• Mellanmjölkens land

När slutade era barn amma?

Ni som inte aktivt avvant era barn, när slutade de amma? Vilka tecken visade de på att de inte ville längre?

Det har blivit mindre amning de senaste veckorna. Nattetid är det 2 amningar istället för 3, intresset dagtid (vid middagsvilan på helgerna) har minskat drastiskt.

• Svar på tråden När slutade era barn amma?
  • Tainted

jag ville helst amma länge.. men hon fick gröt på BVC's rekommendation vid 3mån, och hon tappade totalt intresse för att ammas vid 5mån.. då var hon helt inne på babymat. Ammade sista gången när hon var 6mån, tyvärr.

• Vickan I

Slutade när äldsta sonen var 8 mån. Då hade jag fått truga nästan den sista tiden. Han föredrog vanlig mat. Men kändes som ett bra slut, att inte behöva tvinga honom sluta.

• Loreena

Jag ammade sonen i 13 månader. Men han var inte alls redo att sluta amma när jag vande av honom så det var en riktig pärs med gråtnätter i veckor. Jag slutade amma honom för att jag inte blev gravid igen när jag delammade och vi verkligen ville ha ett syskon ganska tätt. När jag slutat amma så blev jag gravid igen direkt. Annars hade jag gärna ammat några månader till.

• pigglet

De har varit 13-15 månader. Det har liksom gått längre och längre tid mellan amningarna. Men barnen har  fortsatt amma när jag erbjudit bröstet, det har mer varit som att de slutat fråga efter det och att jag själv slutat erbjuda det till slut. Väldigt lugnt och odramatiskt.

• Happi 2

Dottern tappade intresset vid 5 månader, då hade hon trappat ner rejält efter att vi börjat med smakportioner. Jag försökte hålla igång amningen, men efter två veckor (när dottern var 5,5 månad) gav jag upp. Hon vägrade helt enkelt suga när jag erbjöd henne, hon låg och tittade nöjt åt andra hållet...

Sonen slutade förrän han var nästan 1 år. Då tyckte jag också att det var lagom att sluta. Sista två månaderna ammade han bara morgon och kväll. Jag tyckte att han inte sög för att äta, han låg liksom bara och snuttade. Sedan hittade han nappen och då var amningen ett avslutat kapitel.

Nu har vi precis fått trean, jag undrar hur det blir den här gången :) 

• Galantea

Med första ammade jag bara drygt 5 veckor (varav 3 veckor var helamning) sen var det slut. Han bara skrek och skrek när jag la honom vid bröstet och mådde bara dåligt av att försöka. Och det förstår jag för hur jag ön tryckte så kom det inget så mjölken hade aldrig riktigt runnit till.

Med andra ammade jag ca 4,5 månad (varav 1 månad var helamning). Han gick upp för dåligt och var under födelsevikten igen vid en månad och fick då börja ge tillägg. Det var samma sak där, han bara skrek och skrek när jag försökte amma men jag kämpade in i det sista innan jag till slut fick ge upp amningen. Var glad att det ändå gick så länge.

Blir det ett tredje barn hoppas jag kunna amma lite längre iaf.

• Mellanmjölkens land

Dottern blir 18 mån nästa vecka och ammar fortfarande nattetid. Inget jätteproblem för mig även om det väl vore skönt att få sova en hel natt nån gång ibland

• AngelandDevil

Jag har en son på 13 månader som jag fortfarande ammar och jag tror han kommer bli en långtidsammare. Han älskar verkligen att amma och vi ammar flera gånger per dag och även natten. Äter mat gör han också, frukost, lunch och middag och han äter på bra då (förutom när han är sjuk, då blir det mer amning och mer kastande av maten).

Jag älskar verkligen att vi ammar och att det är något vi kommer fortsätta ha ett bra tag framöver. Hjärta

• MalinEddie

Han var 13 månader. Vände bort huvudet och var inte alls intresserad av någon vidare amning.

• cosinus

11 månader var äldsta dottern. Då låg hon bara och småflinade och gnagde på bröstvårtan och åt inget alls. Saknade det inte om det inte blev och till slut insåg jag att jag inte ammat på en vecka och då sket vi i det.

12 månader var äldsta sonen. Jag började jobba då och han ammade bara på morgonen men var morgontrött och oftast inte vaken när jag for till jobbet. Han verkade inte sakna det och då slutade jag för att förenkla mornarna.

15 månader var minsta sonen. Han var eg inte så brydd, ammade bara tidigt påmorgonen och det var mer ett försök från min sida att hålla honom kvar i sängen. Han började till slut tugga på bröstet ist för att suga och ville bara ur sängen.

drygt 15 månader var dottern när hon spottade ut bröstet, tittade uppfodrande på mig och sa "ängil" (välling). När det upprepats några mornar så kände jag att det var lika att göra välling direkt.

• Valaine

Vid 8 månader. Ammandet avslutades successivt, först försvann ammandet på dagen och när jag enbart ammat på nätterna i slutet så var jag så trött på dålig nattsömn att de målen fick ersättas med välling. :) 

• dripdrop

Vår dotter är 22 månader och ammar fortfarande. Hon har till och med lärt sig att säga "Tutte" när hon ber om det. Känns som att hon kommer vilja amma ett bra tag till. Det är jättemysigt så jag klagar inte.

• FruHellström

min son vände bara helt sonika bort huvudet en dag när han var 10mån, sprängande boobisar ett tag men det gick väl över...
    Nu barn 2, 10år senare visar dottern inga tendenser till att verka sluta, hon blir ett år om 2v... Jag vill sluta, men hon e en riktigt tuttunge så det är väl bara o fortsätta ett tag till...  
    hur slutar man? 

• Höghus

Runt 2 år har mina slutat. När de legat och petat och dragit i tutten och det (rätt plötsligt) blivit jobbigt att få till en mysig amningsstund har de fått mig att inse att det är slutammat.

• VitaVera

11 månader. Vi morgonammade främst, och så nån gång på eftermiddagen ibland. Men så tillbringade sonen helgen ensam med sin pappa utan att sakna bröstet, och när jag sedan kom hem visade han inget intresse alls. Så vi slutade.

• Tangent

Min pojke var 5 år 10 mån när han slutade. Men de sista åren var det inte riktigt varje dag han ammade.
    Han var 15-16 mån innan fast föda var huvuddelen av födointaget. Detta trots att han började på förskolan när han var 12 mån. På förskolan åt han bra men hemma ville han bara amma, på natten ammade han många ggr. Det var jobbigt eftersom jag arbetade dagtid.
    Han hade varken napp, nappflaska eller gosedjur.

Svar på tråden När slutade era barn amma?