Min 3-åring tar knäcken på mig
Min 3-årige son tar fullständigt knäcken på mig. Han har alltid varit surare och grinigare än andra barn, men i somras började det bli värre och nu när hösten har kommit värre än värst. Han är nästan alltid arg, och det är flera utbrott varje dag. Inget går smidigt och det blir bråk om det mesta. Jag försöker välja mina strider, men det går inte.
Exempelvis idag på morgonen. Vi hade bråttom iväg till förskolan och det blev direkt bråk vid ytterdörren. Sonen ville absolut inte ta på sig kläderna och krävde att vi skulle stå under trappan för att ta på kläderna. Jag nekade honom och sonen blev arg. Hade jag satt mig under trappan så hade han börjat gorma om att jag sitter fel, är på fel sida eller har fel jacka. När han är sur hjälper det verkligen inte hur man än gör. Sen blev det utbrott för det var för ljust ute, han ville ha mörker så han skulle kunna lysa med ficklampan. Gallskrik och han krävde att jag skulle gå in med igen, vilket jag gjorde. När vi börjat gå kommer han på att han behöver sin snuttefilt, vilket han inte haft med sig sen före sommaren. Nekade först men sprang sen in och upp och hämtade den.
När han blir arg berättar han att han är arg på mig, att jag är dum och att han vill slå mig. Vilket han ofta gör. Han slogs mycket när han var mindre och vi fick bort det ett tag men nu har det verkligen exploderat. Har försökt avleda, ignorera och markera, men inget blir bra. Avleda går inte, blir han arg och bråkig så är det som han måste få ur sig ilskan för att bli glad igen. Ignorerar jag fortsätter han att slå mig tills han gör mig illa, och han går även över till att nypas. Säger jag ifrån på skarpen blir han bara ännu argare och slåss ännu mer.
Han är smart min son. Har vid flera tillfällen hotat honom, vilket verkligen inte fungerar. Sagt att slår du en gång till så slänger jag exempelvis brandbilen, eller att han inte får något lördagsgodis idag, eller att tomten inte kommer. Det fungerar absolut inte, han blir lite ledsen och slutar tillfälligt, men sen måste ändå ilskan komma ut. Och då säger han tillbaka samma hot till mig, som att tomten inte kommer komma till mig för jag är dum.
Säger jag att han skall gå in på sitt rum eller att jag bär in honom i sitt rum blir han helt hysterisk och vägrar. Bär jag honom blir han helt galen och sliter upp dörren direkt.
Känns som att mitt barn aldrig är glad utan bara trött och grinig. Självklart känner han av att jag har betydligt sämre tålamod och ork nu när jag är gravid, men det är inte roligt när det blir bråk varje morgon, ofta när jag hämtar på förskolan alternativt så fort vi kommer hem och att allt vi gör blir en kamp.
Men så kommer de där stunderna då han är glad och mysig och berättar om sina fantastiska fantasier. När han leker sina rollekar eller bara står och fixar och donar. När han kommer fram och kramar en och berättar att han älskar mig. Hade bara önskat att dessa tillfällen kom lite oftare.