barnet ensam varför lämnar du honom då med barnet? Vid gemensam vårdnad så har båda föräldrarna rätt att hämta barnet. Sök ensam vårdnad, om han är så sjuk som du säger dvs att han är oförmögen att ta hand om ett barn så kommer du få det!

• plastkotte

Precis som andra skriver så kommer du få vårdnaden om han är så sjuk som du säger.

• Anonym

Jag hade lite samma och pratade med dagis om saken. De sa att om pappan skulle komma och hämta så skulle de ringa mig och inte lämna ut dottern. De pratade med rektorn (ja, vet att det heter annat nu) och fick ok därifrån. Ev. skulle de även ringa sociala.

Barnet hade i mitt fall inte följt med pappan frivilligt och de ansåg då att de gjorde detta för barnets bästa. Nu inträffade inte detta så vi slapp det problemet men det var lugnande för mig att veta.

• Anonym (orolig)

Intyget skrevs för 1 år sedan och kortare stunder så kan han fixa det om han har en bra dag och barnet har en bra dag. Kortare stunder är 1timme när jag åker till affären för att handla tex, händer 1 gång/månad som max. Är det nattning, ge medicin, längre stund så det måste bytas blöjor så fixar han inte det. Inte heller om de är ute så de måste vara inne men pappan går inte ut, enda gången var när jag låg och kräktes och han gick för att hämta på förskolan.

Så kortare stunder har vi blivit tillsagda att vi ska träna och testa men då måste jag förbereda lekar, plocka fram leksaker, mellanmål osv.

Just nu lär han inte gå och hämta men han får konstig energi när han blir arg och förbannad då gör han saker han inte gör annars. Inte våld och så utan han börjar göra saker istället för att sitta på sin rumpa och glo på tv. Många gånger handlar det om att göra livet surt för andra.

Vill inte dra igång en process nu utan tar det försikigt så kanske det går att undvika konflikt, om han visar att han inte är så intressead av barnet när han flyttat och dessutom då inte kan ta barnet själv så är det nog lättare att få egen vårdnad. Den som skrev intyget går inte att kontakta nu för hon finns inte i vår närhet så jag håller på att ta reda på vem som kan intyga sådana saker. Bara diagnoser på pappan skulle inte vara nog.

• Tonårsmorsan

Jag tycker du verkar konflikträdd och det är inte bra för ditt barn. Precis som så många tidigare så tycker jag att det är självklart att du borde anstränga dig för att få ensam vårdnad . Din konflikträdsla riskerar ditt barn.

Prata lugnt med pappan och berätta för honom att även om du får ensam vårdnad så får han så klart umgängesrätt. Du kan alltså inte förstöra umgänget för honom eller sticka med barnet. Kanske går han med på att ge dig ensam vårdnad då. Börjar han bråka så får du faktiskt ta fighten. Det är inte alltid bar att undvika konflikter till vilket pris som helst speciellt inte när barns säkerhet står på spel. Försök komma över din konflikträdsla!

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Gemensam vårdnad kan man hindra den andra från att hämta barnet på förskolan?