Elevens ansvar att tysta störande klasskamrater?????
Jag måste fråga en sak här som jag undrar mkt över.
Min dotter som går i andra klass berättade i fredags kväll att de hade haft tyst läsning på en lektion. Deras fröken var då i ett rum intill med några andra barn som gjorde något annat. (De delar upp barnen i grupper ibland).
En pojke kunde då inte vara tyst utan var allmänt störande, varpå min dotter och en annan kille sade åt honom flera gånger. Min dotter sade tom att hon fick "gapa" tyst åt honom men det hjälpte inte. Då gick min dotter och en till och sade åt fröken men hon sade bara att "det är inte jag som håller på; ni får försöka träna och säga till själva". De sade då att de sagt till men att det inte hjälpte. Men hon tyckte de skulle säga till själva och först efter ett längre tag så kom hon in och sade åt de störande eleverna.
Nu har jag bara hört min dotters version, och hennes fröken har jag annars bara goda erfarenheter av så jag blev väldigt konfunderad av detta. Funderar på att ta upp det med henne på ett fint sätt till veckan.
Jag tycker nämligen inte att det låter vettigt att det ska vara elevernas sak att få bukt med störande elever. Det tycker jag faktiskt är lärarens ansvar. Hon kunde t tex utvisat den störande killen så han fick sitta för sig själv i ett annat rum en stund och läsa. Min dotter blev så störd i läsningen att hon inte hann läsa mer än ett par sidor.
Någon lärare här kanske som kan säga om det låter "normalt" detta? Eller bara några som kan tycka till??