• Freddan1

Hur kommer det sig att vissa bara hör av sig om det är något?

Skall bjuda in till till glögg och fika den första advent. Det är en tradition som är mycket trevlig som vi har varje år. Ofta har vi det mkt trevligt!
    Det gäller att vara ute i tid har vi lärt oss. 

Två saker:
    -En del bekanta, speciellt grannar och barnens kompisars föräldrar. Låt sig bjudas år efter år, även på annat, tex. grillfest på sommaren.
     Men de bjuder aldrig igen! Möjligen på någon spontan fika. Går man på andras bjudningar skall man på något sätt bjuda igen anser vi, inte nödvändigtvis på samma sak. Går man en gång och bara en gång på andras inbjudningar utan att bjuda igen är det ok anser vi.   Kanske stämde inte kemin eller så tyckte man att det inte passade.

Skall vi skippa dem?
    Hur är man funtad om man flera gånger låter sig bjudas, men aldrig bjuder igen? Alltstå vad för typ av personlighet?   

-En del släktingar, vänner och bekanta hör enbart av sig om det är något. De ringer aldrig spontant, för att  fråga tex hur läget är. Aldrig tar de något initiativ för utflykter  eller något annat trevligt. Dock kommer de ibland med om man själv föreslår något. De uppskattar också när man ringer eller hör av sig, men åt andra hållet är det värre.

Funderar på skippa de också och satsa på nya bekanta istället. Hur är man funtad om man själv hänger med på något, men aldrig föreslår eller tar något initiativ själv?

Hur kommer det sig att vissa närstående aldrig hör av sig? När man själv hör av sig är det jättetrevligt och de säger till och med det, tack för att du hörde av dig!
    Skall man skippa dessa också?   .

• Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa bara hör av sig om det är något?
  • Lilla fjunet

Det låter som att du måste stryka ganska många då. Det beror ju på om du har många eller få bekanta/vänner/släkt. Man måste ju inte ha super många för att må bra, men några nära är ju trevligt.
    Jag har skurit ner på folk i min omkrets sen jag fick barn, hinner helt enkelt inte va om mig och kring mig hela tiden. 

• Freddan1

Vi har många släkt/vänner/bekanta.

Frågan är bara hur det kan komma sig att en del aldrig eller knappast bjuder tillbaka? Om man är hos oss en gång på middag eller grillfest och inte bjuder tillbaka så är det rättså ok. Det kan finnas många förklaringar.

Men om man efter tredje middagen eller grillfesten inte bjuder igen, vad är det för några slags personer man har med att göra? Det är inga studenter i en etta som avses, utan och vänner med hus och familj. Alltid är vår mat och umgänge uppskattat. Folk kan stanna i många timmar och vi har det trevligt!

Vi frågade faktiskt en familj som har varit hos oss tre gånger på middag/grill när vi får en inbjudan från dom?
    De har två barn 10 och 12 år, så de är inte precis bundna hela tiden. Svaret var att det har inte blivit av och vi hinner inte göra middag för det är så mycket med barnen osv. osv. Vi svarade att när man ändå lagar mat, kan man laga lite mer och bjuda in. Sedan dess har varit något avvisande mot oss, men kontakten är kvar. Vi hälsar och pratar fortfarande. Barnen leker med varandra fortfarande.

• Dixie

vi har valt att inte bjuda dem som aldrig bjuder tillbaka - det är inte frågan om någon millimeterrättvisa och det behöver inte vara att de bjuder tillbaka på samma sätt, men om de aldrig bjuder på något så tolkar jag det som att de inte är intresserade av att umgås med oss.............. ( i många fall är det säkert inte så, de är bara lata och tycker om att gå bort när andra fixar saker, men inte orkar göra något själv....)

• Eisa

Jag är en sådan som aldrig bjuder tillbaka. Anledningen är att jag är för blyg för att vara nån slags "värdinna". Jag tycker det är obehagligt med maktförhållanden som uppstår i bjudningar överhuvudtaget, och föredrar att träffas ute på caféer, för människorna i sig är jättetrevliga (oftast) så det handlar inte om det.

Mina närmaste vänner vet hur jag är och förväntar sig inte någon middag i gengäld. Men jag förstår att det kan verka konstigt för andra. 

• Freddan1
    Dixie skrev 2012-10-10 09:00:23 följande:
    vi har valt att inte bjuda dem som aldrig bjuder tillbaka - det är inte frågan om någon millimeterrättvisa och det behöver inte vara att de bjuder tillbaka på samma sätt, men om de aldrig bjuder på något så tolkar jag det som att de inte är intresserade av att umgås med oss.............. ( i många fall är det säkert inte så, de är bara lata och tycker om att gå bort när andra fixar saker, men inte orkar göra något själv....)

tack för svar. Ja, lata och orkar inte göra något, det ligger mycket i det. När man tänker efter är de rätt "lata" och spenderar alldeles för mycket tid på "ingenting", som TV, slappar, går upp kl: 10 på helgerna, har det rörigt och stökigt hemma, barnen får godis när de skriker efter det....
  • Freddan1
    Eisa skrev 2012-10-10 09:12:56 följande:
    Jag är en sådan som aldrig bjuder tillbaka. Anledningen är att jag är för blyg för att vara nån slags "värdinna". Jag tycker det är obehagligt med maktförhållanden som uppstår i bjudningar överhuvudtaget, och föredrar att träffas ute på caféer, för människorna i sig är jättetrevliga (oftast) så det handlar inte om det.

