• EricaB

chef som uttrycker sig negativt till att vara föräldraledig!

Har börjat på ett nytt jobb (27/8) och fick reda på att jag var gravid i början av augusti! Var på intervju för jobbet den 28 juni och fick jobbet samma dag, alltså jag var inte gravid vid intervjun. Vi är jätteglada över graviditeten. Jag har ett möte inbokat med chefen på måndag och tänkte tala om att jag är gravid då. Är nu i v 14 och jag har redan fått mage så jag känner att jag inte kan dölja det längre. Idag på dagens möte med hela arbetsgruppen pratade vi om en annan tjej på jobbet som gick hem på föräldraledighet i juli och då säger chefen att nu får vi inte skaffa nå fler barn på ett tag då det blir så krångligt med att hitta personal, så spände hon ögonen i oss unga tjejer. Jag ville verkligen bara sjunka genom jorden. Hur gör jag nu??

• Svar på tråden chef som uttrycker sig negativt till att vara föräldraledig!
  • Lena

Det var ett osmakligt skämt av chefen. Strunta i det.

• dubbelbubbel

Din chef är en idiot...

Du har lagen på din sida och får bara stå upp för dig och dina rättigheter. Det kommer förstås inte kännas så kul, men du har inte mycket annat att göra. Du får väl bara berätta att du är gravid och när du planerar att gå hem...

Jag gissar att hon inte har egna barn...?

• Harmagedon

Hon skämtade skulle jag tippa på.

Jag har själv dragit ett sådant skämt när halva min enhet skulle vara föräldraledig samma år. Själv var jag i v38 så jag tror att alla fattade att det var ett skämt.

• kajzawargh

Behöver inte vara allvarligt menat, hon kan lika gärna bli glad för din skull men samtidigt oroad för att hitta ersättare för dig. Ta det lugnt och se det för vad det är.

• mammis76

Klart chefen skämtade :)

• EricaB

Ja, jag antar att det var inte helt super seriöst men ändå. När mer än halva styrkan än tejer under 35 år och jag är den enda av oss som har barn sedan tidigare! Ganska smaklöst även om det är ett skämt måste jag säga! Ja, jag kommer tala om för chefen på måndag ändå! Chefen har vuxna barn. Jag har full förståelse för att det kan ställa till eventuella problem när jag planerar att gå på föräldraledighet men hennes "skämt" gjorde inte saken lättare direkt! Tack för era svar!

• Harmagedon

Det var oproffsigt gjort. Men de kanske har en sån jargong i gruppen o hon glömde att du var ny o inte är inne i snacket.

Är du så bra att du fick jobbet redan vid intervjun så är du värd att vänta på för den chefen. Oroa dig inte!

• kajzawargh

Jobbade på en skola där föräldrarådet uppmanade rektorn att ge personalen p-piller. Det var riktigt osmakligt även för mig som inte hade en tanke att skaffa barn vid det tillfället.

• kajzawargh

Harmagedon: yupp, en lärare fick beröm av sina klassföräldrar att hon inte blev gravid. Var bara det att hon hade försökt i 3 år, kunde inte föräldrarna veta men ändå, vissa borde aldrig fått barn själva med så låg känsla för empati.

• Carutt

Om du säger till chefen nu så kanske hon snarare skäms över det hon sa. Eller va tror ni?

Svar på tråden chef som uttrycker sig negativt till att vara föräldraledig!