• mammatillnovalie

hur är det, egentligen??

Ikväll ska jag gå ut och det innefattar även att jag kommer att dricka alkohol. Men jag ammar! Och det jag undrar är om jag måste vänta 12 timmar innan jag kan amma igen samt pumpa och kasta eller om det räcker med att pumpa ut tills det är i stort sett tomt och sen amma efter det? När jag druckit klart, alltså.. Så kan jag amma på morgonen?

Med mitt första barn ammade jag först när det gått 12 timmar plus att jag pumpade och kastade flera ggr. Men en bekant säger att hon hört och hon har själv bara ´ställt sig i duschen på natten efter krogen och "tömt" allt som går för att sedan amma efteråt även om hon själv fortfarande har alkhol i blodet.

Men hur är det egentligen? Alla säger olika..   

• Svar på tråden hur är det, egentligen??
  • idis78

Du behöver inte pumpa ur och slänga. Amma som vanligt. Den lilla mängd alkohol som passerar över i mjölken är försumbar.

• Natulcien

Livsmedelsverket skriver så här:

Alkohol
    har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. 

• hummena

Att pumpa och slänga påverkar inte alkoholhalten i mjölken. Mjölken har samma alkoholhalt som blodet.

Ofta överdrivs detta med alkohol och amning, men sanningen är att mängden alkohol som passerar till barnet är otroligt liten. Ponera att du dricker 2 glas vin. Om ett glas vin är 1.5 dl och vinet har en alkoholhalt på 14% får du i dig 42 ml alkohol. Detta kommer medföra att promillehalten i ditt blod blir ungefär (det går inte att säga exakt utan att veta precis blodvolym, men ungefär) 0.5 promille (för referens, gränsen för att få framföra ett fordon i Sverige går vid 0.2).

Om du nu ammar ditt barn kommer han eller hon få i sig bröstmjölk med 0.5 promille alkolhol. Om ditt barn dricker 1.5 dl mjölk innebär det att ditt barn får i sig 0.75 ml alkohol, vilket är totalt försumbart.

Däremot måste man tänka på lämpligheten i att bli berusad när man har en liten bebis att ta hand om, och detta gäller såklart både mamma och pappa. Ett glas vin nu och då skadar inte, men en berusad förälder som tappar eller snubblar över sitt barn är farligt.

Så du kan dricka (men såklart inte till överdrift) med gott samvete, men se till att du när du kommer hem är nykter nog att åter igen ta god hand om din lilla (alternativt överlåt skötseln helt åt din partner tills imorgon bitti).

• hummena

Gah. Sorry. Det ska vara 0.03 ml alkohol som barnet får i sig. Jag missade en nolla när jag räknade.

För jämförelse, apelsinjuice har en naturlig alkoholhalt på ungefär 0.1 procent. Det innebär att i 1.5 dl apelsinjuice finns det 0.15 ml alkohol.

• mammatillnovalie

Jag har druckit ganska mycket men jag är inte så packad att jag snubblar och har mig. Jag kan tänka klart men har ändå fått i mig en hel del. Jag kör ersättning över natten, har iaf pumpat ut och kastat för brösten var fulla med mjölk efter att inte ha ammat sedan kl 17. Jag är bara livrädd att han ska må illa och kräkas av min mjölk. Tack för svaren iaf. :)

Svar på tråden hur är det, egentligen??