• TessaLove

Konststipendier Skåne...

Så här står det på Malmö stads hemsida om konststipendier...

"Ansökan När man söker bidrag och stipendier skall man bifoga till museets särskilda ansökningsblankett följande:
    ,Personbevis, där det framgår var man är född Meritförteckning, Ev. utställningskatalog, diabilder eller fotografier över verket"
    Där det står personbevis... Men jag då som är adopterad och bara är skåning? Är det någon som bestämt att jag inte ska få vara det. Jag är upprörd och känner mig diskriminerad!!! 
    Vad tycker ni? 
  • Svar på tråden Konststipendier Skåne...
  • Severus

Vissa ger stipendier till holk som har ett band/hör till orten/landskapet etc.
    Inget konstigt med det

• TessaLove

Jo, men jag är inte skriven i Malmö längre. Det hör inte till saken! Jag är lika mycket skåning som vem som helst. Jag har ju bara anknytning till Skåne och Malmö. Att det står ett annat land på mitt personbevis har ju verkligen inget med min uppväxt och liv att göra.
    Tänk så är man helsvensk och sina två helsvenska föräldrars barn. Men...du råkade födas i ett annat land på semester eller liknande. Dock alltid boendes i sverige. Då finns det ett stipendie som anser att du inte är svensk, bara för att det står ett annat land på ditt personbevis!
    Alltså va fan, vad ska jag säga att jag e om inte svensk skåning. E så trött på att alltid behöva kämpa för att bara få vara den man alltid varit!!

• koalabjörn

Jag tycker du ska söka och bifoga en förklaring att du räknas som en infödd skåning.

Samt att du kan kontakta diskrimineringsombudsmannen (DO) och be om råd där.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Konststipendier Skåne...