• Sallyy

Gravid/mammaledig + häst + ekonomi

Hur fick ni ihop det, ekonomiskt, att vara mammaledig samt ha egen häst i inackoderinsstall?

Jag vet inte hur jag ska lösa det, jag vill inte välja bort det ena (hästen) mot det andra (att bli gravid) Men ändå är det detta som sätter stopp för det. Jag har min mans fulla stöd för att hästen ska vara kvar. Letar medryttare, men det är svårt. Jag kan inte flytta till billigare ställe, (står redan där) Jag har dragit ner på alla kostnader som går...

Hur klarade ni er att leva på mammapengen samtidigt som hästen kostar. Råd och tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Gravid/mammaledig + häst + ekonomi
  • Mili80

Har också varit där, tyvärr blev det inte mycket ridning, lånade då ut tyvärr till fel person. Är gravid nu och känner att det är skönt både ekonomiskt och tidsmässigt att inte ha häst. Vi räknar med att det kostar ca 3000kr att ha häst och att vara fl går bara inte för oss. Får ta igen det när barnen blivit stora. Men har du tur kan du ju hitta en riktigt bra medryttare, lycka till :)

• viktoria91

Tjänar inte mannen pengar?

• talia

Billigt bete/vila en lång period efter förlossningen, efter det tur med kanonbra medryttare som bet för sig.

• vargaa

Jag har haft hästen ståendes med ganska låg hyra sen jag startade lösdrift i ett stall för många år sen. Lösdrift är billigare än stallplats och innebär mindre jobb många gånger. Man måste inte mocka varje dag, fylla foderpåsar och motionera hästen lika mycket. Så det är något jag rekomenderar starkt när man skaffar barn också för att få tiden att räcka till - och förstås annars också för hästens skull men det är en annan sak.

När jag väntade andra barnet flyttade vi hästen till en ännu billigare lösdrift nära hem - vilket gjorde det billigare både i hyra men också i bränsleförbrukningen som blev mycket lägre. Vi har inte samma anläggning som innan men det är det värt. Dessutom ingår utfodring och vi har ingen mockning vilket är mycket uppskattat när man nu har två småbarn som tar ens tid.

Sen det att jag blev vuxen och mina föräldrar slutade betala för hästen så har jag gjort en uträkning vad hästen kostar/år, inklusive årlig koll av rygg och tänder, vaccination, träckprov, och fått en snittkostnad per månad som jag sen la på 300:-/mån på för att ha en liten buffert till oförutsedda saker och sånt som broddar, flugmedel och annat smått som man behöver ha under året. Den månadssumman sätter vi in på ett hästkonto varje månad och betalar alla hästkostnader därifrån. Det innebär att vi alltid har pengar till hästen liggandes, en lite buffert byggs sakta upp och ibland får vi ta av den. Så när försäkringen ska betalas finns det pengar till det på kontot så vår privata ekonomi berörs aldrig av det. Vi betalar alltid samma fasta summa från vår privata ekonomi oavsätt om hästen kostar mycket eller lite just den månaden.  

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Gravid/mammaledig + häst + ekonomi