• Pussesnufs

Dottern är underlig när hon flaskmatas...?

Hej!

Vår dotter är snart 6 månader och har ätit ersättning på flaska sen ca 1-1,5 månaders ålder. Hon har alltid ätit bra och mycket.
    När hon blev 4 månader började vi ge henne smakportioner av mat, gröt och frukt efter samtal med BVC då vår dotter är väldigt intresserad av mat. Hon tycker det är roligt, spännande och har aldrig visat tecken på att få magont eller så. Hon bajsar varje dag och är en glad och energisk unge i största allmänhet.

De senaste veckorna har hon börjat skrika som en galning så fort man ska ge henne flaskan. Fattar ingenting. Hon blir riktigt förbannad och spottar ut ersättningen. Jag hör på henne att hon är hungrig och såhär håller hon på i upp till en timme innan hon sätter i sig hela flaskan! Då är hon nöjd och belåten.
    När hon blir sådär arg spelar det ingen roll vad man gör. Nappen funkar inte, kramar, vaggningar, sånger... ingenting funkar. Hon skriker alltså tills hon bestämmer sig för att äta.
    Någon som har en aning om varför hon gör såhär helt plötsligt? Någon som varit med om liknande och har tips?
    BVC sköterskan säger att hon kanske vill ha mer fast föda, men så mycket äter hon inte så hon står sig på det hela dagar.

... och nu blir det reklamfilm! ^^
  • Svar på tråden Dottern är underlig när hon flaskmatas...?
  • amanda h

Vad använder ni för flaska? Kanske är det för mycket sugmotstånd och det är kanske därför hon blir frustrerad? Bara en tanke :)

• Pussesnufs
    amanda h skrev 2012-10-06 14:02:18 följande:
    Vad använder ni för flaska? Kanske är det för mycket sugmotstånd och det är kanske därför hon blir frustrerad? Bara en tanke :)

Jaa vi tänkte också på det. Först hade vi Medelas flaskor med S nappen, sen bytte vi till M. Men nu har vi även provat andra flaskor... NAM flaska för ersättning och en för välling. Inget duger. Men sen när hon väl bestämmer  sig för att äta så blir hon nöjd och då är det som om inget har hänt. Helt skumt...

• Casablanca

Vi gjorde så att vi gav fast föda och så välling att dricka till, i pipmugg eller liknande.

• Pussesnufs
    Casablanca skrev 2012-10-06 14:06:41 följande:
    Så gjorde vår son också. Det enda som hjälpte var att ge mer fast föda.

Ja jag får väl testa det.
    Tyvärr är det ju massa skrämselpropaganda överallt där folk säger att så små barn inte ska äta så mycket fast föda. Men vill hon det så är det ju bättre än ingenting.

Hur kan man vara säker på att hon får i sig tillräckligt mycket näring? Hade ni något tillskott eller var det bara fast mat allt som allt?    
  • Pussesnufs
    Casablanca skrev 2012-10-06 14:10:17 följande:
    Vi gjorde så att vi gav fast föda och så välling att dricka till, i pipmugg eller liknande.
    Aha!
  • chrissepisse

Hon tycker inte att den är för varm? Långsökt tanke kanske, men bara något som slog mig.

• Pussesnufs
    chrissepisse skrev 2012-10-06 14:15:36 följande:
    Hon tycker inte att den är för varm? Långsökt tanke kanske, men bara något som slog mig.

Hon har alltid velat ha maten mer sval än varm så nej det tror jag inte. Vi har testat allt sånt. :)
  • AnnaLovisa

Jag tror det är en utvecklingsfas just vid den tiden. Det var liknande för min son vid 5,5 mån. Han skrek och vände bort huvudet och vi fick kämpa upp mot en timme med varje flaska, och då fick vi bara i honom kanske 100ml. Det gick lättare på kvällarna av någon anledning. Vi började ge smakportioner (hade gett smaksensationer innan) efter kontakt med bvc. Framförallt gröt kom vi snabbt upp i först halva och sen hela portioner av.

Får du i henne tillräckligt med ersättning trots kämpandet? Om du gör det så fortsätt bara så går det kanske över snart. Har du provat pipmugg?
    Men om du är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt så kanske det är dags att ge mer annat tex berikad gröt. Men börja då med ersättningen och fyll på med maten sen. Eller ge några sipp ersättning mellan gröttuggorna som måltidsdryck.

• Pussesnufs
    AnnaLovisa skrev 2012-10-08 22:33:29 följande:
    Jag tror det är en utvecklingsfas just vid den tiden. Det var liknande för min son vid 5,5 mån. Han skrek och vände bort huvudet och vi fick kämpa upp mot en timme med varje flaska, och då fick vi bara i honom kanske 100ml. Det gick lättare på kvällarna av någon anledning. Vi började ge smakportioner (hade gett smaksensationer innan) efter kontakt med bvc. Framförallt gröt kom vi snabbt upp i först halva och sen hela portioner av.

Får du i henne tillräckligt med ersättning trots kämpandet? Om du gör det så fortsätt bara så går det kanske över snart. Har du provat pipmugg?
    Men om du är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt så kanske det är dags att ge mer annat tex berikad gröt. Men börja då med ersättningen och fyll på med maten sen. Eller ge några sipp ersättning mellan gröttuggorna som måltidsdryck.
    Ja, kvällarna är värst för oss, men jag har faktiskt gjort så nu. Ger henne gröt och mat och ersättning som måltidsdryck i pipmugg. Hon verkar gilla det bättre och blir gladare av att sitta vid matbordet istället för famnen.

Tror också som du säger att det är en utvecklingsfas för hennes energi är det inget fel på och jisses sicket humör hon har! ^^
    Men vi kämpar på. :)

Tack för råden!     {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Dottern är underlig när hon flaskmatas...?