• Anonym

skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta

Igår när jag lämnade mitt barn på skolan så frågade jag läraren
    "visst lämnar ni inte ut barnen om inte jag och pappan är överrens om vem som ska hämta" fick till svar att det måste hon kolla upp...

idag kom läraren igen, hon hade pratat medn rektorn...

dom säger att om pappan säger att tex farmor/mormor hämtar och att det är ok från hans sida så får dom hämta fast än att jag inte tillåter det...

kan det verkligen vara så?         

• Svar på tråden skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta
  • Anonym

Ja, varför inte? Är farmor farlig för barnen? Skulle hon kidnappa dom?

• Frontline

Har pappan sagt att farmor eller mormor hämtar är det ju ok..
    Behöver ju inte ha båda föräldrarnas tillåtelse precis...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bysan

Ja, om mamman och pappan bor tillsammans är det okej, om de däremot är skilda tycker jag inte att det är okej. Då måste båda föräldrarna vara ense. Är ju självklart i mina ögon.

• Anonym

nej verkligen inte! nu är det så att jag och pappan inte bor ihop sen många år.. och ibland kan min mor som har psykiska besvär ringa honom och säga att hon ska hämta barnen på skolan och pappan som inte är helt insatt i min mors problem kan inte alltd stå emot och säga nej...

• viseversa

Ja om pappan gett sitt tillstånd så ja då får farmor/mormor hämta. Men kan inte du förklara för skolan att din mamma INTE får hämta barnen oavsett vad ditt ex säger. 

• EnStoltMamma

Tycker inte att man ska behöva ringa till den andra föräldern och tala om att "idag hämtar mormor/farmor på dagis, jämt så du vet typ"... Bor man tillsammans så pratar man nog såpas mycket att man vet vem som ska hämta.. Men jag skulle faktiskt aldrig ringa min sons pappa och tala om varje gång mormor ska hämta på dagis, på min "tid".. Varför skulle jag lixom?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 15:41:48 följande:
    nej verkligen inte! nu är det så att jag och pappan inte bor ihop sen många år.. och ibland kan min mor som har psykiska besvär ringa honom och säga att hon ska hämta barnen på skolan och pappan som inte är helt insatt i min mors problem kan inte alltd stå emot och säga nej...
    men då är det ju bara säga till honom att nästa gång hon ringer så säger han lätt "det där måste du fråga X om"
  • Anonym

Har ni gemensamvårdnad så har båda föräldrarna lika mycket rätt att bestämma vem som får hämta era barn!

Är ni separerade/skilda så bestämmer var och en på "sin" tid vem som har hand om barnen och det är inget som den andra föräldern kan lägga sig i. 

Det är det här som är själva grunden i gemensam vårdnad att båda parter har rätt att bestämma om sina barn oavsett om de bor med barnen vv eller vh.  

• Anonym

det va det jag förskte med, jag sa att det är jag el pappan som hämtar från skolan INGEN annan och det är vi helt eniga om.. jag vill ju inte gärna "häng" ut min mor då vi bor i en väldigt liten stad..

viseversa skrev 2012-10-05 15:43:44 följande:
    Ja om pappan gett sitt tillstånd så ja då får farmor/mormor hämta. Men kan inte du förklara för skolan att din mamma INTE får hämta barnen oavsett vad ditt ex säger. 
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2012-10-05 15:41:48 följande:
    Fast då är det ju speciella omständigheter.

Förklara för exet att din mamma inte kommer att hämta även om hon säger det, så han kan 'spela med' och sedan hämta som vanligt. Sedan kan han även ringa och förvarna dig om att hon har ringt så du kan sätta stopp för det om han själv inte klarar av att säga ifrån.
    Skolan kan även informeras om att just mormor ska barnen ALDRIG lämnas ut till, om inte du eller pappan personligen är med henne när hon kommer dit.

I övrigt har ni båda vårdnad förmodar jag, och därför räknas era åsikter lika starkt.
    Brukar pappan låta andra hämta? Är det just mormor som är problemet eller har han låtit andra hämta barnen från skolan?
    Att ha som princip att de kan lämna ut barn till andra efter vårdnadshavares godkännande känns ganska vettigt annars. Med betoning på att de först ska ha ett tydligt godkännande från vårdnadshavarna förståss.
Svar på tråden skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta