Anonym skrev 2012-10-05 15:41:48 följande:
nej verkligen inte! nu är det så att jag och pappan inte bor ihop sen många år.. och ibland kan min mor som har psykiska besvär ringa honom och säga att hon ska hämta barnen på skolan och pappan som inte är helt insatt i min mors problem kan inte alltd stå emot och säga nej...
Fast då är det ju speciella omständigheter.
Förklara för exet att din mamma inte kommer att hämta även om hon säger det, så han kan 'spela med' och sedan hämta som vanligt. Sedan kan han även ringa och förvarna dig om att hon har ringt så du kan sätta stopp för det om han själv inte klarar av att säga ifrån.
Skolan kan även informeras om att just mormor ska barnen ALDRIG lämnas ut till, om inte du eller pappan personligen är med henne när hon kommer dit.
I övrigt har ni båda vårdnad förmodar jag, och därför räknas era åsikter lika starkt.
Brukar pappan låta andra hämta? Är det just mormor som är problemet eller har han låtit andra hämta barnen från skolan?
Att ha som princip att de kan lämna ut barn till andra efter vårdnadshavares godkännande känns ganska vettigt annars. Med betoning på att de först ska ha ett tydligt godkännande från vårdnadshavarna förståss.