Gemensam vårdnad kan man hindra den andra från att hämta barnet på förskolan?
Just nu bor jag och pappan ihop men han är påväg att flytta. vi har gemensam vårdnad och jag håller på att kolla upp hur det funkar med sånt, men det mest akuta är att pappan pga. psykisk sjukdom inte kan ta barnet själv. Jag kommer ha barnet på heltid och sen ska jag följa med när barnet ska träffa pappa några timmar då och då. Vet inte om det kommer bli att någon annan följer med sen men han kommer inte ha barnet mer än några timmar.
Det jag undrar är om man kan säga till förskolan att de inte får lämna barnet till pappan om jag inte sagt att det är ok. Pappan skulle "passa" barnet 1 timme medans jag åkte och handlade igår och hans kommentar var "jag kan väl ligga kvar här?" Då låg han i sängen och kollade på film i sitt rum och tyckte inte han behövde gå upp och vara i vardagsrummet där barnet var. Barnet är 2år och väldigt allergiskt så får hen i sig endel saker så kan det bli jobbiga konsekvenser. Men pappan tyckte det räckte med att ligga i sin säng med datorn på hög ljudnivå så han inte hörde barnet. Så några längre stunder kan inte pappan ha barnet.
Men jag är orolig över att han ska använda barnet som hämnd om det blir irriterat emellan oss, och då åka och hämta utan att jag vet om det. Men eftersom vi har gemensam vårdnad så kanske det är svårt att hindra pappan.
Han fick intyg för ca 1år sedan på att han inte kan ta barnet själv utan måste ha någon med sig, var så förskolan skulle gå efter mitt schema och inte pappans tider.
Någon som vet, personalen visste inte riktigt även om de förstår situationen, ringa kan de alltid göra men om de kan vägra att lämna ut visste de inte.