• Chrizzy81

Kan man ge för mycket ersättning?

Hej!

Min 1-månaders kille äter över 200 ml ersättning varje gång - är inte det lite väl mycket?
    Han är dock en stor kille, vägde 4,6 när han kom...

Undrar också när ni gått över till 2:ans napp (mam)? Har testat det nu idag och misstänker att han kanske får lite magknip när det går för fort??? 

• Svar på tråden Kan man ge för mycket ersättning?
  • AnnaLovisa

Ja det var mycket :) Men jag tror inte det kan bli för mycket, de ska ju ha fri tillgång, precis som med amningen. Hur ofta äter han då?

Vi har fortfarande ettans napp, och sonen är 7 månader nu. Vi provade med en större, men han verkade tycka att det kom för fort då.

• Chrizzy81

Ungefär var fjärde timme...
    Kanske ska gå tillbaka till ettans napp, men jag tycker han får kämpa så för maten med den.

• AnnaLovisa

Jag tänker att det kanske är bra att de har det lite kämpigt att få ut maten, så det liknar amning så mycket som möjligt. Och så är jag själv så att om jag äter för fort äter jag oftast för mycket, för magen hinner bli proppfull innan jag hinner känna att jag är mätt :)

• fantasyforever

jag hade samma fundering tidigare med min son, som nu för övrigt är en månad gammal. BB sa en sak men min instinkt sa en annan angående matintaget och detta med att man inte skall öka mer än 10 ml per dag de första veckorna, det överskred vi ganska fort då jag upplevde att vår somn blev inte nöjd.

nu äter han ca 950ml per dygn plus minus lite fördelat på mellan 6-8 mål. det är ganska mycket för hans ålder. det jag försöker är att i alla fall inte ge mer än 120 ml per gång (förutom sista målet innan natten då jag har ökat till 150) och om han inte är nöjd så ger jag mindre snuttar med tätare intervall. dessutom så pausar jag efter halva flaskan, rapar honom och låter han andas lite innan vi fortsätter.

har dessutom bytt flaskor till dr brown, enbart för att han ska få "kämpa" för maten lite mer och så att han inte slurpar i sig maten för fort.

jag gör som ovan för att spara lite på hans mage, eftersom han fortfarande har rätt omogna tarmar och jag kan märka ibland att han blir lite "knösig" efter ett stort mål mat. Han sover allt mellan en timme upp till 5,5 timme på detta upplägg. På dagen blir det oftast 3 timmarspass medan det på natten kan gå längre mellan målen. han har en total vakentid på mellan tre  upp till sex timmar max på en dag.  

självklart måste dom få äta det dom vill, men man kan ju göra sitt bästa för att dom inte tvärsätter i sig jättemycket på en gång, och får ont i magen som tack. då kan det ju vara bättre med mindre mål men med tätare intervall över dagen.

men jag tror man måste gå efter magkänslan och göra som det känns bäst! inget är rätt eller fel, blir det för mycket så kräks dom ju upp det och dom kan ju bli lite knösiga i sömnen men det är ju inte farligt.

kan tillägga att min son väger nu fem kg, och har ökat sin vikt med 750 på två veckor, det normala brukar vara upp till 250 per vecka. Tror oxå att jag snart kommer att få öka målen från 120-150 men håller mig kvar på 120 så länge han är nöjd på det.

(målen jag anger är mängden vatten, dvs säger jag 120 så är det ca 135 färigblandad med pulver)           

• Emeliie89

Det var ju rätt mycket men jag tycker man ska ge så mycket som bebisen vill ha. De äter så mycket de behöver :) Vi bytte till 2:ans mamnapp när dottern blev 2 månader och det har funkat bra. Men det är ju olika, vissa barn är inte redo för byte när de är 1 månad bara för att det står så på napparna.

Svar på tråden Kan man ge för mycket ersättning?