Djuretik/mer vegetariskt samhälle/ vad tycker du?
Tyck till om de numrerade punkterna i en intervjuv med mig själv nedan:
Aktuellt med djuretik idag ! Dagen före Världsdagen för Djuren(Sant Franciskus helgonfest-dag i katolska kyrkan den 4.e oktober'/är dock själv inte katolik):
Jag är djurrättsman (men Jag tillhör inte den vänsterinriktade delen av djurrättsrörelsen och ger inte så mycket för en del av de sekulära djurrättsfilosofer som denna "ser upp till", tex Singer) Jag har andra "gurus" , som tex den brittiske djurättsteologen Andrew Linzey:
">
Här DISKUSIONSPUNKTER i intervjuv med mig själv:
1)-Vill jag att djuren skall uppvärderas allmänt sett och behandlas bättre ?
-SVAR: Ja
2) Vill jag att alla ska bli vegetarianer?
SVAR:-I princip ja ,men det går inte över en natt. Jag kan tex inte begära att eskimåer på Grönland eller islänningarna över en natt skall sluta döda och äta djur. Men på sikt önskar jag att produktion och konsumtion + även tradition så sakteliga ställs om i en vegetarisk riktning. Dessutom tror jag inte helller svenskarna i gemen på en gång kan bli vegetarianer. För att vara vegetarian så är det en fördel att kunna laga bra och tilräckligt näringsrik vegetarisk mat och det kräver viss kunskap i bla närngslära. En del har allergier som gör det svårare att livnära sig vegetariskt.
3) Skulle jag själv döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat?
SVAR-JA-Jag är inte emot dödande och ätande av djur i lägen där människan måste göra detta för sin överlevnad.(Jag är troende och jag tror vi har lov av Gud att göra detta.) Jag tror INTE man generellt måste vara vegetarian för att känna Gud och få del av frälsningen i Kristus osv.jag avisar också österländska trosformer där vegetarianism är vanligt. Många kristna FÖRSVARAR köttsamhället-tex Siewert Öholm med flera. De flesta kristna är inte mig veterligt vegetarianer men vi är en inomkyrklig minoritet som är. Många kristna är emot principiell vegetarianism och ser det som ett feltänk. En del resonerar typ så här enkelt: "Gud gav oss djur för at äta". Men så finns vi i minoriteten http://www.christianveg.com
4) Skulle inte jorden översvämmas av vissa djur om ingen dödar o äter upp dem?
SVAR-NEJ. Om man fasar ut köttdjursuppfödning på längre sikt blir det inte så. Köttdjuren finns ju för att människor föder upp dem. Dessa djur skulle inte finnas annars. jag vill alltså att uppfödningen efter hand minskas allt eftersom efterfrågan minskar.
5) Vill jag ha tvingande lagar på sikt som gör människor till vegetarianer?
SVAR-NEJ! jag vill arbeta för att på sikt göra vegetariska alternativ populärare så dessa enligt marknadens lagar så småningom konkurrerar ut animaliska produkter.
6) ÄR jag för OLAGLIGA Djurrättsaktioner?
-SVAR-NEJ! Sådana personer tycker jag skall dömas i domstol o få påföljder. Likosm Djurens Rätt vill jag enbart arbeta med lagliga metoder. Polisen skall gripa illegala djurrättsaktivister. De förstör tror jag föross osm vill arbeta lagligt.
7) Finns det fördelar för människor om fler äter bra vegetarisk mat?
SVAR-Jag tror det-hälsomässigt med mindre risk för vissa vällevnadssjukdomar vanliga i väst med mindre kött- o mjölkproduktskonsumtion och mindre miljöbelastning och därmed också MINDRE SVÄLT som en möjlighet. Djurindustrin bidrar bla till stora utsälpp av växthusgaser + andra miljöproblem som ger tätare missväxter med mera o bla mer svältsituationer i områden närmare ekvatorn. bland 7:E-dagsadventisterna är de VANLIGT med folk över 100 med relativt god hälsa såg jag på ett TV-inslag härom kvällen. De är vegetarianer.De verkar ha livskvalitet o glädje-även de riktigt gamla. EN siffra i sig är inte "självändamålet":
8) Är det inte att devalvera människovärdet för mycket att uppvärdera djur så mycket att man arbetar förett vegetariskt samhälle?
SVAR: Det tycker jag INTE! Jag värdesätter mäsnskligt liv , både fött och ofött , och tillskriver både födda o ofödda människor en särställning och en speciell typ av värde som många sekulära och vänsterinriktade djurrättsmänniskor inte gör. Jag tror på en mänsklig särställnig. Jag intar alltså en MELLANPOSITION mellan "köttsamhället" och de djurättsförespråkare som säger typ "djur är mänsikor"
9) Skall all jakt stoppas?
SVAR jag är inte säker på att det går . En viss begränsning av visa vilda djurstammar kanske kommer at vara nödvändig länge än , men att njuta av det som jägare-att se dödande som nöje-anser jag destruktivt.
10) Skall de som är tex sojallergiker tvingas äta vegetariskt?
SVAR- NEJ- INngen skall tvingas juridiskt enligt mig. Jag har FÖRSTÅELSE för att vissa ha rsvårare än andra att äta helt vegetarisk och kanske måste en viss djurproduktion uppehållas av tex den anledningen.
11) Är det en bra väg att ha vegetariska dagar i skolor osv?
SVAR: Jag gillar det. En kommun har rätt att beskuta vad man serverar och ingen tvingas äta något de inte gillar. VIll man absolutninte ha vegetariskt den dagen kan man ta med mat hemifrån tex. INgen lär gå under av bristsjukdomar pga en vegetarisk dag i skolan.
12) SKall djur prioriteras lika mycket som människan?
SVAR- Det funkar inte. Efter en älgolycka kan det ända praktiskt möjliga vara att människan tas till sjulkhus o den skadade älgen skjuts.
13) blir samhället vegettariskt på 50 år:
SVAR-Troligen inte -kanske på fler flera hundra års sikt att större ändringar har skett.
14) Nämn något om intressant forskning
SVAR- Forskning på framställning av syntetiskt kött. Enligt en artikel i SvD elelr DN är julskinkan odlad om 20-30 år. DÅ har gris-DNA använts som "ritning" men man framställer bara typ muskelceller av gristyp-inte en hel gris med hjärna osv . Då behöver man inte föda upp några grisar till detta. Kanske en möjlighet för framtiden , men å andra sidan har kanske odlat kött i någon mån liknanden hälsonackdelar som vanligt kött har idag.
15) Mår alla kötätare dåligt?
SVAR-NEJ -det är klart det finns många friska köttätare,men risken för vissa sjukdomar kan öka i samband med köttätande.
16) Mår alla vegetarianer bra?
SVAR-. NEj-självkalrt inte!
OM St Franciskus + en delom djuretiska tankar från olika personer som citeras
">