Mina närmaste vänner vet hur jag är och förväntar sig inte någon middag i gengäld. Men jag förstår att det kan verka konstigt för andra. 
    tack för svar. Många ställer förmodligen för höga krav på dig själv, många gör nog det efter allt som visar i TV, som står i tidningarna och som andra skryter om (som oftast är överdrivet).
    Säkert skulle dina vänner uppskatta att bara komma till er på en enkel lasange eller något, säkert ser de inte att du måste upp i deras standard. Det viktigaste är att ta initiativet. Eller bara föreslå en utflykt eller pick-nick...
  • Opsie

Det kan ju uppstå olika "maktförhållanden" i alla relationer som man inte är direkt medveten om. Man fastnar i ett relationsmönster där båda är vana vid att det alltid är den ene som tar kontakt och bjuder in. Du kanske ska börja med att påtala din upplevelse för de personer det gäller, förklara rakt ut att du blir ledsen (om du nu blir det..) över att det alltid är du som måste ta initiativ till umgänge, att ni är två om relationen och att båda måste bidra till den. Om du sen fortfarande inte får något gehör från de här personerna så kanske det är dags att fundera på om du ska avveckla relationerna och satsa på andra, mer jämlika relationer.

Jag hade en sådan relation med en vän tidigare och jag påtalade flera gånger att det alltid var jag som hörde av mig, även om vi hade jättetrevligt båda två när vi sågs och jag är säker på att hon faktiskt gillade mig. Till sist slutade jag höra av mig och då självdog vår 10-åriga relation eftersom hon bara hörde av sig när det verkligen var något (t ex när hon fick barn ett år senare, något jag inte ens visste om var på väg, och när de hade stooor inflyttningsfest för en massa människor. Gick inte på den eftersom jag insåg att jag bara var "utfyllnad"). Det känns tråkigt att vi inte längre är vänner men det här är bättre för min självrespekt.

• Freddan1
    Opsie skrev 2012-10-10 09:52:37 följande:
    Det kan ju uppstå olika "maktförhållanden" i alla relationer som man inte är direkt medveten om. Man fastnar i ett relationsmönster där båda är vana vid att det alltid är den ene som tar kontakt och bjuder in. Du kanske ska börja med att påtala din upplevelse för de personer det gäller, förklara rakt ut att du blir ledsen (om du nu blir det..) över att det alltid är du som måste ta initiativ till umgänge, att ni är två om relationen och att båda måste bidra till den. Om du sen fortfarande inte får något gehör från de här personerna så kanske det är dags att fundera på om du ska avveckla relationerna och satsa på andra, mer jämlika relationer.

Jag hade en sådan relation med en vän tidigare och jag påtalade flera gånger att det alltid var jag som hörde av mig, även om vi hade jättetrevligt båda två när vi sågs och jag är säker på att hon faktiskt gillade mig. Till sist slutade jag höra av mig och då självdog vår 10-åriga relation eftersom hon bara hörde av sig när det verkligen var något (t ex när hon fick barn ett år senare, något jag inte ens visste om var på väg, och när de hade stooor inflyttningsfest för en massa människor. Gick inte på den eftersom jag insåg att jag bara var "utfyllnad"). Det känns tråkigt att vi inte längre är vänner men det här är bättre för min självrespekt.

tack för svar. Intressant  "maktrelationer", vill gärna utveckla om "makt", är man "överlägsen" ?

"Relationsmönster" var intressant!  Det förklarar en del. Känns mer som att låta det bero och tyna bort, även om det tyvärr gäller mycket nära släktingar. Det är ett stort steg och mycket känsligt att ta upp man tar kontakt för att ta upp problemet, det kan i sin tur leda till tråkigheter. Bäst är nog att bara säga att, typ -Hör ni av er innan jul, så kan vi ses när det passar er.

Det där med din tjej som hade dig som "utfyllnad" var ju för jäkligt. Synd att du inte upptäckte det tidigare. Har haft liknade "vänner". Lärde mig efter några stycken att det var egentligen ute efter ett bättre exemplar. Bästa sättet att få reda på vad som egentligen gäller är om "vännen" själv tar initiativ att ringa och föreslå något bar er två. Bio är ett säkert kort (eller var för 10 år sedan), eller om det är bara ni två hemma hos varandra med mysig middag och sova över samt ha ha nästa dag gemensamt. 

Ett varningstecken är om de som är inbjudna ägnar tid åt sin Smartphone mer än någon enstaka gång, då är det något annat som är intressantare. 
Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa bara hör av sig om det är något?