• Agapimoy

Förstår inte kroppens signaler

Hej! Jag är stödfamilj åt en 16-årig tjej! Hon bor just nu större delen av tiden hos mig vilket känns bra. Hon har väldigt svårt att förstå kroppens signaler, om hon har ont eller är sjuk vilket kan göra vardagen mer komplicerad! I fredags märkte jag hur hon började bli lite hängig men hon skulle ändå följa med på det vi hade planerat och när jag frågade hur hon mådde så svarade hon "bra". Inget konstigt med det men under kvällen blir hon mer hängig och känns riktigt varm. Jag vill ge Ipren men hon menar att hon inte är sjuk och inte vill ha nån tablett. Till slut tar hon en ändå! Under hela helgen är hon trött och febrig och jag får tjata om Iprenen. Hon vägrar vara sjuk. Igår verkade hon mycket piggare - trodde jag. På eftermiddagen hittar jag henne gråtande för hon var så trött och hade inte velat visa det. Då är hon också brännhet och när jag till slut fick ta tempen på henne visade den över 39 grader! Då hade hon pinat sig genom dagen! Irriterad och sur men, vad jag trodde, pigg! Vet inte riktigt hur jag ska göra - om jag ska lita på att det är bra när hon svarar det! Några tips? Det är svårt att lägga ansvaret på någon som inte kan ta det just nu!

• Svar på tråden Förstår inte kroppens signaler
  • Dina08

Tjejen har nog inte fått uttrycka egna behov i sin familj, så hon har vant sig av med det. Dags att lära om med dig som bollplank.

• Agapimoy

Så kan det nog va! Ska även tillägga att hon har en NPF-diagnos i botten - förmodligen påverkar det också! Hon har försökt "lura mig" ett par gånger den här veckan - hon vill inte att jag ska veta att hon mår dåligt men jag försöker ha en avslappnad attityd till det hela. Samtidigt är jag bestämd!

Svar på tråden Förstår inte kroppens signaler