• Pluttan

Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.

Hej. Startar en tråd där vi som verkligen vill amma men som har svårigheter av olika anledningar. Det är ju mycket ledsamt att inte kunna amma i den mån man önskat. Jag har rn dotter på snart 4 månader. Ett tag tillbaka har hon inte velat ta vänster bröst. Nu ca 2 veckor sen tar hon knappt höger heller Svårt att amma bland folk. Och mycket pinsamt eftersom amning är så känsligt. Kämpar genom att pumpa för att underhålla mjölkproduktion. Vill absolut intr ge upp amningen. Någon som känner ungefär så här? Välkomna att skriva av er. Här kan vi stötta varandra. Tillsammans Äfven vi starka.

• Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.
  • Idaped

Måste bara få skriva, jag har inte det kämpigt med amningen men har där emot en stor rädsla över att inte kunna amma så länge jag vill (iaf tills sonen 5-6 månader)

När jag blev gravid fanns det i ha som helst andra alternativ, jag ville och skulle amma. Allt har gått jättebra... MEN har fått börja med att ge sonen som är 3,5 månader ersättning innan han ska sova. Ammar på bägge brösten men han blir inte nöjd så har fått börja ge han mellan 60-90 ml. Det gör ont i mig då jag vill helamma. Är nu rädd att det börja sina. :/

• Pluttan

Hej. Känner så också att jag är rädd att mjölken ska sina. Därför pumpar jag när hon inte alls vill ta. Mjölk järn jag men dock inte då mycket. Ger ersättning till det som inte räcker till.

• Pluttan

Blev visst lite fel där. Skriver från mobilen. Menar att jag hat mjölk men dock inte tillräckligt. Ger ersättning till det som iinte räcker till. Ursäkta tidigare stavfel i tidigare inlägg.

• Idaped

Jag var hos BVC idag och fick rådet att pumpa så fort tillfälle ges för att öka produktionen. Idag slukade pojken 150ml innan läggdags och då ammade han ändå ifrån bägge brösten innan. Antigen så har jag inte tillräckligt eller så är han vandra jädrigt hungrig.

Har du varvat ersättning och mjölk ifrån början? Om inte, bär började du med det i så fall?

• Pluttan

Ja jag har varvat amningen med ersättning från början. Man kan säga att tyvärr var det personalen på bb som pockade på mig en del av det. Sedan kom de och la sig i hur och i vilken ställning jag ammade. Fick knappt sitta upp och amma utan bara mest liggamma. Har fått till mig att mjölken kan ha svårare att rinna till då.  Så tyvärr har det startats dåligt. Mitt bb är nog sämst i landet när det gäller sånt. Hade ungefär samma erfarenhet med sonen.  Men jag har också en underbar barnmorska på bvc. Henne kan jag luta mig mot vad det gäller min amning. Tycker också det är svårt att veta om min dotter är jättehungrig eller hur mycket mat jag har ibrösten vid en del amningstillfällen.

• Hoppsansa

Hej! Jag har också stora problem med amningen och mår så dåligt över det Efter en del komplikationer med min pojke efter förlossningen var jag tvungen att börja ge ersättning efter jag ammat. Han har alltså fått ersättning efter amning ända från start. Jag vet sedan mitt förra barn att jag inte har så mycket mjölk så det är väl inte riktigt tänkt att jag ska kunna helamma men jag hade så gärna velat kunna delamma ialla fall. Men det är svårt. Precis som du skriver TS blir min pojk också jättearg vid bröstet. Han gapskriker och fäktar, klöser tills han får sin flaska. Jag brukar försöka ta upp honom vid minsta gny så att han inte är riktigt vaken när jag lägger till honom. Då fungerar det ganska ofta och han suger ett tag. Men ju mer han börjar vakna ju argare blir han och tillslut får jag sluta och ge honom flaskan. Då klipper han 90ml. Efter det pumpar jag...så jag gör inte mycket annat än matrutiner här

TS du som delammat från början. Har du någon koll på din mjölkmängd? Jag vet att man har mer mjölk än vad pumpningen visar men jag får bara ut jättelite  Kanske 20ml oberoende på om han sugit innan eller inte. Fast jag har amningsvägt en gång och då hade han gått upp 40 g och det ska ju vara lika med 40ml så jag har väl mer än pumpen visar...men ändå är det ju väldigt lite   

• Ronille

Hej på er! Här är en till som kämpar med amningen. Men snart ger jag upp tyvärr:( på nätterna går det bra och på dagarna vet man aldrig. Tycker att det är jobbigt att träffa folk då sitter jag mest och är nervös inför amningen!man vill helst vars själv när det bara blir skrik. Undrar om man kan pumpa ur på dagarna och amma som vanligt på nätterna?

• Pluttan

Vad skönt att man inte är ensam i detta.
    Visst är det jobbigt att amma ofentligt. Jag är också nervös för skrik vid bröstet. Tog faktiskt upp det  med min bvcsköterska. Så nu ger jag enbart ersättning när jag är iväg och inte kan gå undan och amma. Sedan ammar jag bara hemma eller om jag är hemma hos nån så är vi i ett rum ostörda.
    Jag pumpade slaviskt med med pumpen. Men har släppt lite på det och det har resulterat i att det har gått mycket bättre att amma. Men vi kämpar fortfarande.

• Idaped

Mirali- hur Gammal är din flicka? Min pojk är fyra månader på tisdag och börjar krångla ordentligt vid brösten nu :/ skriker, stretar emot, gråter, biter och drar..

Har gett han ersättning om kvällarna nu samtidigt som jag suttit med pumpen konstant för att öka produktionen men känns som att den inte kommer igång.
    Liggamma funkar bäst här med men som sagt hur lätt är det alltid?
    Pratade med BVC igen om detta, och det enda hon sa var att produktionen kommer komma igång, att man måste vara tålmodig och lägga barnet till bröstet så fort han/hon vill.. Ska ge att kommande vecka också, blir det inte bättre så blir det nog att gå över till flaska på heltid förutom nattmålet då det går jättebra att amma.

Lycka till bi andra här inne.

Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.